contact

اگر تهدید شدیم چه کنیم؟

دپارتمان کیفری - دسته بندی: حقوق کیفری جرائم علیه اشخاص

سوالات مطرح شده
1
اگر تهدید شدیم چه کنیم؟

مصادیق مختلفی برای تهدید و شرایط مختلفی برای این عمل وجود دارد. از طرفی مجازات انواع تهدید مطابق قوانین به صورت جدی و در حالت های مختلف با کمک وکیل قابل انجام است. جرم تهدید با انواع سلاح و در حالت های متفاوت، توسط آشنا یا غریبه و مطابق قوانین قابل پیگیری و حتی دارای مجازات سنگین در مراجع قانونی است.

بنابراین به کمک گروه وکلای معید بهتر می توان به این پرسش که اگر تهدید شدیم چه کنیم؟ پاسخ داد. همچنین در ادامه به نکات مهم درباره این جرم و اینکه شکایت تهدید چگونه قابل پیگیری است؟ پرداخته می شود.

مجموعه حقوقی معید، به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش دارد تا به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی هستند خدمات مشاوره و وکالت ارائه دهد. در صورت برخورداری از خدمات تیم حقوقی معید، شما می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید. و سوالات حقوقی خود را با وکلای ما از طریق مشاوره آنلاین، تلفنی در میان بگذارید. و اگر قصد مشاوره حضوری و بررسی مدارک دارید برای حضور در دفتر سعادت آباد، می توانید اقدام به گرفتن وقت مشاوره کنید.


ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

2
جرم تهدید چیست‌؟

بسیاری از افراد این سوال را دارند که اگر تهدید شدیم چه کنیم و این جرم چه مجازاتی دارد. مطابق اصول و مواد قانون، تهدید به معنای ایجاد خوف و ترساندن شخص دیگری بوده به طوری که به واسطه این ارعاب یا رعب و وحشت آن شخص را به انجام کاری خلاف میل و خواسته او مجبور نمایند. گاهی این تهدید برای سرقت یا تصاحب اموال یا جان فرد بوده و مصادیق مختلف تهدید نیز در قانون مدنی و مجازات اسلامی شرح داده شده که با استناد به آن ها می توان تهدید کننده را بابت وقوع این عملکرد تهدیدی مجازات نمود.

3
مجازات جرم تهدید چیست؟

مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر فردی که با قهر و جبر یا با تهدید، دیگری را به صدور و دادن نوشته، سند و یا امضا و مهر اجباری ملزم نماید، یا مال و سندی را با زور و تهدید از فرد اخذ کند، متحمل جرم تهدید شده است. بر این اساس با داشتن شواهد و مدارک می توان علیه این فرد شکایت و او را طبق قانون اسلام مجازات نمود. به طور کلی این جرم مربوط به حق الناس بوده و از جمله جرائمی بوده که در صورت رضایت شاکی، تخفیف در مجازات مجرم یا متهم اعمال می گردد.

به طور کلی مجازات فرد تهدید کننده با هر نوع تهدید و هر روش تهدیدی بین ۳ ماه تا ۲ سال حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. هر چه شدت و میزان ارتکاب به تهدید و عملکرد تهدید کننده بعد از فعل بیشتر باشد، این مجازات نیز از سوی مراجع قضائی می تواند سنگین تر اعمال شود.

4
شرایط تهدید

تهدید از جنبه حقوقی به معنی وادار کردن افراد به ارتکاب یک جرم، گرفتن مال به زور یا ترساندن فرد با آسیب های حیثیتی، جانی و مالی و موارد مشابه است. از طرفی تهدید در لغت و معنای عام به معنی هشدار و ترساندن دیگران بوده و شرایط کلی وقوع تهدید نیز عبارتند از:

  • تهدید باید درباره موضوعی معین و صریح و واضح باشد.
  • غیر واقعی یا واقعی و جدی بودن تهدید در این عمل مجرمانه تاثیری ندارد.
  •  اهمیت موثر بودن تهدید و انجام عمل.
  •  موثر بودن ویژگی و شرایط تهدید کننده مانند قدرت و توانایی جسمی و روحی، جنسیت، سن، موقعیت و مقام یا موارد این چنینی.
  •  امری که به ترک یا انجام آن دستور و تهدید شده باید به ذاته مغایر با قانون و مخالف میل باطنی تهدید شونده بوده باشد.

5
انواع تهدید چیست؟

به طور کلی تهدید غیر عمد وجود ندارد و هر تهدیدی با توجه به شرایط مطرح شده عمدی محسوب می شود. از طرفی تهدید در عرف به انواع مختلف لفظی و عملی، تهدید با سلاح سرد و با سلاح گرم نیز تقسیم شده و مطابق این موارد نیز قاضی و دادگاه حکم و مجازاتی برای موردی که شاکی درخواست کرده، صادر خواهند کرد.

با وجود این در حالت کلی و اصل، تهدید به ۲ نوع نفسانی و حیثیتی تقسیم می شود. تهدید نفسانی در واقع برای ترساندن از جان و سلامتی فرد یا خانواده او بوده و به معنای ایجاد رعب برای وارد کردن صدمه بدنی یا فیزیکی به فردی دیگر و یا خانواده و اطرافیان او، تهدید به قتل و یا شکستن اعضای بدن است. با این وجود تهدید حیثیتی، تهدید و ترساندن فردی از آبرو بردن و بی حیثیت کردن با اعمالی مانند افشای رازها، انتشار تصاویر خصوصی، مکالمات خصوصی و به همراه اخاذی خواهد بود. هر مورد از این پرونده های تهدید مجازات و پیگیری های خاص خود را دارد و اینکه شکایت تهدید چگونه قابل پیگیری است، در ادامه مطرح خواهد شد.

6
مرجع رسیدگی به جرم تهدید

تا اینجا با اینکه شکایت تهدید چگونه قابل پیگیری است؟ و نکات حقوقی در این زمینه آشنا شدیم. اما این نکته نیز وجود دارد که رسیدگی به جرم تهدید مثل بسیاری از جرائم دیگر با طرح شکایت و دعوی شروع شده که افراد عادی بهتر است که از وکیل برای این موارد استفاده کنند. برای این جرائم عمومی مانند تهدید نیز، دادگاه عمومی واقع در محل وقوع جرم به عنوان مرجع صالح بوده و باید پیش از طرح شکایت کیفری و بررسی پرونده ها در این دادگاه، از صحت وقوع جرم تهدید اطلاع و اطمینان کسب کرد. در نهایت با کمک این اطلاعات و مشاوره با وکیل به نحو احسن می دانیم که اگر تهدید شدیم چه بکنیم و چگونه فرد مجرم را مجازات و به حق خود برسانیم.

7
شکایت تهدید چگونه قابل پیگیری است؟

همه ما باید بدانیم که اگر تهدید شدیم چه بکنیم و چه پیگیری هایی را با وکیل و مراکز قانونی باید انجام دهیم تا از جان و مال خود بهتر مراقبت کنیم. در واقع نحوه شکایت از جرم تهدید مانند بسیاری از پرونده های حقوقی و کیفری ابتدا با طرح شکایت یا شکوائیه علیه مجرم انجام خواهد شد. برای این کار ابتدا با مراجعه به دفاتر خدمات قضائی و نیاز به ثبت شکوائیه علیه تهدید کننده و توسط تهدید شده نیاز خواهد بود. در این شرایط به کمک وکیل تهدید در تهران که متخصص در این زمینه است و با ارائه مشخصات تهدید کننده، ادله و مدارک دال بر تهدید مانند شهود یا تایید محل وقوع جرم لازم است.

سپس بعد از ثبت شکوائیه بر مبنای محل وقوع، پرونده به دادسرا مربوطه ارجاع و تحقیقات از شاکی برای صحت و اثبات ادعا یا ادله او شروع خواهد شد. در صورت تشخیص و تایید دادیار پرونده، ابلاغیه جلب به دادرسی صادر شده و این قرار تا ۱۰ روز قابل اعتراض برای متهم خواهد بود. بعد از آن پرونده به دادگاه ارجاع و قاضی برای آن وقت رسیدگی معین می نماید. در این جلسه رسیدگی، مجدد بررسی ادله شاکی و دفاعیات انجام شده و صدور رای دادگاه بدوی با فرصت ۲۰ روزه اعتراض و تجدیدنظر خواهی انجام می گردد. رای قطعی نیز پس از صادر شدن تجدیدنظر انجام و به واحد اجرای احکام دادگاه جهت عمل کردن، ارسال می گردد.

8
نکات حقوقی درباره وقتی تهدید شدیم

پس از درک اینکه اگر تهدید شدیم چه کنیم، نیاز به توجه درباره برخی نکات حقوقی پس از شکایت از تهدید کننده وجود دارد. این موارد به عملکرد بهتر و نتایج دلخواه شاکی کمک زیادی کرده که مهم ‌ترین این موارد نیز عبارتند از:

  • جرم تهدید به سبب ماهیت کیفری و مجازات آن با دید تردید نسبت به شاکی در دادگاه بررسی می گردد و باید دلایل محکم و قطعی توسط شاکی ارائه شود.
  •  آغاز طرح جرم تهدید با تصمیم و ادعای شاکی خصوصی بوده و با گذشت شاکی ابعاد خصوصی این جرائم از بین خواهد رفت.
  •  استفاده از دانش و تخصص وکلای کیفری برای تنظیم دقیق شکوائیه لازم است.
  •  فیلم یا صدای ضبط شده و ارائه شده به دادگاه به عنوان دلیل اصلی پذیرفته نخواهد شد و تنها وسیله تکمیل کننده شکایت توسط شاکی هستند.
  •  وقتی جرم تهدید همراه با جرائم دیگری مانند اخاذی، سرقت و آسیب بوده، در هر کدام از جرائم برای تهدید کننده اشد مجازات لحاظ می شود.

9
نتیجه گیری

در واقع راهکارهای قانونی و نتیجه بخشی برای زمانی که به هر دلیل و در هر کجا تهدید شدیم وجود دارد و می توان از دادگاه و مراجع عالی قضائی برای تهدید کننده ثبت و درخواست شکوائیه انجام داد. در جرم تهدید به برخی پیش زمینه ها و شرایط اولیه برای تصدیق جرم نیاز بوده و با اطلاع از نکاتی می توان به این پرسش که شکایت تهدید چگونه قابل پیگیری است؟ به کمک وکلای متبحر پاسخ داد و پیگیری لازم را نیز انجام داد.

در این مقاله نیز به اینکه اگر تهدید شدیم چه کنیم و به کدام مرجع با چه شرایط و مدارکی باید رجوع کنیم، پرداخته شد. در نتیجه گروه وکلای کیفری و حقوقی معید در این گونه پرونده های جرم تهدید بهترین مشاوره و راهکار را برای مراجعان و موکلان خود ارائه خواهند کرد.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

10
سوالات متداول

1-با توجه به اهمیت و تعدد موضوع، شکایت تهدید چگونه قابل پیگیری است؟

با در دست داشتن مدارک، شواهد و ادله کافی و با مشاوره و همراهی وکلای کیفری در کنار تنظیم و ثبت شکوائیه علیه تهدید کننده در مراجع قضائی می توان برای این جرم اقدامات لازم را انجام داد.

2- مرجع نهایی و اصلی رسیدگی به جرم تهدید چیست؟

مرجع صالح برای رسیدگی به جرائم عمومی مانند تهدید کردن با انواع روش ها، دادگاه عمومی واقع در محل وقوع جرم خواهد بود.

3- آیا اگر فرد دارای معلولیت شخص سالمی را تهدید کند، مجرم به تهدید است؟

خیر مطابق شرایط تهدید که مطرح شد این مورد به دلیل عدم موثر بودن تهدید و ناتوانی فرد بلا وجه و منتفی است.

 جرم تهدید چیست‌؟

نظرات درباره مقاله اگر تهدید شدیم چه کنیم؟

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

محاربه چیست؟ جرم ایجاد رعب و وحشت + مجازات

18 بهمن 1401

اثبات دزدی بدون مدرک | 3روش ادله اثبات جرم

18 بهمن 1401

سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص

18 آذر 1401

بهترین وکیل سرقت | (دزدی و خفت گیری)

18 آذر 1401

جرم سوءاستفاده از سفید امضا | قانونی و معنوی

18 آذر 1401

ازادی قاتل به قید وثیقه

30 بهمن 1401