contact

نحوه ابطال وکالت بلاعزل در فروش ملک | 6 روش فوری

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: قراردادها

سوالات مطرح شده
1
ابطال وکالت فروش

اصطلاح وکالت به معنی واگذار نمودن و تفویض است. در اصطلاح حقوقی نیز وکالت به عقدی گفته می‌شود که بین دو نفر تنظیم و منعقد می‌شود و یکی از طرفین به نیابت از طرف دیگر مجوز رسیدگی به امور مشخص شده را دریافت خواهد کرد. به شخصی که وکالت دهنده است، موکل گفته می‌شود‌ و به طرف دیگری که اقدامات مشخص شده موکل را انجام می‌دهد، وکیل گفته می‌شود. وکالت فروش نیز اقدامی است که طی آن مالک دارایی به شخص دیگری وکالت می‌دهد که سند اموال مورد نظر را به خود یا شخص دیگری انتقال دهد. اما در برخی از موارد نیز دعاوی یا مشکلی بین وکیل و موکل بر سر وکالت فروش به وجود می‌آید و قصد ابطال وکالت فروش را دارند که ما در این مقاله قصد داریم به موضوع ابطال وکالت فروش بپردازیم.

در بحث وکالت فروش، فروشنده اموالی که قصد فروش آن‌ها را دارد را به نام وکیل نخواهد زد، بلکه تنها به آن وکالت می‌دهد که اموال مورد نظر را به نام خود یا شخص دیگری بزند. وکالت فروش در دنیای امروزه رواج زیادی پیدا کرده است و این نوع وکالت‌نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و منعقد می‌شود. اما لازم است که با همه قوانین و اموری که در مورد وکالت‌نامه فروش وجود دارد آشنا بود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. همچنین ابطال وکالت فروش نیز شرایط و قوانین خاص خود را دارد که باید از آن‌ها اطلاع کافی پیدا کرد.

مسئله وکالت فروش و ابطال وکالت فروش جزو مسائل پیچیده و حساسی هستند که برای رسیدگی به این امور بهتر است از شخصی که در این زمینه تخصص کافی دارد یعنی وکیل کمک گرفت. برای پیدا کردن بهترین وکیل تهران می‌توان از مجموعه حقوقی معید که از بهترین وکلا تشکیل شده است، وکیل مناسب خود را پیدا کرد.

2
آیا وکالت فروش باطل می‌شود؟

امروزه فروش بسیاری از اموال و دارایی‌ها با روش وکالت فروش صورت می‌گیرد. انتخاب روش وکالت فروش نیز به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. برای مثال در صورتی که سند اموال مورد نظر در رهن بانک باشد و یا به دلایلی امکان آزادسازی آن وجود نداشته باشد، از روش وکالت فروش برای فروش مال مورد نظر استفاده می‌شود. 

همچنین امکان دارد که به دلیل کمبود وقت، فروشنده از این روش استفاده کند تا اموال خود را در زمان کوتاهی به خریدار انتقال دهد و به فروش برساند تا درگیر کاغذ بازی‌ها و مراحل اداری پیچیده نشوند. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که سبب می‌شود وکالت فروش برای انتقال سند و فروش اموال صورت گیرد.

اما این سوال اساسی نیز برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید که آیا وکالت فروش باطل می‌شود یا امکان باطل کردن آن وجود ندارد؟ در برخی از مواقع بین وکیل یا موکل و یا خریدار و فروشنده مشکل و مسئله‌ای به وجود می‌آید که سبب می‌شود آن‌ها تصمیم به باطل کردن وکالت‌نامه فروش بگیرند. ابتدا باید بدانیم که وکالت‌نامه دو نوع ساده و بلاعزل دارد که باطل کردن وکالت ساده شرایط راحت‌تری دارد اما برای باطل کردن وکالت بلاعزل باید شرایطی حاکم باشد. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا وکالت نامه فروش باطل می‌شود یا خیر جواب مثبت است. اما برای باطل کردن وکالت فروش آن هم وکالتی که از نوع بلاعزل باشد، باید شرایطی فراهم باشد که ما در ادامه به این شرایط خواهیم پرداخت.

3
6روش ابطال وکالت بلاعزل در فروش ملک

با وجود مزایایی که روش وکالت فروش دارد، اما این نوع وکالت نامه نیز در برخی از موارد باعث بروز اختلاف و مشکل بین خریدار و فروشنده می‌شود. در این شرایط وکیل یا موکل به دنبال باطل کردن وکالت فروش خواهند بود. اما همانطور که گفته شد برای باطل شدن وکالت فروش باید حتماً شرایطی مهیا باشد که ما در ادامه به بیان و بررسی همه این شرایط خواهیم پرداخت.

3-1 ابطال وکالت نامه فروش به دلیل فروش مال مورد وکالت توسط موکل

در شرایطی که شخص یا موکل به شخص دیگر یعنی وکیل وکالت دهد که اموال مشخص شده‌ای را به فروش برساند و قبل از اینکه وکیل مورد وکالت شده را به فروش برساند، موکل فروش آن را انجام دهد، وکالت فروش باطل می‌شود. البته باید قبل از فروش مورد وکالت شده، موکل در اظهارنامه‌ای به وکیل اطلاع دهد که قصد فروش مال مورد نظر را دارد.

3-2 ابطال وکالت‌نامه فروش به علت فوت موکل

یکی دیگر از دلایل و شرایطی که باعث ابطال وکالت نامه فروش می‌شود، فوت موکل است. طبق ماده 678 قانون مدنی در صورتی که وکالت از نوع بلاعزل باشد و موکل فوت کند نیز وکالت‌نامه فروش باطل می‌شود. البته باید مسئله فوت موکل قبل از انجام موضوع وکالت یا بعد از انجام آن مشخص شود. زیرا در صورتی که موکل قبل از انجام موضوع وکالت فوت کرده باشد، وکالت‌نامه باطل خواهد شد یعنی عقد وکالت منفسخ می‌شود. اما فوت موکل بعد از بعد از انجام موضوع، هیچ تاثیری در وکالت نامه فروش نخواهد داشت.

در صورتی که بعد از فوت موکل انتقال اموالی به واسطه وکالت‌نامه به شخصی صورت گیرد، وارثان موکل می‌توانند برای ابطال وکالت‌نامه درخواست دهند.

3-3 ابطال وکالت‌نامه فروش به علت فوت وکیل

در صورتی که شخصی وکیل شود که اموال موکل خود را به فروش برساند و سپس وکیل فوت کند، وکالت‌نامه فروش باطل خواهد شد. در بسیاری از وکالت‌نامه‌ها، وکالت‌نامه فروش نوعی قرارداد بیع است. قرارداد بیع یعنی شخصی اموال خود را به شخص دیگری بفروشد و برای انتقال سند به آن وکالت نامه دهد. در صورتی که وکیل فوت کند، وارثان آن می‌توانند فروشنده را به تنظیم سند رسمی الزام کنند و با استفاده از مدارک و قرائن و متن وکالت‌نامه، اعطای وکالت نامه بین دو طرف را به اثبات برسانند.

3-4 ابطال وکالت‌نامه فروش به علت دیوانگی یا زوال عقل موکل

یکی دیگر از موارد و دلایلی که باعث ابطال وکالت نامه فروش می‌شود، دیوانگی، زوال عقل و جنون موکل است. بنابراین در صورتی که اثبات شود که در زمان عقد قرارداد و وکالت نامه نیز موکل شرایط مطلوبی نداشته است و دچار دیوانگی یا زوال عقل بوده، وکالت نامه باطل می‌شود.

3-5 ابطال وکالت نامه فروش به علت عدم رعایت مصلحت موکل

مطابق با ماده 667 قانون مدنی، وکیل وظیفه دارد که در اقداماتی که انجام می‌دهد، مصلحت موکل را نیز در نظر داشته باشد. پس در صورتی که وکیل مصلحت موکل را در نظر نگیرد و رعایت نکند، عمل انجام شده غیر نافذ بوده و تجاوز از حدود مصلحت موکل خواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی اگر موکل اعمال انجام شده توسط وکیل را قبول نداشته باشد، حتی اگر وکالت‌نامه بلاعزل باشد نیز موکل می‌تواند درخواست ابطال وکالت نامه فروش را به دلیل عدم رعایت مصلحت وی را داشته باشد.

3-6 ابطال وکالت‌نامه فروش به علت انجام اقداماتی خارج از حدود اختیارات وکیل

وکیل تنها باید اقداماتی را انجام دهد که به آن اختیار داده شده است. بنابراین مطابق با ماده 663 قانون مدنی، وکیل نمی‌تواند اقداماتی خارج از حدود و اختیارات آن که در عقد وکالت مشخص شده است را انجام دهد. بنابراین درصورتی که وکیل عملی غیر از وظایف مشخص شده انجام دهد، موکل می‌تواند آن را رد کند و نسبت به ابطال وکالت‌نامه فروش اقدام نماید.

4
نتیجه‌گیری

وکالت‌ عقدی است که بین دو طرف تنظیم می‌شود که به موجب آن یکی از طرفین قرارداد وکالت میابد که از جانب طرف دیگر و به نیابت از آن، به امور مشخص شده رسیدگی کند. در این شرایط به شخصی که وکالت رسیدگی به امور را دریافت می‌کند، وکیل گفته می‌شود و به طرفی که به وکیل وکالت می‌دهد نیز موکل می‌گویند.

امروزه یکی از روش‌های فروش اموال و دارایی‌ها نیز، وکالت‌نامه فروش است. وکالت‌نامه فروش نیز وکالت‌نامه‌ای است که بین خریدار و فروشنده منعقد می‌شود که به موجب آن موکل یا فروشنده به خریدار یا وکیل وکالت می‌دهد که دارایی‌ها و اموالی که قصد فروش آن‌ها را دارد را به نام خود بزند. فروش به روش وکالت‌نامه به دلایل مختلفی مانند تعجیل در فروش، آزاد نبودن سند، عدم پرداخت مالیات و مواردی از این قبیل رخ می‌دهد. اما در برخی از شرایط نیز بین وکیل و موکل وکالت‌نامه فروش اختلاف و دعاوی به وجود می‌آید که قصد ابطال وکالت‌نامه را خواهند داشت. بنابراین این سوال برای آن‌ها به وجود خواهد آمد که آیا امکان ابطال وکالت‌نامه فروش وجود دارد یا خیر. بله، می‌توان وکالت‌نامه فروش را باطل کرد اما باید شرایطی فراهم باشد تا این امر ممکن شود. از جمله شرایطی که باعث ابطال وکالتنامه فروش می‌شود عبارتنداز، فوت وکیل یا موکل، دیوانگی یا جنون موکل، انجام اقداماتی توسط وکیل که خارج از حدود اختیارات آن باشد، عدم رعایت مصلحت موکل و فروش مال وکالت شده توسط موکل که ما در این مقاله به بررسی همه این موارد پرداختیم.

باتوجه به پیچیدگی و حساسیتی که مسئله ابطال وکالت‌نامه فروش وجود دارد، بهتر است که از وکیل که در این زمینه دانش و تجربه کافی دارد کمک گرفت. برای پیدا کردن بهترین وکیل در شمال تهران نیز می‌توان از مجموعه حقوقی معید که بهترین وکلا در آن فعالیت دارند، وکیل مناسب را پیدا کرد‌.

5
سوالات متداول

1- وکالت‌نامه فروش چیست؟

وکالت فروش عقدی است که بین دو نفر تنظیم می‌شود که به موجب آن آن مالک دارایی به شخص دیگری وکالت می‌دهد که سند اموال مورد نظر را به خود یا شخص دیگری انتقال دهد.

2- آیا می‌توان وکالت‌نامه فروش را باطل کرد؟

بله، امکان ابطال وکالت‌نامه فروش وجود دارد. اما برای ابطال وکالت‌نامه فروش باید شرایطی وجود داشته باشد.

3- در چه شرایطی می‌توان وکالت‌نامه فروش را باطل کرد؟

در شرایطی مانند فوت موکل یا وکیل، دیوانگی و زوال عقل موکل، انجام اقداماتی خارج از حدود اختیارات وکیل، فروش مال مورد وکالت توسط موکل و عدم رعایت مصلحت موکل، امکان ابطال وکالت‌نامه فروش وجود دارد.

نظرات درباره مقاله ابطال وکالت فروش

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401