contact

جرم تهمت زدن چیست و چه حکمی دارد؟ (مجازات تهمت زدن)

دپارتمان کیفری - دسته بندی: حقوق کیفری جرائم علیه اشخاص

سوالات مطرح شده
1
جرم تهمت زدن چیست؟

در جامعه و مفاهیم اسلامی ایران، آبروی افراد اهمیت زیادی دارد و اگر فردی اتهام ارتکاب به جرمی را به دیگران وارد کرده ولی توانایی اثبات آن را نداشته باشد، به جرم تهمت زدن طبق مواد قانونی متهم است. مرتکب به این عمل و رفتار بسیار ناپسند مجازات خواهد شد و امکان اعاده حیثیت مطابق قوانین حقوقی و اسلامی در این شرایط وجود داشته و برای مجازات تهمت زدن نیز قوانین، دادگاه و قاضی حکم صادر خواهد کرد.

در واقع جرم تهمت زدن رفتاری مذموم و ناپسند در فقه و اخلاق اسلامی بوده که با مرتکبین آن نیز به شدت برخورد خواهد شد. برخی از افراد بدون دلیل و مدرک دیگران را متهم به کار یا جرمی می کنند و این امر دغدغه ها و سختی های زیادی را برای افراد بی‌گناه به همراه دارد. بنابراین در ادامه به جرم تهمت زدن و نحوه شکایت از آن بیشتر پرداخته می شود.

تا اینجا با تعریف جرم تهمت زدن  درکی از نحوه وقوع آن در جامعه کسب شد اما این سوال در جامعه همواره وجود دارد که جرم تهمت زدن چیست؟ و مراجع قانونی چه مجازاتی برای آن در نظر دارند. در واقع به زبان ساده در صورتی که فردی یا تهمت زننده بدون داشتن دلایل محکمه پسند و موثق اتهام ارتکاب به جرمی را به دیگران نسبت دهد به جرم تهمت محکوم می شود. بنابراین هیچ شخصی به هیچ دلیلی نمی تواند که بر حسب ظن و گمان خود اتهامی را به دیگران وارد کند و با حیثیت و آبرو یا جایگاه اجتماعی افراد بازی کند. همچنین اگر شخصی اتهام ارتکاب به جرمی را به دیگران وارد کند و این امر با ارائه دلیل، اسناد و مدارک یا شواهد همراه گردد مشمول این جازات نخواهد بود. برای مثال اگر فردی مقادیری از مواد مخدر را در ماشین شخص دیگری جا سازی کند و شما با ثبت فیلم و عکس یا ارائه شواهد ابتدا اتهام زده و این مسئله را به پلیس گزارش دهید به دلیل اثبات جرم فرد مشمول مجازات تهمت زدن نخواهید شد.

مجموعه حقوقی معید، به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش دارد تا به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی هستند خدمات مشاوره و وکالت ارائه دهد. در صورت برخورداری از خدمات تیم حقوقی معید، شما می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید. و سوالات حقوقی خود را با وکلای ما از طریق مشاوره آنلاین، تلفنی در میان بگذارید. و اگر قصد مشاوره حضوری و بررسی مدارک دارید برای حضور در دفتر سعادت آباد، می توانید اقدام به گرفتن وقت مشاوره کنید.


ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

2
تعریف جرم تهمت زدن

مطابق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی کسی که به واسطه انتشار و یا درج در روزنامه و شبکه های اطلاع رسانی جمعی، ارسال پیامک، صحبت رو در رو و یا سخنرانی در مجامع عمومی و این قبیل روش ها، امری را که از نظر قانون جرم بوده ولی قابلیت اثبات آن وجود ندارد، به صراحت به دیگری نسبت داده و تهمت نا روا به او وارد کند به جرم تهمت زدن مطابق قوانین مشمول مجازات خواهد شد. با تنظیم شکایت علیه تهمت زننده و مطابق قانون، زمانی که فرد بدون هیچ مدرکی جرمی را به دیگران نسبت دهد، مستحق مجازات خواهد بود. برای مثال فرض کنید که شخصی به همسایه خود اتهام خرید و فروش مواد مخدر وارد کرده و در صورتی که او نتواند این ادعای خود را به پلیس یا مراجع مربوطه اثبات کند، طرف مقابل می تواند علیه او شکایت طرح کند.

3
مجازات تهمت زدن

جرم تهمت زدن یا افترا به دیگران مطابق ماده ۲۴۵ و ۶۹۷ تعریف و حدود مجازات فرد نیز در این قوانین اسلامی مطرح شده است. در واقع این جرم از جرائم قابل گذشت بوده و مجازات، پیگیری و تحت تعقیب قرار گرفتن متهم یا بخشش او به شکایت شاکی پرونده وابسته است. بر این اساس قاضی دادگاه برای مرتکب به جرم افترا و تهمت، مجازات حبس از یک ماه تا شش ماه و یا ۷۴ ضربه شلاق یا ترکیب هر دو مجازات را تعیین خواهد نمود. در مواردی که تهمت وارده مجازات حد نداشته باشد نیز بر اساس نظر قاضی پرونده و دادگاه، مجازات جزای نقدی برای مرتکب معین می شود. در مواقعی نیز که فرد با ارائه وسایل ارتکاب به جرم مرتکب به این جرم غیر قانونی شود، مجازات آن ۷۴ ضربه شلاق یا حبس به مدت ۳ ماه تا ۱۸ ماه خواهد بود.

از طرفی در هر مرحله از دادرسی فرد متهم و هر جا که شاکی از شکایت خود منصرف گردد، مجازات و دادرسی می تواند برای این جرم متوقف و لغو شود. همچنین اگر چه در سال های قبل مجازات جرم تهمت زدن زیاد بود اما پس از کاهش مجازات حبس تعزیری و اصلاح قوانین در سالیان بعد، مجازات تهمت زدن به نصف کاهش و حداقل و حداکثر حبس آن نیز برای متهم و مجرم نصف گردید.

4
نحوه شکایت از جرم تهمت زدن

امروزه با افزایش جرم افترا و تهمت زدن به افراد مختلف لزوم آگاهی از فرایند و نحوه شکایت از جرم تهمت زدن برای همه وجود دارد. همچنین مطابق مراحل و روش های زیر امکان طرح و پیگیری شکایت از افراد به دلیل ارتکاب به این جرم یا بررسی تهمت وارد شده به خود شخص در هر زمان وجود دارد. بنابراین زمانی که شاکی قصد و تصمیم به شکایت علیه فرد دیگر را دارد که به او تهمت‌ وارد کرده باید شکوائیه را علیه او تنظیم و مراحل و نحوه زیر را انجام دهد که عبارتند از:

  • ثبت نام در سامانه ثنا

  • تنظیم و ثبت شکوائیه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت حضوری یا غیر حضوری

  • رسیدگی به شکوائیه در دادسرا و توسط کارشناسان حقوقی

  • ارسال پرونده به دادگاه برای صدور حکم در صورتی که انتساب اتهام به متهم ثابت و برای مقام تحقیق وقوع این جرم اثبات و محرز گردد.

  • صدور و ارسال قرار جلب به دادرسی توسط دادسرای مورد بحث

  • فرستادن پرونده به همراه کیفر خواست صادره به دادگاه کیفری

  • رسیدگی به پرونده مورد نظر در یکی از شعبه های دادگاه کیفری

  • بررسی جوانب پرونده توسط قاضی دادگاه و سپس صدور حکم توسط این مقام و تعیین مجازات مرتکب یا مجرم

5
انواع افترا و تهمت

مطابق تعاریف جرم تهمت زدن، وقتی فردی ادعا کند که شخص دیگری مرتکب به جرمی شده بدون اینکه برای آن مدارک اثباتی داشته باشد، تهمت زده و جرمی را انجام داده است. در قوانین مجازات تهمت دارای دو نوع فعلی یا عملی و قولی است. از طرفی اگر شخصی با کلمات، صحبت و عباراتی از خود، اعمال جرمی را به دیگری نسبت دهد و صحت آن اثبات نشود، افترا قولی زده و با یک وکیل ممتاز و کاربلد می توان از این مورد طرح شکایت نمود. افترا عملی نیز حالتی است که یک نفر اساساً و با اقدامی مجرمانه به دیگران تهمت و افترا می زند و برای مثال سلاح یا مواد مخدری در کیف دیگری قرار می دهد. در این دو نوع تهمت و افترا می توان به کمک وکلای حقوقی در این باره مشورت و اقدامات حقوقی و قضایی مناسب انجام داد.

6
حالت های تحقق جرم تهمت زدن چیست؟

در برخی موارد وجود چند حالت کلی برای اثبات جرم تهمت زدن وجود دارد که مطابق آن ها می توان پیگرد قانونی انجام داد. بنابراین اگر صراحت انتساب وجود داشته باشد یعنی فردی که افترا زده به صورت واضح عمل جرمی را به دیگری مطابق قوانین جزائی نسبت دهد، مشمول این مجازات است. همچنین انتساب جرم به فرد دیگری و یا اگر فردی که تهمت زده نتواند جرم مورد ادعا را اثبات کند نیز از دیگر حالت های تحقق جرم و اخذ مجازات تهمت و افترا زدن است. برای همه این موارد باید به کمک وکیل و بر اساس چهارچوب و اصول و قواعد حاکم تصمیم گیری و اقدام شود.

7
نتیجه گیری

بهترین وکیل تهدید در تهران

مجموعه وکلای معید متخصص در زمینه انجام پرونده‌های تهدید، تهمت و افترا با بیش از 1000 پرونده ی موفق وکیل تهدید در تهران و ایران بوده است.

دپارتمان حقوقی معید یکی از بهترین دپارتمان های حقوقی در تهران است. برای درخواست و مشاوره آنلاین با وکیل ملکی خوب در تهران با شماره زیر تماس بگیرید

تلفن تماس:

 021-91016668

آدرس دفتر:

 تهران، سعادت آباد، چهارراه سروغربی، خیابان ریاضی بخشایش، خیابان زند وکیل غربی، پلاک ۹۱، طبقه 4

 

افترا و تهمت‌ زدن از جرم های قابل گذشت در قوانین اسلامی بوده اما همواره مجازات این مجرمان که تعداد آن ها در جامعه امروزی نیز بسیار بوده مطابق مفاد و بندهای قانون انجام می‌ شود. در واقع تهمت زدن به معنای متهم کردن دیگران به انجام و ارتکاب به جرم است. این امر ناپسند به دلیل پیامدهای بد و منفی آن برای افراد جامعه قابل پیگیری و شکایت بوده و نحوه شکایت از جرم تهمت زدن نیز به صورت حضوری یا غیر حضوری در مراجع قضایی و حقوقی و به کمک وکلای متبحر و باتجربه در این زمینه قابل انجام است.

تیم وکلای معید دارای سالیان متوالی تجربه و تخصص در زمینه پرونده های شکایت از اتهاماتی مانند افترا و تهمت، مجازات جرم خیانت در امانت، طلاق و دیگر امور حقوقی است. در این مقاله نیز با مشاوره و کمک گروه وکلای معید به این پرسش که جرم تهمت زدن چیست و تعریف و مجازات این جرم به همراه جزئیات مفصلی در این باره پرداخته شد.

مجموعه حقوقی معید نیز یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی در سعادت آباد تهران است که از وکلایی متخصص و باتجربه در زمینه‌های مختلف تشکیل شده است. بهترین وکیل در سعادت آباد در زمینه‌های مختلف حقوقی که در مجموعه حقوقی معید فعالیت دارند.

8
سوالات متداول

1-اولین کار برای طرح شکایت از تهمت زدن چیست؟

ثبت نام در سامانه ثنا و طرح شکوائیه از طریق سامانه قضایی برای این جرم اولین و مهم ترین اقدام برای پیگیری این شکایت  برای افراد شاکی است.

2-منظور از جرم تهمت زدن چیست؟

وقتی فردی اتهام ارتکاب و عمل به یک جرم را به دیگری نسبت دهد بدون اینکه مدارک یا شواهد کافی برای اثبات آن داشته باشد به جرم تهمت زدن به دیگران مشمول مجازات خواهد بود.

3-مجازات جرم تهمت زدن به دیگران چیست؟

این مجازات شامل حبس، جریمه نقدی، شلاق و یا ترکیبی از این موارد با توجه به نظر دادگاه و پرونده افراد بوده ولی بین ۳ ماه تا ۱۸ ماه، بیش از هفتاد ضربه شلاق و جزای نقدی نسبتاً سنگین برای مجازات تهمت در قوانین لحاظ شده است.

 تعریف جرم تهمت زدن

نظرات درباره مقاله جرم تهمت زدن

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

محاربه چیست؟ جرم ایجاد رعب و وحشت + مجازات

18 بهمن 1401

اثبات دزدی بدون مدرک | 3روش ادله اثبات جرم

18 بهمن 1401

سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص

18 آذر 1401

بهترین وکیل سرقت | (دزدی و خفت گیری)

18 آذر 1401

جرم سوءاستفاده از سفید امضا | قانونی و معنوی

18 آذر 1401

ازادی قاتل به قید وثیقه

30 بهمن 1401