contact

وکیل ثبت شرکت در تهران

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: حقوق شرکت های تجاری

سوالات مطرح شده
1
وکیل ثبت شرکت در تهران

 

وکیل ثبت شرکت در تهرانوکیل ثبت شرکت در تهران

بنا به دلایل متعدد اشخاص حقیقی تمایل وافری به انجام فعالیت های اقتصادی در پناه شخصیت فرضی شرکت های تجاری دارند و بسیاری از افراد اقدام به ثبت شرکت های تجاری می نمایند؛ با توجه به حساسیت های ثبت شرکت های تجاری، قبل از ثبت شرکت های تجاری اطلاع از قوانین مختلف و ابعاد متعدد حقوقی در حوزه شرکت های تجاری مختلف از اهمیت شایانی برخوردار می باشد.

بهره مندی از مشاوره تخصصی وکیل ثبت شرکت ها ، قبل از اقدام به ثبت شرکت مانع از دچار شدن به مشکلات عدیده حقوقی می شود از همین‌ رو مطالعه در خصوص نحوه حیات و زوال این شخصیت جایگاه مهمی را در حقوق تجارت به خود اختصاص داده است .

شرکت های تجاری

در دنیای مدرن و امروزی شرکت‌های تجاری با بهره‌مندی از همیاری اشخاص متعدد که به عنوان شریک با انباشت آورده های کوچک خود سرمایه بزرگی را برای اجرای طرح‌های بازرگانی خود فراهم می‌آورند و از سوی دیگر با به کارگیری نیروهای کارشناس در هیئت مدیران به عنوان راهکاری نسبتاً نوین در پیشبرد آسان امور تجاری به رسمیت شناخته شده اند.

 علاوه بر امتیاز ذکر شده ترسیم مرز روشن میان زندگی خصوصی و مسئولیت‌های سرمایه‌گذاران و مدیران با تعهدات و مسئولیت های شرکت تجاری به عنوان شخصیت حقوقی دارای حقوق ؛ امتیاز چشمگیر دیگری است که موجب جذب اربابان تجارت به سرمایه گذاری در این قالب به شمار می رود.

اینجانب الهام شاکر وکیل  پایه یک دادگستری دانش آموخته حقوق دانشگاه علامه طباطبایی و وکیل ثبت شرکت ها به عنوان سرپرست دپارتمان حقوق شرکتهای تجاری در گروه وکلای معید این افتخار را دارم که با بیان مباحث حقوقی شرکت‌های تجاری از جمله مبانی و اصول کلی مرتبط با ثبت شرکت تجاری، تاسیس شرکت های تجاری، ثبت انواع تغییرات شرکت های تجاری ، نحوه نقل و انتقال سهام ، بررسی مجامع عمومی شرکت ها و بررسی مسئولیت های مدنی و جزایی شرکا و مدیران و بازرسین شرکت در خدمت شما باشم.

اهداف شرکت های تجاری

اهداف شرکت های تجاری

شرکت های تجاری از مرحله ثبت تا انحلال نیاز به اطلاع از مسائل حقوقی و قوانین حاکم بر شرکت‌های تجاری دارند. چراکه  ثبت شرکت و قوانین مربوط به شرکت از جمله وظایف و مسئولیتهای شرکت ها ؛ مشخص کردن میزان سود شرکا ؛ کاهش یا افزایش سرمایه شرکت  و حتی  نحوه انحلال و بطلان یک شرکت تجاری دارای قوانین و قواعد حقوقی خاصی است که با آگاهی از آنها و رعایت آنها شرکت‌های تجاری کمتر درگیر مشکلات حقوقی خواهند شد.

علاوه بر این در طول فعالیت شرکت ممکن است دعاوی مختلفی مطرح گردد که شرکت تجاری به عنوان خواهان یا خوانده دعوا باشد و دفاع از دعاوی مطروحه نیاز به حضور وکیل متخصص شرکت های تجاری دارد.

گروه وکلای معید با ارائه خدمات تخصصی در زمینه شرکتها از جمله: ثبت شرکت و علامت تجاری، ورشکستگی و تصفیه شرکت ؛ نقل و انتقال و تبدیل سهام شرکت ؛ مالیات شرکت ها و نحوه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی و قراردادهای تجاری شرکت ، قبول وکالت در دعاوی مطروحه له یا علیه شرکت و با ارائه مشاوره حقوقی از مرحله ثبت شرکت تا انحلال شرکت با هدف کاهش حداکثری مشکلات حقوقی در کنار شماست.

زیر شاخه های شرکت های تجاری

زیر شاخه های شرکت های تجاری

با یک نگاه اجمالی زیر شاخه های مهم و اصلی دپارتمان شرکتهای تجاری از این قبیل می باشد:

 1)  تعریف شخصیت حقوقی:

 شخصیت حقوقی یکی از مفاهیم بسیار مهم حقوق شرکتهای تجاری است.

آشنایی با این مفهوم و آثار آن به درک بهتر قوانین شرکت های تجاری کمک فراوانی می نماید.

2) انواع شرکت های تجاری:

در ماده ۲۰ قانون تجارت شرکت های تجاری به ۷ قسم با عناوین سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی، مختلف غیر سهامی و تعاونی تقسیم شده اند.

صرف نظر از اقسام شرکت که در ماده 20 قانون تجارت بیان شده است؛ شرکت های تجاری را می توان براساس شخصیت شرکا و مسئولیت آنها به طور کلی به 4 دسته تقسیم کرد.

3) تعریف شرکت سهامی و انواع آن:

 یکی از انواع شرکت هایی که در قانون تجارت پیش بینی شده شرکت های سهامی هستند. شرکت های سهامی یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری هستند و آشنایی با قوانین این دسته از شرکتها و بهره مندی از وکیل ثبت شرکت سهامی خاص کمک شایانی به کاهش مشکلات حقوقی شرکت‌های تجاری می نماید.

4) تعریف سهام و انواع آن:

 شرکت های سهامی همانطور که از اسمشان پیداست سرمایه شرکت به سهام تقسیم شده و آشنایی با مفهوم سهم و شناخت انواع آن به درک بهتر مباحث شرکتهای سهامی کمک فراوانی می نماید.

5) نحوه انتخاب نام شرکت های سهامی:

مرحله تعیین نام شرکت های تجاری یکی از مراحل مهم ثبت شرکت می باشد در واقع نام یک شرکت معرف شخصیت و هویت آن است. ذینفعان ، فعالان و طرفین قرارداد با شرکت در نگاه اول با نام یک شرکت مواجه می گردند و سپس با فعالیت و خدمات آن آشنا می شوند.

7) ساختار و مراحل تشکیل شرکتهای سهامی:

تشکیل شرکتهای سهامی از قوانین و مقررات فراوانی برخوردار است که آگاهی از آنها برای ثبت شرکتهای سهامی لازم و ضروری می باشد.

8) زمان تشکیل شرکتهای سهامی:

از زمان تشکیل شرکت های سهامی حقوق و تکالیف زیادی بر آن وارد می شود و فلذا آشنایی با زمان تشکیل شرکتهای سهامی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

9) میزان مسئولیت شرکا در شرکت سهامی:

اطلاع از میزان مسئولیت شرکای شرکت های تجاری باعث می شود که چنانچه قصد تاسیس شرکت تجاری از نوع سهامی را دارید با دیدی وسیع تر نسبت به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازید.

10)  انواع مجامع عمومی در شرکتهای سهامی:

 مجامع عمومی شرکت های سهامی به عنوان رکن تصمیم گیری شرکتهای سهامی از حیث حد نصاب تشکیل و تصمیم گیری و غیره دارای نکات مهم می باشد که اطلاع از آنها اجتناب ناپذیر است.

11) مدیران شرکت های سهامی و مسئولیت های آنها:

12)  تغییر سرمایه شرکت سهامی:

ممکن است سرمایه شرکت سهامی در دوران موجودیت شرکت به دلایل مختلف دچار کاهش یا افزایش شود با بررسی نحوه تغییر سرمایه شرکت توسط وکیل ثبت شرکت به بیان تمام موارد حقوقی تغییر سرمایه شرکت می پردازیم.

13) نقل و انتقال سهام:

 سهام بسته به انواع مختلف آن از قوانین نقل و انتقال متعددی برخوردار است که به بررسی تمام موارد آن خواهیم پرداخت.

14) انحلال شرکت سهامی و موجبات آن

15)  تصفیه شرکت سهامی

1-1 مراحل و مدارک ثبت شرکت

یکی از موارد بسیار مهم برای تاسیس شرکت رعایت مراحل و مدارک ثبت شرکت می باشد در صورتی که در هر مرحله از ثبت شرکت موارد قانونی رعایت نشود، امکان بطلان شرکت می باشد؛ زیرا طبق ماده ۲۷۰ لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت در صورتی که مقررات قانونی در مورد تشکیل شرکت سهامی رعایت نشود، بنا به درخواست هر ذی نفع بطلان شرکت به حکم دادگاه اعلام خواهد شد. فلذا قبل از ثبت شرکت نیاز است که از مراحل و مدارک ثبت شرکت طبق مقررات قانونی آگاهی داشته باشید. پیش از ورود به بحث مراحل و مدارک لازم برای ثبت شرکت لازم است بدانید که روش های تخصصی ثبت شرکت در ایران از دو طریق می باشد:

1) اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری در تهران 

2) پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار تهران (در حال حاضر تنها شرکت با مسئولیت محدود از این طریق قابلیت ثبت دارند.)

 قبل از اقدام به ثبت شرکت لازم است لیستی از مدارک و اطلاعات مورد نیاز تهیه شود؛ این مدارک و اطلاعات بدین شکل می باشد:

1) ارائه پنج نام پیشنهادی برای نام شرکت

 در اولین قدم باید حداقل پنج نام پیشنهادی برای شرکت مورد نظر انتخاب شود. ( حداقل سه سیلابی ) یکی از شاخصه

های احراز و تخصیص شرکت تجاری استفاده از نام به عنوان معرف اصلی شرکت تجاری است؛ نام یک شرکت معرفی شخصیت و هویت آن است؛ ذینفعان ، فعالان و طرفین قرارداد با شرکت در نگاه اول با نام یک

شرکت مواجه می شوند و سپس با فعالیت و خدمات آن آشنا می شوند.

یکی از فناوری های جدید به کار گرفته شده توسط سازمان ثبت اسناد و املاک در سال‌های اخیر نرم افزار جستجوی نام شرکت ها است به نحوی که هر ذی نفع می تواند به پایگاههای اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری مراجعه و با ورود کلمات و اسامی درخواستی مشخص گردد نام مذکور قبلا ثبت گردیده است یا خیر؟

این اقدام به منظور پیشگیری از ثبت نام تکراری و حفظ حقوق ثابت صاحبان نام شرکت های ثبت شده و نیز در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و مطمئن از شرکت هایی که در مرکز و شهرستانها ثبت می شوند.

2) تعیین سرمایه اولیه شرکت ( طبق ماده ۵ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در موقع تاسیس سرمایه شرکت های سهامی عام از ۵ میلیون ریال و سرمایه شرکت های سهامی خاص از یک میلیون نباید کمتر باشد)

3) تعیین میزان سهام هر سهامدار در صورتی که شرکت موردنظر سهامی باشد.

4) مشخص کردن اعضای هیئت مدیره (تعداد اعضای هیئت مدیره در شرکتهای سهامی عام حداقل ۵ نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر می باشد.)

5) مشخص کردن نماینده از طرف اعضای حقوقی

باید طی یک نامه نمایندگی نماینده را به اداره ثبت شرکتها اعلام کنند.

6) تعیین نوع سهام

باید مشخص شود که چه مقدار از سهام با نام، بی نام و ممتاز می باشد.

7) شماره همراه اعضای هیئت مدیره باید به نام خودشان باشد.

8) تعیین حداقل یک نفر به عنوان بازرس اصلی و یک نفر به عنوان بازرس علی البدل در شرکتهای سهامی

9) تعیین دارندگان حق امضاء مجاز شرکت

10) ثبت نام دارندگان حق امضا در سامانه ثنا

11) کد پستی شرکت

اقامتگاه شرکت هنگام تاسیس شرکت با آدرس شناخته نمی شود و با کد پستی شناخته می‌شود و این کد پستی باید چند ویژگی داشته باشد:

الف) کاربری اداری-تجاری داشته باشد (منظور این است که شکل و هیبت یک مکان تجاری را داشته باشد زیرا برای کد کارگاهی مامور اداره بیمه برای بازدید به شرکت مراجعه می نماید)

ب) کد پستی مربوط به شرکت دیگری نباشد.

12) تعیین موضوع فعالیت شرکت

باید دقیقاً مشخص شود که فعالیت شرکت در چه راستایی می باشد. دقت داشته باشید که در صورتی که شرکت فعالیت خاصی نمی خواهد انجام دهد از درج موضوعات مجوزدار اجتناب نمایید.

13) در صورتی که موضوع فعالیت نیازمند اخذ مجوز از سازمان مربوطه می باشد مجوز مربوطه اخذ شود.

برخی از موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز از سازمان مربوطه دارند از این قبیل می باشد:

الف) اسامی و عناوین مربوط به امور پولی و بانکی شامل:

بانک ها و موسسات اعتباری و صرافی و لیزینگ ها و تعاونی‌های اعتبار و صندوق های قرض الحسنه که نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی دارند.

ب) اسامی و عناوین بیمه ای شامل:

 بیمه خدمات، بیمه کارگزاری و سایر موارد نیاز به اخذ مجوز از بیمه مرکزی دارند.

ج) اسامی و عناوین بورس شامل:

نهادهای مالی کارگزاران، معامله‌گران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه گذاری، موسسه رتبه بندی، صندوق سرمایه گذاری شرکت های سرمایه گذاری بورسی، پردازش اطلاعات مالی، تامین سرمایه و صندوق بازنشستگی نیاز به اخذ مجوز از سازمان بورس دارند.

 مراحل و مدارک ثبت شرکت به استثنایی شرکت با مسئولیت محدود از طریق سامانه ثبت شرکتها به آدرس http://www.irsherkat.ssaa.ir می باشد.

در سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مرحله به مرحله اطلاعات را طبق مدارک و اطلاعاتی که از قبل برای ثبت شرکت فراهم نموده ایم وارد نموده و در نهایت مدارک امضا شده را به اداره ثبت شرکتها به صورت فیزیکی پست می کنیم.

نحوه ورود اطلاعات در قسمت مراحل و مدارک ثبت شرکت های سهامی خاص به تفصیل توضیح داده شده است.

 نحوه ثبت شرکت با مسئولیت محدود با دیگر انواع شرکت ها تفاوت هایی دارد که در ادامه بیان می‌گردد.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز از طریق پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار می باشد و در سایر شهرها تاسیس همانند روال شرکت های سهامی خاص و از طریق اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری می باشد. پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار با مشارکت اتاق بازرگانی و اداره ثبت شرکتها در پنج کلانشهر ایجاد شده است. هدف از تاسیس این پنجره تسریع در روند ثبت شرکت ها می باشد که در تمامی مراحل به صورت حضوری و با مراجعه به پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار به نشانی خیابان خالد اسلامبولی وزرا خیابان بیست و یکم شماره ۱۰ انجام می شود.

مراحل ثبت شرکت از طریق پنجره واحد کسب و کار:

مراحل ثبت شرکت از طریق پنجره واحد کسب و کار

1) مراجعه حضوری به پنجره واحد کسب و کار

  جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود نماینده ای از جامعه موسسین شرکت به صورت حضوری به پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار تهران مراجعه می نمایند.

2) مراجعه به باجه تاسیس و دریافت فرم

ابتدا فرم‌های مربوطه را از باجه مربوطه اخذ می نماید و پس از تکمیل، فرم های مربوطه را به همراه کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضا به مسئول مربوطه تحویل می‌دهد تا کارشناس مربوطه پس از تشکیل پرونده ، ورود اطلاعات را انجام دهد.

3) تایید نام

در این مرحله یکی از نام های پیشنهادی شرکت تایید می گردد و کارشناس شماره پیگیری برای دریافت ابلاغیه تایید نام را به شما می‌دهد.

4) دریافت و امضاء مدارک

 پس از تایید نام مدارک از سامانه دریافت و امضاء می‌شود و سپس به کارشناس تحویل داده می شود.

5) تحویل مدارک به کارشناس

پس از امضای مدارک، مدارک ذیل باید به کارشناس تحویل گردد.

5-1 دو نسخه اساسنامه امضا شده

5-2 دو نسخه تقاضانامه امضا شده

5-3 دو نسخه شرکتنامه امضا شده

5-4 دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره امضا شده

5-5 دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین امضا شده

5-6 اصل گواهی عدم سوءپیشینه

5-7 اصل مجوز ( در صورتی که فعالیت مجوز دار باشد)

5-8 اصل وکالتنامه

6) ارجاع مدارک پست

 مرحله بعد مدارک توسط کارشناس تاسیس به پست ارجاع می شود و بارکد پستی اخذ می گردد.

7) دریافت پیش نویس آگهی

8) پرداخت هزینه روزنامه رسمی و روزنامه

9) پیش ثبت نام کد اقتصادی

tax.gov.ir از طریق لینک

اطلاعات شرکت و مدیرعامل وارد می شود.

10) پرداخت حق اتاق بازرگانی

در نهایت پرداخت هزینه اتاق بازرگانی که این هزینه برای خدماتی می باشد که این مرکز به شما ارائه کرده است و هزینه آن حدودا 380.000 تومان می باشد.

1-1-1مراحل و مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ومدارک ثبت شرکت

1) مراحل و مدارك ثبت شركت سهامي خاص

مراحل و مدارك ثبت شرکت سهامی خاص بر خلاف شرکت سهامی عام تشریفات مفصلی ندارد. پيش از آن كه به مدارك و مراحل ثبت شركت سهامي خاص بپردازيم لازم است كه در خصوص شركتهاي سهامي و انواع آن بدانيم.

2) تعریف شرکت سهامی و انواع آن

طبق ماده ۲۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت یکی از شرکت های پیش بینی شده در قانون شرکتهای سهامی هستند.

شرکت های سهامی طبق ماده یک لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها می باشد.

شرکت های سهامی جایگاهی ویژه در میان انواع شرکت های تجاری پیش بینی شده در قانون دارند ؛ زیرا شرکت های سهامی همه ویژگی های یک شرکت تجاری را دارا هستند و بر خلاف دیگر شرکت‌های تجاری بدون توجه به موضوع فعالیت شرکت در بازرگانی بودن آن میان حقوقدانان اختلافی وجود ندارد.

 علت دیگر این است که شرکت سهامی تنها شرکتی است که مقررات ناظر به فعالیت؛ اداره و نظارت بر عملکرد شرکت و مدیران آن علیرغم برخی کاستی ها با وسواس و دقت پیش‌بینی گردیده است. نکته دیگری که نشان دهنده اهمیت شرکت های سهامی می باشد، حجم مقررات لایحه اصلاحی در قیاس با کل قانون تجارت است ؛ شرکت های سهامی به دو دسته شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص تقسیم می شوند.

شرکتهای سهامی عام  شرکت هایی هستند که موسسین قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند.

شرکت های سهامی خاص شرکت هایی هستند که تمام سرمایه آن در موقع تأسیس منحصرا توسط موسسین تأمین می گردد.

3) ویژگی های شرکت های سهامی عام

شركت سهامي عام ؛ وجوه تمايز بسيار مهمي با ديگر انواع شركت دارد، هر چند كه ممكن است وجود احكام مشترك بسيار با شركت سهامي خاص ؛ اين ادعا را نادرست جلوه دهد:

الف) براي ايجاد شركت سهامي عام ؛ حداقل سرمايه مورد نياز  بسيار بيش از شركت سهامي خاص است. از همين رو معدود اشخاصي كه گرد هم آمده و مقدمات ايجاد يك شركت سهامي عام را فراهم مي كنند مجازند كه از طريق آگهي عمومي اشخاص بسياري را جهت پيوستن به شركت فراخوانند. عمل پيوستن به اين شركت را (پذيره نويسي) نام نهاده اند.

ب) نقل و انتقال سهم در اين نوع شركت آسان است. اين ويژگي مهم موجب مي شود كه هزاران شريك با سرمايه هاي بسيار اندك گرد هم آمده و سرمايه بسيار بزرگي را فراهم آوردند؛ بدون اينكه از قابليت تبديل فوري آن به وجه نقد نگران باشند.

ج) سازو كار شركت سهامي عام جز در برخي موارد استثنائي همانند شركت سهامي خاص است. اما ظرفيت اداره بدون اختلال شركت هایي با هزاران شريك را داراست.

4) ويژگي هاي شركت سهامي خاص

تفاوت شركت سهامي خاص با شركت هاي نسبي و تضامني و مختلط آشكار است اما وجوه تمايز آن با شركت مسئوليت محدود اندك است. ويژگي هاي مهم اين شركت عبارتند از:

الف) شركاي شركت سهامي همچون شركاي شركت با مسئوليت محدود ؛ مسئوليتي در برابر طلبكاران شركت ندارند.

ب) سازو كار اداره شركت سهامي خاص ؛ به گونه اي است كه براي گرد آمدن تعداد زيادي شريك مناسب است. قواعد متعددي در شركت سهامي خاص مويد اين ادعا است. از جمله چهار نهاد مجمع عمومي ؛ هيئت مديره ؛ بازرس و مدير عامل با وظايف و اختيارات معين ؛كم و بيش از بروز اختلال در اداره امور شركت پيشگيري مي كند. همچنين تقسيم شدن آورده شركا به قطعات مساوي (سهم) موجب شده است كه در تصميم گيري هاي شركت كار شمارش آرا آسان شود.

ج) براي ايجاد شركت سهامي خاص تأمين حداقلي از سرمايه ضروري است. بنابراين قالب شركت سهامي خاص در مقايسه با شركت هاي پيشين براي تعداد بيشتر شركا و سرمايه هاي بزرگتر طراحي شده است.

د) در اين نوع شركت جز در موارد بسيار استثنائي تصميم گيري بر پايه راي اكثريت است ؛ اما مقصود از اكثريت ، اكثريت سرمايه است. به طور مثال  اگر شركتي با سه شريك تشكيل شده و تعداد سهم يك شريك دو برابر مجموع تعداد سهام دو شريك ديگ  باشد ؛ تصميم وي در برابر دو شريك ديگر همواره تصميم اكثريت محسوب مي گردد.

و) در مورد نقل و انتقال سهم در شركت سهامي خاص د رمقايسه با ديگر شركت هايي كه معرفي شد ، تفاوت مهمي وجود ندارد ؛ بنابراين فروش سهم به غير و تبديل آن به وجه نقد آسان نيست.

5) مدارک و مراحل ثبت شرکت های سهامی

مدارک و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص بر خلاف شرکت سهامی عام تشریفات مفصلی ندارد ؛ زیرا برخلاف شرکت‌های سهامی عام در تشکیل شرکتهای سهامی خاص پذیره نویسی و دعوت عمومی به سرمایه گذاری مجاز نیست ؛ به علاوه در این نوع شرکت تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست.

 تشکیل شرکت سهامی عام متضمن ۴ مرحله می باشد ؛ در صورتی که تاسیس شرکت سهامی خاص تنها در دو مرحله صورت می پذیرد که مرحله نخستین آن عبارت است از توافق موسسین و امضای کلیه اسناد توسط همه آنها و مرحله دوم و نهایی ثبت شرکت توسط دست ‌اندرکاران مرجع ثبت شرکت ها می باشد.

 البته قبل از ثبت شرکت کلیه مدارک و اسناد تقویم معنی با مقررات قانونی تطبیق داده می شود ؛ در واقع دو مرحله طولانی که مختص شرکت های سهامی است ؛ یعنی پذیره نویسی و تشکیل مجمع عمومی موسس در مورد شرکتهای سهامی خاص موضوعیت نمی یابد.

 در خصوص تشکیل شرکت‌های سهامی عام به تفصیل در مواد ۶ تا ۱۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت بیان شده است ، در حالی که در خصوص شرکت سهامی خاص تنها یک ماده قانونی یعنی ماده ۲۰ قانون مزبور اختصاص یافته است ؛ در ادامه در خصوص مدارک و مراحل ثبت شرکت سهامی خاص صحبت می کنیم.

6) مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

ماده ۲۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت مدارکی را که برای تشکیل این نوع شرکت ضروری است را بدین ترتیب برشمرده است:

الف)  اساسنامه شرکت که باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

ب) اظهارنامه ای مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تعهد قسمت نقدی آن که نباید کمتر از ۳۵ درصد کل سهام باشد و اظهار نامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

هرگاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام آن تأدیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد ؛ در صورتی که سهام ممتازه وجود داشته باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه منعکس شده باشد.

ج) انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورتجلسه قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

 د) قبول سمت مدیریت و بازرسی با رعایت قسمت اخیر ماده ۱۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت

و) ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.

علاوه بر موارد قید شده در این ماده موارد ذیل نیز در رویه ثبت شرکت ها برای ثبت شرکت های سهامی خاص مورد نیاز می‌باشد:

١) شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره ، موسسین ، سهامداران و بازرسین شرکت.

٢) مفاد قرارداد که شامل آدرس شرکت و سکونت و کد پستی ، سرمایه شرکت ، لیست اعضا و سهامداران ، درصد سهام و سهم الشرکه و سمت ها ، موضوع فعالیت است باید تکمیل شود در ضمن ارائه حداقل ۵ مورد اسم ۳ سیلاب خاص ضروریست.

٣) ارائه دو نسخه اساسنامه امضا شده

۴) ارائه دو نسخه اظهارنامه امضا شده

۵) ارائه دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره امضا شده

۶) در صورتی که موضوع فعالیت نیازمند اخذ مجوز از سازمان خاصی می باشد اصل مجوز صادر شده نیاز می باشد.

٧) ارائه فیش واریزی ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس و ارائه آن فیش به اداره ثبت.

٨) اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آنها جهت فعالیت تجاری.

٩) اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر اعم داشتن رابطه نسبی یا سببی با مدیران شرکت.

7) مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

طبق دستورالعمل صادره از طرف سازمان ثبت مبنی بر به کارگیری فناوری های نوین و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی کلیه خدمات مربوط به ثبت تاسیس و تغییرات شرکتها و موسسات غیرتجاری از طریق سامانه اداره ثبت شرکتها به آدرس irsherkat.ssaa.ir صورت می پذیرد.

 مراحل ثبت در سامانه به این صورت می باشد:

١) انتخاب نوع شرکت:

 باید مشخص گردد که قصد تاسیس چه نوع شرکتی را با توجه به ماده ۲۰ قانون تجارت دارید.

٢) ورود اطلاعات شرکت:

توجه داشته باشید برای ورود آدرس شرکت ابتدا کد پستی شرکت را وارد  کنید ؛ پس از آن آدرس شرکت با توجه به کد پستی وارده نمایش داده می شود.

٣) اطلاعات دقیق متقاضی که می تواند هر یک از افراد شرکت باشد.

۴) نام های درخواستی برای شرکت:

 باید حداقل پنج نام که متشکل از سه سیلابی می باشد را به ترتیب اولویت وارد کنید.

۵) موضوع فعالیت

۶) سرمایه شرکت:

 اعم از نقدی و غیر نقدی به صورت ریالی وارد می شود.

٧) اطلاعات اشخاص و مدیران شرکت:

دقت داشته باشید که در این قسمت مشخصات اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین باید وارد شود و اعضای هیئت مدیره در شرکتهای سهامی باید حداقل یک سهم داشته باشند.

٨) شرح دارندگان حق امضا:

باید مشخص شود کدام افراد شرکت حق امضا دارند.

٩) انتخاب روزنامه کثیرالانتشار

١٠) اساسنامه شرکت:

 دقت داشته باشید اگر موضوع شرکت نیازمند اخذ مجوز نیست ؛ پیشنهاد می‌شود بر روی گزینه ی دریافت اساسنامه پیشنهادی کلیک کنید که خود اداره ثبت شرکتها یک اساسنامه پیش فرض نمایش می دهد. ولی اگر شرکت مجوزی باشد ؛ اجازه ندارید روی این اساسنامه پیشنهادی کلیک کنید و باید ماده به ماده اساسنامه مجوزی را وارد کنید.

١١) صورتجلسات( مجمع عمومی موسس و هیئت مدیره ):

بر اساس اطلاعات وارد شده خود سامانه به ما نمایش می‌دهد.

١٢) اظهارنامه:

قابل ویرایش نیست و خود سیستم بر اساس اطلاعات وارد شده به ما نمایش می دهد .

در آخر گزینه ارسال جهت بررسی نام های پیشنهادی و محتوای الکترونیکی را انتخاب می کنید و بعد از ۲۴ ساعت می توان بررسی نمود که آیا نام انتخابی تایید شده است یا خیر؟

پس از تایید نام ؛ ابلاغیه ای نمایش داده می‌شود که باید پرینت آن را تهیه کنید و برای افتتاح حساب اقدام کنید.

8) مدارک لازم برای افتتاح حساب

1) اساسنامه  ٢)اظهارنامه  ٣)صورت جلسه مجمع عمومی موسس   ۴)صورتجلسه هیئت مدیره   ۵) ابلاغیه تایید نام

پس از طی کردن تمام این مراحل سامانه اجازه اخذ خروجی از مدارک را می دهد. از اساسنامه ؛ اظهارنامه ؛ صورتجلسه هیئت مدیره و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین  دو نسخه پرینت تهیه می شود و از طریق پست به انضمام سایر مدارک قید شده به اداره ثبت شرکتها جهت بررسی اصالت مدارک ارسال می شود.

در آخر به خاطر داشته باشید که حتما جهت ثبت شرکت و مراحل و مدارک ثبت شرکت سهامی خاص از مشاوره وکلای متخصص شرکت های تجاری معید بهره ببرید.

 

2
سوالات متداول

1- وکیل ثبت شرکت چه کسی است؟

ثبت شرکت‌، جزو اموری است که انجام آن به داشتن دانش و تخصص کافی نیاز دارد و وکیل ثبت شرکت، وکیلی مسلط به همه قوانین و الزامات این زمینه است و می‌تواند صفر تا صد ثبت شرکت را انجام دهد. وکیل شرکت، فعالیت خود را به مسائل و پرونده‌های مربوط به ثبت شرکت اختصاص داده است و در این زمینه تجربه کسب نموده است.

2- چرا کمک گرفتن از وکیل ثبت شرکت ضرورت دارد؟

ثبت شرکت‌های تجاری و همه مسائل مربوط به این شرکت‌ها حساسیت زیادی دارد و رسیدگی به امور این زمینه، مشروط به تسلط به همه قوانین و مقررات این حوزه است‌. بنابراین برای انجام صحیح امور ثبت شرکت و جلوگیری از به وجود آمدن هر گونه مشکل، کمک گرفتن از وکیل ثبت شرکت ضرورت دارد.

3- وکیل ثبت شرکت‌ در چه زمینه‌ای فعالیت دارد و چه اقداماتی انجام ‌می‌دهد؟

از جمله اقداماتی که وکیل ثبت شرکت‌ انجام می‌دهد عبارتنداز، نحوه ثبت و تاسیس شرکت‌های تجاری، بررسی مسئولیت‌های مدنی و جزایی شرکا و بازرسین و مدیران، نحوه نقل و انتقال سهام، ثبت هر گونه تغییر شرکت‌های تجاری و مواردی از این قبیل فعالیت دارد.

4- دپارتمان شرکت‌های تجاری شامل چه شاخه‌هایی است؟

ازجمله شاخه‌های دپارتمان شرکت‌های تجاری عبارتنداز، تعریف شخصیت حقوقی، تعریف سهام و انواع آن، تعریف شرکت سهامی و انواع آن، نحوه انتخاب نام شرکت، میزان مسئولیت شرکا در شرکت سهامی، زمان تشکیل شرکت‌های سهامی، تغییر سرمایه شرکت، انواع مجامع عمومی شرکت‌های تجاری و غیره.

5- چگونه می‌توان بهترین وکیل ثبت شرکت را پیدا کرد؟

بهترین وکیل ثبت شرکت را می‌توان از مجموعه حقوقی معید انتخاب کرد. مجموعه حقوقی معید یکی از مجموعه‌های حقوقی معتبر و شناخته‌شده در تهران است که از دپارتمان‌های مختلفی با موضوعات مختلف از جمله ثبت شرکت فعالیت دارد و در همه این دپارتمان‌ها نیز وکلایی متخصص و ماهر فعالیت دارند.

نظرات درباره مقاله شرکت های تجاری

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک در بانک | 0 تا 100 مراحل وصول چک صیادی

09 آذر 1401

تجدید فراش

12 آذر 1401