contact

شرایط گرفتن مهریه در دوران عقد

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: خانواده و امور حسبی

سوالات مطرح شده
1
شرایط گرفتن مهریه در دوران عقد

مهریه یکی از حقوق مالی زن است که به توافق و رضایت زوجین مشخص می‌شود. ازدواج چه موقت باشد چه دائم، مهریه برای زن تعیین می‌شود. زن نیز می‌تواند بعد از جاری شدن عقد نکاح، مهریه خود را از مرد طلب کند و مرد وظیفه پرداخت مهریه را دارد. اما بسیاری از افراد این سوال را دارند که آیا می‌توان در دوران عقد نیز مهریه را دریافت کرد و اگر جواب بله است، شرایط گرفتن مهریه در دوران عقد چگونه است.

همانطور که گفته شد بلافاصله بعد از جاری شدن عقد نکاح، زن می‌تواند مهریه خود را طلب کند. بنابراین امکان گرفتن مهریه در دوران عقد نیز وجود دارد. اما گرفتن مهریه در دوران عقد شرایط خاص خود را دارد و باید مراحل و روندی را به صورت قانونی طی کرد.

همچنین مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که در هنگام عقد نوع آن مشخص می‌شود و با توجه به این دو نوع عقد، شرایط دریافت مهریه نیز متفاوت خواهد بود. همچنین نحوه گرفتن مهریه در دوران عقد نیز تا حد زیادی به شرایط مالی مرد و میزان رضایت او از پرداخت مهریه در دوران عقد بستگی دارد.

در صورتی که مرد راضی به پرداخت مهریه در دوران عقد نباشد و یا شرایط مالی مطلوب برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، شرایط گرفتن مهریه و روند آن متفاوت خواهد شد. ما در این مقاله به همه قواعد و اصولی که برای گرفتن مهریه وجود دارد خواهیم پرداخت.

همچنین به منظور گرفتن مهریه در دوران عقد و طی کردن مراحل آن، می‌توان از وکیل مهریه در تهران مجموعه حقوقی معید که تجربه و تخصص کافی در این زمینه دارند کمک گرفت.

2
آیا می‌توان در دوران عقد مهریه گرفت؟

با جاری شدن عقد نکاح، زن و مرد متعهد می‌شوند که تعهدات و وظایف خود را انجام دهند‌ یکی از وظایفی که مرد بعد از جاری شدن عقد نکاح دارد، پرداخته مهریه معین شده به همسر خود است. مهریه یک حق مالی است که تعیین کردن آن برای جاری شدن عقد موقت ضرورت دارد اما برای عقد دائم، اجباری برای تعیین مهریه نیست‌. در هر صورت اگر مهریه مشخص شده باشد، مرد موظف به پرداخت آن است.

اما سوالی که ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کرده است این است که، آیا می‌توان در دوران عقد نیز مهریه گرفت یا خیر. همانطور که گفته شد از زمانی که عقد جاری می‌شود، پرداخت مهریه بر مرد واجب می‌شود. بنابراین در دوران عقد می‌توان مهریه گرفت. حتی اگر زن و مرد در دوران عقد نیز قصد جدایی را نداشته باشند، باید در صورتی که زن در دوران عقد مهریه خود را طلب کند، مرد نیز آن را پرداخت کند.

3
بررسی شرایط گرفتن مهریه در دوران عقد

در این قضیه که زن‌ها می‌توانند در دوران عقد نسبت به طلب مهریه اقدام کنند که شکی نیست و این امکان برای همه زن‌ها بعد از جاری شدن عقد نکاح وجود دارد. اما شرایط گرفتن مهریه برای همه یکسان نیست و مطابق با شرایط زوجین، متفاوت است.

برای مثال درصورتی که زن و مرد به دلیل اختلاف و مشکل در دوران عقد تصمیم به جدایی بگیرند و با هم رابطه زناشویی برقرار نموده باشند، زن می‌تواند مهریه خود را به اجرا بگذارد و آن را به صورت کامل دریافت کند.

البته این وضعیت زمانی حاکم است که مهریه زن از نوع عندالمطالبه باشد، یعنی هر زمانی که تصمیم بگیرد بدون در نظر داشتن شرایط مالی مرد بتواند مهریه خود را دریافت کند. اما در صورتی که مهریه عندلاستطاعه باشد، مرد تنها زمانی مکلف به پرداخت آن است که از شرایط مالی مطلوبی برخوردار بوده و توان پرداخت مهریه را داشته باشد.

همچنین درصورتی که مرد از توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه در دوران عقد برخوردار نباشد، می‌تواند مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند. درصورتی که مرد رضایت نداشته باشد که مهریه را در دوران عقد پرداخت کند، زن می‌تواند از روش قانونی پیگیری کرده و اموال مرد را توقیف کند.

شرایط دیگری که برای گرفتن مهریه در دوران عقد وجود دارد، زمانی است که دختر باکره باشد و طلب مهریه کند. در این وضعیت اگر دختر قصد جدایی داشته باشد، تنها می‌تواند نیمی از مهریه را دریافت کند. اما اگر طلب مهریه دختر باکره بدون تصمیم به جدایی باشد، مرد موظف است که مهریه آن را به صورت کامل پرداخت کند. بنابراین برای گرفتن مهریه در دوران عقد باید همه این شرایط را نیز در نظر گرفت. توصیه می کنیم مقاله بهترین روش برای گرفتن مهریه را از مجموعه معید مطالعه نمایید.

4
اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

زنی که قصد دارد در دوران عقد مهریه خود را طلب کند، باید مدارکی مانند مدارک شناسایی و سند ازدواج را به مراجع قضایی مربوط تحویل دهد. همچنین برای دریافت مهریه در دوران عقد، باید نسبت به اجرا گذاشتن مهریه اقدام کرد. به اجرا گذاشتن مهریه به دو صورت امکان‌پذیر است که ما در ادامه به معرفی این دو روش خواهیم پرداخت.

1-مراجعه به دفتر ثبت ازدواج

یکی از ‌روش‌هایی که می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت، مراجعه به دفتر ازدواجی است که سند ازدواج در آن به ثبت رسیده است. زن باید فرمی که مبنی به طلب مهریه است را تکمیل نماید و به واسطه اجراییات ثبت، درخواست مهریه را اعلام کند.

اجراییات ثبت شامل استعلام گرفتن از مخابرات و راهور، اداره ثبت املاک، شرکت سپرده گذاری توسعه مرکزی و بانک است. سپس نسبت به توقیف اموال مرد اقدام خواهد شد و اموال مرد به مزایده گذاشته می شود تا بتوان مهریه را از آن‌ها دریافت کرد.

2-مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی

روش دیگری که برای به اجرا گذاشتن مهریه وجود دارد، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی است. این روش به اجرا گذاشتن مهریه در شرایطی کاربرد دارد که مرد هیچ اموالی به نام خود نداشته باشد و یا اموال آن برای پرداخت مهریه کفایت نکند. برای ثبت درخواست و مطالبه مهریه در این دفاتر نیز باید فرم مربوط به آن تکمیل شود و به مراجع قضایی تحویل داده شود.

5
گرفتن مهریه در دوران عقد به کمک وکیل مهریه

با توجه به مطالبی که ذکر شد، گرفتن مهریه مراحل و روند خاص خود را دارد که همه زن‌ها برای گرفتن مهریه در دوران عقد، باید این روند را طی کنند. اما به منظور گرفتن مهریه در دوران عقد، بهتر است که از وکیل مهریه کمک گرفت.

 زیرا وکیل مهریه به همه اصول و قواعد به اجرا گذاشتن مهریه آشنایی دارد. بنابراین وکیل مهریه می‌تواند با دانش و تسلط خود همه مراحل وصول مهریه را انجام دهد. همچنین وکیل مهریه می‌تواند به موکل خود کمک کند که روند دریافت و به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وکیل مهریه تلاش می‌کند که پرداخت مهریه با توافق و رضایت مرد صورت گیرد و از دادگاهی شدن و بروز اختلاف بین زوجین جلوگیری می‌کند. همچنین وکیل مهریه می‌تواند به نیابت از موکل خود همه اقدامات لازم را انجام دهد و از بهترین روش روند اجرای مهریه را عملی کند.

وکیل مهریه باید از دانش، تخصص و تجربه کافی برخوردار باشد و به همه قواعد و قوانین وصول مهریه مسلط باشد. برای کمک گرفتن از بهترین وکیل مهریه که دارای چنین ویژگی‌هایی باشد، می‌توان از مجموعه حقوقی معید کمک گرفت.

 موسسه معید موسسه حقوقی فعال و معتبری در تهران است که از وکلای متخصص با تجربه در زمینه‌های مختلف تشکیل شده است. وکلای مهریه این مجموعه نیز به همه امور و قوانین حوزه مهریه و شرایط گرفتن مهریه در دوران عقد آشنایی دارند. بنابراین برای تسریع در روند دریافت مهریه، می‌توان از وکیل مهریه مجموعه حقوقی معید کمک گرفت.

6
نتیجه‌گیری

مهریه یکی از حقوق زن است که مرد وظیفه دارد آن را پرداخت کند. بنابراین از زمان جاری شدن عقد نکاح، زن می‌تواند نسبت به دریافت مهریه درخواست بدهد. در دوران عقد نیز زن می‌تواند نسبت به دريافت مهریه درخواست دهد. در صورتی که در دوران عقد رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد و زن و مرد قصد جدایی از هم را داشته باشند، مهریه دختر باکره نصف خواهد شد. اما اگر رابطه زناشویی برقرار شده باشد، مرد موظف است که مهریه را در دوران عقد به صورت کامل پرداخت کند.

به اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد با دو روش امکان‌پذیر است. بنابراین یا می‌توان به دفتری که ازدواج در آن به ثبت رسیده است مراجعه کرد و با ارائه اجراییات ثبت، اموال مرد را توقیف نموده و با مزایده کردن مهریه خود را دریافت کند. اما روش دیگر وصول مهریه نیز مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی است و زمانی کاربرد دارد که مرد اموالی در دفتر ثبت اسناد به نام خود نداشته باشد.

به منظور وصول راحت‌تر و سریع‌تر مهریه در دوران عقد، می‌توان از وکیل مهریه کمک گرفت. وکیل مهریه به همه قواعد و قوانین مهریه واقف بوده و با شرایط گرفتن مهریه در دوران عقد نیز آشنایی دارد. برای پیدا کردن بهترین وکیل مهریه می‌توان از مجموعه حقوقی معید که از بهترین وکلا تشکیل شده است کمک گرفت.

سوالات متداول

1- آیا امکان گرفتن مهریه در دوران عقد وجود دارد؟

بله، بعد از جاری شدن عقد نکاح، امکان گرفتن مهریه وجود دارد.

2- به چه روشی می‌توان مهریه را در دوران عقد به اجرا گذاشت؟

از طریق دفتر ثبت ازدواج یا مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی، می‌توان مهریه را به اشتراک گذاشت.

3- آیا می‌توان بدون طلاق و جدایی در دوران عقد مهریه دریافت کرد؟

بله درصورتی که هدف طلاق نباشد نیز زن می‌تواند نسبت به دریافت مهریه درخواست دهد.

نظرات درباره مقاله شرایط گرفتن مهریه در دوران عقد

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401