contact

سهم الارث چیست؟

دپارتمان کیفری - دسته بندی: حقوق کیفری جرائم علیه اموال

سوالات مطرح شده
1
سهم الارث چیست؟

در صورتی که شخصی فوت کند و اموالی داشته باشد، اموال آن به وارثان خواهند رسید. به اموالی که بعد از فوت کسی به جا می‌مانند، ارث یا ترکه گفته می‌شود. اموالی که از شخصی که فوت می‌کند به جا می‌ماند بین تمام وارثان آن تقسیم می‌شود و در واقع هر وارث سهمی دارد که به سهم هر وارث، سهم الارث گفته می‌شود. ما در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که سهم الارث چیست؟ و میزان سهم الارث هر وارث چگونه تعیین می‌شود.

قانون با توجه به نسبتی که هر فرد با متوفی دارد، میزان سهم الارث آن را مشخص می‌کند. تقسیم ارثی که به جا مانده است قوانین و رویه خاص خود را دارد، بنابراین هر شخص تنها می‌تواند به میزانی ارث دریافت کند که قانون آن را مشخص نموده است. همچنین همه دارایی‌های منقول و غیرمنقولی که از متوفی باقی می‌ماند شامل ارث می‌شود که باید با توجه به سهمی که وارثان دارند بین آن‌ها تقسیم شوند.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که میزان ارث برخی از وراث به صورت دقیق مشخص شده است و آن‌ها می‌توانند با توجه به اموال به جا مانده، آن‌ها را از آن خود کنند. اما سهم الارث برخی از وارثان نیز به صورت دقیق مشخص نشده است که برای محاسبه آن باید انحصار ورثه صورت گیرد.

به صورت کلی قوانین و قواعد زیادی در رابطه با سهم الارث وجود دارد که برای درک و فهم بهتر آن‌ها و یا رسیدگی به این مسائل، می‌توان از وکیل ارث تهران کمک گرفت. مجموعه حقوق معید نیز یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی است که می‌توان بهترین وکیل ارث و وکیل خانواده در تهران را با خیال راحت از این مجموعه انتخاب کرد.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

2
منظور از سهم الارث چیست؟

شخصی که اموالی داشته باشد و فوت کند، اموال آن به فرزندان و وارثان آن به ارث خواهند رسید. ارثیه شامل همه دارایی‌های فرد متوفی از جمله زمین، خانه، باغ، حساب بانکی و سایر دارایی‌ها است. افرادی که به آن‌ها ارث تعلق می‌گیرد نیز شامل پدر و مادر، فرزندان و افراد نزدیک فرد متوفی می‌شوند.

به میزان سهمی که هر وارث از اموال به جا مانده از متوفی دریافت می‌کند، سهم الارث گفته می‌شود. میزان سهام الارث هر وارث را قانون مشخص می‌کند و میزان آن نیز با توجه به نسبت وارث به متوفی متفاوت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر شخص می‌تواند قبل از فوت، یک سوم اموال خود را وصیت کند و تکلیف آن‌ها را مشخص نماید. اما تقسیم بقیه ارث به جا مانده بر عهده وارثان است.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که قبل از تقسیم اموال، باید هزینه‌های مراسم و کفن و دفن متوفی پرداخت شود. همچنین در صورتی که متوفی بدهکار بوده باشد باید ابتدا بدهی آن پرداخت شود. برای مثال مهریه زن نیز یکی از بدهی‌های متوفی محسوب می‌شود که در صورت عدم پرداخت آن در زمان حیات، باید بعد از فوت از اموال باقی مانده متوفی پرداخت شود. ارثیه به همه وارثان متوفی تعلق خواهد گرفت و نمی‌توان وارثی را از دریافت ارث محروم کرد.

3
قانون سهم الارث

قانون به همه مسائل و امور از جمله ارث و نحوه تقسیم آن به صورت کامل پرداخته است. همانطور که گفته شد برای تقسیم ارث باید ابتدا مخارج مراسم، وصیت‌ها و بدهی‌های متوفی پرداخت شوند سپس نسبت به تقسیم ارث اقدام کرد. اما در بسیاری از موارد میان وارثان اختلاف و مشکل به وجود می‌آید که قانون سهم الارث به صورت اختصاصی به نحوه تقسیم ارث و حل اختلافات پرداخته است.

در مورد سهم الارث نیز در سوره نسا به آن پرداخته شد است. همچنین قانونی که ناظر بر نحوه تقسیم سهم الارث است، قانون مدنی بوده و در این قانون به همه جوانب تقسیم ارث پرداخته شده است. در قانون مدنی در مواد و بندههای مختلفی به سهم الارث پرداخته شده است که از مورد 861 تا 942 را شامل می‌شود.

با استناد به این قوانین بسیاری از اختلافات و مشکلات ارث برطرف شده است. درصورتی که مشکل و اختلافی در تقسیم ارث با وجود آید نیز می‌‌توان از وکیل ارث کمک گرفت. زیرا وکیل ارث به همه قوانین سهم الارث آشنایی دارد. مجموعه حقوقی معید نیز یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی است که از بهترین وکلا از جمله وکلای متخصص در حوزه ارث تشکیل شده است که به مسائل و مشکلات مربوط به ارث به بهترین نحو رسیدگی خواند نمود.

4
نحوه محاسبه وتقسیم سهم الارث

هم روابط نسبی یعنی رابطه‌ای که به واسطه نژاد و خون مشترک است و هم رابطه سببی، یعنی رابطه‌ای که به واسطه مواردی مانند ازدواج صورت می‌گیرد، شامل ارث می‌شوند. اما همانطور که گفته شد، نحوه محاسبه و تقسیم سهم ارث هر وارث باتوجه به نسبت آن به متوفی مشخص می‌شود که ما در ادامه به همه نسبت‌ها و اولویت آن‌ها خواهیم پرداخت.

4-1 سهم الارث روابط سببی

سهم الارث به روابط سببی نیز تعلق می‌‌گیرد. روابط سببی یعنی رابطه زن و شوهری که به واسطه ازدواج به وجود می‌آید. در ادامه به سهم الارث زن و مرد که رابطه سببی هستند خواهیم پرداخت.

•سهم الارث زن یا زوجه

سهم الارث زوجه یا زن مردی که فوت شده است، باتوجه به فرزند داشتن یا عدم وجود فرزند مشخص می‌شود. درصورتی که مرد فرزند داشته باشد میزان سهم الارث زن یا زوجه، یک هشتم خواهد بود. اما درصورتی که مرد فرزند نداشته باشد، زن به میزان یک چهارم از عین اموال منقول و یا اموال غیر منقول را به ارث خواهد برد.

•سهم الارث مرد یا زوج

سهم الارث مرد از اموال زن نیز با توجه به فرزند داشتن یا عدم فرزند داشتن زن مشخص می‌شود. اگر زن فرزند داشته باشد، مرد یا زوج یک چهارم از اموال او را به ارث خواهد برد و در صورتی که زن فرزندی نداشته باشد، شوهر او یک دوم از اموال او را به ارث خواهد برد.

4-2 سهم الارث روابط نسبی

علاوه بر روابط سببی، روابط نسبی نیز شامل ارث می‌شوند. روابط نسبی باتوجه به قانون مدنی در سه طبقه قرار می‌گیرند که در ادامه به این سه طبقه و نحوه محاسبه سهم الارث آن‌ها خواهیم پرداخت.

•سهم الارث طبقه اول (پدر و مادر و فرزندان، نوه‌ها)

طبقه اول روابط نسبی شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه‌ها می‌شود.اما نحوه ارث بردن وارثان این طبقه بر اساس نزدیکی آن‌ها به متوفی اولویت بندی می‌شود‌. برای مثال اولویت اول با پدر و مادر و فرزندان است و در صورتی که آن‌ها در قید حیات باشند و ارث به آنها تعلق بگیرد، نوه‌ها مشمول ارث نمی‌شوند. نکته مهمی که وجود دارد این است که درصورت وجود ورثه طبقه اول، ورثه طبقات دوم و سوم، مشمول ارث نخواهند شد.

•سهم الارث طبقه دوم ( اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها)

طبقه دومی که مشمول ارث می‌شوند، زمانی می‌توانند ارث دریافت کنند که هیچ یک از وراث طبقه اول وجود نداشته باشد. طبقه دومی که مشمول ارث می‌شوند اجداد یعنی پدربزرگ و مادربزرگ، برادر و خواهر وارث و فرزندان آن‌ها می‌شوند. در این طبقه نیز اولویت‌هایی وجود دارد که اجداد یعنی پدربزرگ و مادربزرگ و برادر و خواهران در اولویت قرار دارند و در صورتی که آن‌ها ارث ببرند، فرزندان آن‌ها مشمول ارث نخواهند شد.

•سهم الارث طبقه سوم (عمه، خاله، عمو و دایی)

در صورتی که هیچ یک از وراث طبقه اول و طبقه دوم وجود نداشته باشد، طبقه سوم یعنی عمه، خاله، عمو و دایی و فرزندان آن‌ها شامل سهم الارث می‌شود. در این وضعیت نیز فرزندان این طبقه در اولویت قرار ندارند و در صورتی که به پدر و مادر آن‌ها ارث برسد، فرزندان سهمی از ارث نخواهند برد.

5
نتیجه‌گیری

در حالتی که شخصی از دنیا برود و اموالی داشته باشد، اموال آن به وارثان آن یعنی افراد نزدیک و بستگان آن به ارث خواهند رسید. به میزان ارثی که به هر یک از وراث فرد متوفی تعلق می‌گیرد، سهم الارث گفته می‌شود. سهم الارث با توجه به نسبت هر شخص با متوفی مشخص می‌شود. قانون سهم الارث نیز مطابق با قانون مدنی است و به صورت کامل به همه مسائل و قوانین ارث و میزان سهم هر فرد از ارث متوفی پرداخته است.

محاسبه سهم الارث با توجه به نسبت اشخاص به متوفی مشخص می‌شود که به صورت کلی هم روابط سببی و همراه هم روابط نسبی را شامل می‌شود. سهم الارث به روابط سببی صورت کلی در سه طبقه قرار می‌گیرد که پدر و مادر و فرزندان متوفی در اولویت قرار دارند و سپس اجداد و برادر و خواهر و در طبقه سوم نیز عمه، عمو، دایی و خاله و فرزندان آن‌ها قرار دارند.

به منظور رفع اختلاف و هرگونه رسیدگی به مسائل سهم الارث، بهتر است که از وکیل ارث کمک گرفت که به همه قوانین و اصول تقسیم ارث واقف است. موسسه حقوقی معید نیز یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که از بهترین وکلا از جمله وکلای ارث تشکیل شده است. وکلای ارث مجموعه حقوقی معید از دانش، تخصص و تجربه کافی برخوردار هستند و بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می‌دهند.

توصیه می کنیم مقاله خیانت در تقسیم ارث را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سهم الارث مطالعه کنید.

6
سوالات متداول

1- سهم الارث چیست؟

به میزان ارثی که به وارثان شخصی متوفی تعلق می‌گیرد، سهم الارث گفته می‌شود.

2- سهم الارث شامل چه کسانی می‌شود؟

سهم الارث شامل همه روابط نسبی و سببی می‌شود.

3- نحوه محاسبه سهم الارث چگونه است؟

نحوه محاسبه سهم الارث باتوجه به نسبت و نزدیکی وارث به متوفی مشخص می‌شود.

نظرات درباره مقاله سهم الارث چیست؟

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

محاربه چیست؟ جرم ایجاد رعب و وحشت + مجازات

18 بهمن 1401

اثبات دزدی بدون مدرک | 3روش ادله اثبات جرم

18 بهمن 1401

سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص

18 آذر 1401

بهترین وکیل سرقت | (دزدی و خفت گیری)

18 آذر 1401

جرم سوءاستفاده از سفید امضا | قانونی و معنوی

18 آذر 1401

ازادی قاتل به قید وثیقه

30 بهمن 1401