contact

چگونه وکیل حرفه ای شویم؟

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: قراردادها

سوالات مطرح شده
1
چگونه وکیل حرفه ای شویم؟

وکیل شدن و کمک به حل مشکلات پرونده‌های قضایی مختلف، آرزوی افراد زیادی است. وکالت شغل پرپیچ و خم و هیجان انگیزی است که میزان هیجان آن نیز با توجه به حوزه تخصص وکیل متغیر است. اما بسیاری از افرادی که در ابتدای مسیر وکالت هستند این دغدغه و سوال همیشگی را دارند که چگونه وکیل حرفه‌ای شویم و وکیل شدن چه شرایط و قواعدی دارد. ما در این مقاله به همه سوالات شما در مورد وکیل شدن خواهیم پرداخت.

قطعاً وکالت نیز مانند هر شغل دیگری سختی‌ها و مزایای خاص خود را دارد اما افرادی که به این شغل عشق و علاقه زیادی دارند، قطعاً همه سختی‌ها و مشکلات این شغل را به جان خریده و برای موفقیت در این شغل از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

 به منظور این که به یک وکیل حرفه ای تبدیل شد، باید هم دانش نظری و هم دانش عملی خود را ارتقا داد. یعنی هم باید مباحث نظری و تئوری دانشگاهی را به خوبی فرا گرفت و هم تجربه عملی کافی را به دست آورد. اما این موارد تنها جزئی از موارد کاربردی برای تبدیل شدن به یک وکیل حرفه‌ای هستند. زیرا تبدیل شدن به یک وکیل حرفه‌ای، الزامات دیگری نیز دارد. وکیل شدن مسئولیت زیادی دارد و موکل باید بتواند از موکل خود دفاع کند و انتظارات آن را بر طرف نماید‌.

وکلا می‌توانند هم به صورت عمومی و هم به صورت تخصصی فعالیت داشته باشند. همچنین وکیل می‌تواند در یک مجموعه حقوقی مشغول فعالیت شده و یا در دفتر وکالت خود و به صورت انفرادی مشغول به کار شود. برای مثال مجموعه معید یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی است که بهترین وکیل تهران در این مجموعه فعالیت دارند و بهترین خدمات حقوقی را ارائه می‌دهند.

2
وکیل چه کسی است و چگونه می‌توان وکیل شد

قبل از پرداختن به این سوال که چگونه وکیل حرفه‌ای شویم، بهتر است که ابتدا به صورت کلی با وکیل، شغل وکالت و نحوه وکیل شدن آشنایی پیدا کرد. وکیل شخصی است که با گذراندن دروس حقوقی به همه امور حقوقی مسلط شده و با گذراندن آزمون وکالت و تایید صلاحیت در این زمینه، توانایی دفاع از موکل خود را خواهد داشت.

 در واقع درصورتی که شخصی به مشکلی بربخورد که برطرف کردن آن با طی کردن مراحل قانونی و انجام اقدامات لازم در مراجع قضایی صورت گیرد، می‌تواند برای رسیدگی‌ و حل مشکل به وجود آمده از وکیل کمک بگیرد. در واقع با عقد وکالتی که مطابق با قانون مدنی بین وکیل و موکل تنطیم می‌شود، وکیل به نیابت از موکل خود به همه اموری که به آن اختیار داده شده است رسیدگی می‌کند.

اینکه برای وکیل شدن از کجا شروع کنیم می‌توان در رشته علوم انسانی تحصیل کرد و بعد از کنکور درصورتی که رتبه مناسب باشد، رشته حقوق را انتخاب کرد. البته با تحصیل در رشته‌های فقه و مبانی فقه نیز می‌توان وکیل شد. اما اکنون که امکان شرکت در کنکور همه رشته‌ها وجود دارد نیز می‌توان درصورتی که رشته دبیرستان انسانی نباشد نیز دفترچه کنکور انسانی را دریافت کرد و با شرکت در کنکور این رشته و کسب رتبه لازم، رشته وکالت را انتخاب کرد. اما روش دیگری که برای تحصیل در رشته وکالت وجود دارد، داشتن تحصیلات حوزوی و گذراندن دروس فقهی است. افرادی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، دروسی مانند، حقوق کیفری، حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و غیره را سپری خواهند نمود.

3
شرایط وکیل شدن

وکیل شدن شرایط خاص خود را دارد و افرادی که متقاضی ورود به رشته وکالت هستند باید خود را برای رقابت سختی که بین متقاضیان رشته وکالت است آماده کنند. زیرا وکالت رشته پرطرفدار و پرمتقاضی است و افراد زیادی برای تحصیل در رشته‌های وکالت به خصوص رشته حقوق ثبت‌نام می‌کنند. برای وکیل شدن باید ابتدا از شرایط آن اطلاع داشت زیرا درصورتی که شرایط تعیین‌شده برای وکیل شدن فراهم نباشد، نمی‌توان برای وکیل شدن اقدام کرد. در ادامه مهم‌ترین شرایط وکیل شدن بیان شده است

  • داشتن تحصیلات در رشته حقوق، فقه، مبانی فقه و یا داشتن تحصیلات حوزوی برای وکیل شدن ضروری است
  • بعد از اتمام تحصیلات در رشته‌های مربوط به وکالت، باید در آزمون وکالت شرکت کرده و نمره مناسب را کسب نمود
  • شرایط سنی که برای تحصیل در رشته وکالت وجود دارد نیز حداقل سن 24 سال است و حداکثر سن مجاز برای شرکت در آزمون وکالت نیز برای داوطلبان تهران، 40 سال و برای داوطلبان بقیه استان‌ها نیز 50 سال است
  • عدم اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدر
  • یکی از شروطی که برای تحصیل مردان در آزمون وکالت وجود دارد، اتمام خدمت سربازی و داشتن کارت پایان خدمت است
  • یکی دیگر از شرایط وکیل شدن، گذراندن دوره کارآموزی بعد از اتمام دوره تحصیلی است
  • اعتقاد و التزام عملی به احکام و قوانین جمهوری اسلامی ایران و مبانی دین اسلام
  • عدم سو پیشینه و سابقه کیفری
  • عدم شراکت، عضویت و حمایت از گروه‌های غیر قانونی

4
چگونه می‌توان وکیل حرفه‌ای شد

همانطور که گفته شد وکیل هم می‌تواند وکیل عمومی باشد و یا وکیل تخصصی. وکیل عمومی در حل همه مسائل حقوقی دخالت می‌کند اما وکیل تخصصی، فعالیت خود را تنها به یک زمینه اختصاص می‌دهد و به پرونده‌های موضوع خاصی رسیدگی می‌کند. برای پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان وکیل حرفه‌ای شد، باید ابتدا نوع وکالت خود را مشخص کرد. زیرا مسیری که وکیل عمومی باید برای حرفه‌ای شدن طی کند با مسیری که وکیل تخصصی باید طی نماید متفاوت است.

اما بهتر است بدانید که وکلایی که در یک زمینه خاص تخصص دارند از موقعیت شغلی و درآمدی بهتری برخوردار خواهند شد. در واقع می‌توان گفت که وکیل تخصصی مزایای بیشتری نسبت به وکیل عمومی دارد. بسیاری از افرادی که به وکیل نیاز دارند نیز برای رسیدگی به مسائل تخصصی خود و حل بهتر هر مسئله به سراغ وکلای تخصصی خواهند رفت. در هر صورت ما در ادامه هم به نحوه تبدیل شدن به وکیل عمومی حرفه‌ای و هم به نحوه وکیل تخصصی حرفه‌ای شدن خواهیم پرداخت.

4-1 چگونگی تبدیل به وکیل عمومی حرفه‌ای

برای تبدیل شدن به یک وکیل عمومی حرفه‌ای و کاربلد باید اقدامات زیر را انجام داد.

  • برای تبدیل شدن به وکیل عمومی حرفه‌ای و متبحر، بهتر است مطالعات خود را فقط به حوزه دعاوی عمومی منحصر کرد
  • نوشتن مقالات مربوط به وکالت عمومی می‌تواند در تبدیل شدن به یک وکیل عمومی حرفه‌ای کمک کننده باشد
  • بهتر است که فعالیت خود را به پرونده‌های عمومی محدود کرد و این نوع پرونده‌ها را قبول کرد و از پذیرش و رسیدگی به پرونده‌های تخصصی اجتناب نمود
  • تسلط کافی به همه دروس کاربردی مقطع کارشناسی مانند آیین دادرسی، مدنی، آیین دادرسی کیفری، جزا و غیره
  • مطالعه مداوم و پیوسته کتاب‌ها و مقالاتی که در مورد مسائل مربوط به وکالت عمومی است و تسلط به همه مباحث و علوم این زمینه
  • فعالیت در فضای مجازی به عنوان وکیل عمومی

4-2 چگونگی تبدیل به وکیل تخصصی حرفه‌ای

افرادی که حوزه تخصصی وکالت را انتخاب می‌کنند نیز لازم است برای این که تبدیل به یک وکیل تخصصی حرفه‌ای شوند، باید و نباید‌هایی را رعایت کنند که در ادامه به آن‌‌ها پرداخته‌ایم.

  • انتخاب یک موضوع و حوزه خاصی که به آن علاقه داشته و قصد وکیل تخصصی شدن در آن زمینه وجود دارد
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و گرایش مورد نظر و تسلط به همه دروس حقوقی این مقطع
  • مطالعه کتاب‌ها و مقالاتی که در رابطه با حوزه و تخصص مورد نظر است
  • نوشتن مقالات تخصصی در رابطه با حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌شود
  • معرفی خود در فضای مجازی و دنیای واقعی به عنوان یک وکیل متخصص
  • مطالعه کتاب‌ها و قوانین جدید مربوط به زمینه فعالیت خود
  • پذیرش رسیدگی به پرونده‌های تخصصی مربوط به حوزه فعالیت و عدم پذیرش رسیدگی به سایر موضوعات
  • عدم تحقیق و مطالعه در مورد سایر موضوعات حقوقی و تمرکز کامل بر روی تسلط به همه مباحث حوزه فعالیت انتخابی

5
نتیجه‌گیری

وکالت یکی از بهترین رشته‌ها و مشاغل است که محبوبیت و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. وکیل کسی است که به حل و برطرف شدن مشکلات و دعاوی مختلف کمک کرده و از جانب موکل خود اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

 برای تبدیل شدن به وکیل باید در یکی از رشته‌های حقوق، فقه، مبانی فقه تحصیل کرد و یا تحصیلات حوزوی داشت. برای وکیل شدن باید از شرایطی مانند حداقل سن 24 سال و حداکثر سن 40 تا 50 سال برخوردار بود، به احکام و قوانین جمهوری اسلامی پایبند بود و سابقه کیفری یا اعتیاد نداشت. وکلا هم می‌توانند وکیل عمومی شوند و هم می‌توانند وکیل تخصصی شوند.

وکیل تخصصی فقط در یک حوزه فعالیت می‌کند اما وکیل عمومی به مسائل و موضوعات حقوقی مختلف رسیدگی می‌کند. برای آشنایی با چگونگی تبدیل به وکیل حرفه‌ای، باید ابتدا مشخص کرد که قصد فعالیت به عنوان وکیل عمومی وجود دارد یا وکیل تخصصی.

 به صورت کلی معطوف و متمرکز کردن مطالعات و تحقیقات و فعالیت خود با توجه به نوع وکالت، مهمترین مسئله تبدیل شدن به وکیل حرفه‌ای است که ما در این مقاله به صورت کامل به این موضوع پرداختیم. وکیل می‌تواند به صورت انفرادی و جداگانه فعالیت نماید و یا در مجموعه‌های حقوقی مشغول به کار شود. مجموعه حقوقی معید نیز یکی از بهترین مجموعه های حقوقی است که وکلای تخصصی زیادی در این مجموعه فعالیت دارند.

سوالات متداول

1- وکیل چه کسی است؟

وکیل کسی است که با تحصیل در رشته وکالت به همه امور و قوانین حقوقی تسلط پیدا کرده است و از جانب موکل خود، به پرونده‌های قضایی و دعاوی مختلف رسیدگی می‌کند.

2- چگونه می‌توان وکیل حرفه‌ای شد؟

برای تبدیل شدن به یک وکیل حرفه‌ای، باید ابتدا نوع وکالت خود یعنی عمومی یا تخصصی بودن آن را انتخاب کرد و سپس دانش، معلومات و مطالعات و تجربیات خود را باتوجه به نوع وکالت انجام داد.

3- از چه روش‌هایی می‌توان وکیل شد؟

روش‌هایی که برای وکیل شدن وجود دارد عبارتنداز، تحصیل در رشته حقوق، فقه و مبانی حقوق یا داشتن تحصیلات و حوزوی و برخورداری از برخی شرایط.

 وکیل چه کسی است و چگونه می‌توان وکیل شد

نظرات درباره مقاله چگونه وکیل حرفه ای شویم؟

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401