contact

نحوه نوشتن چک صیادی

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: اسناد تجاری

سوالات مطرح شده
1
نحوه نوشتن چک صیادی

خیلی وقت است که چک‌های صیادی جای خود را به چک‌های قدیمی داده‌اند و دلیل این امر نیز، امنیت بالا‌تر چک‌های صیادی است. در گذشته و باوجود چک‌های قدیمی، سواستفاده‌های زیادی از چک‌ها صورت می‌گرفت و آمار جعل چک نیز بالا بود. بانک مرکزی نیز به منظور کاهش این مشکلات و بالا بردن امنیت چک‌ها، به صدور چک‌های صیادی اقدام نمود. چک‌های صیادی به صورت مستقیم تحت نظر بانک مرکزی هستند. نوشتن چک صیادی اصول و قواعد خاص خود را دارد و باید نکاتی برای نوشتن آن رعایت شود. باتوجه به اهمیتی که این موضوع دارد، ما در این مقاله به نحوه نوشتن چک صیادی و الزامات و نکات مهم آن خواهیم پرداخت.

درصورتی که در نوشتن چک صیادی اشتباهی صورت گیرد یا اطلاعات قید شده در چک با اطلاعات وارد شده در سامانه صیاد مطابقت نداشته باشد، مشکلات و دردسرهایی برای صادرکننده یا گیرنده چک به وجود خواهد آمد. بنابراین بسیار ضرورت دارد که با نحوه نوشتن صحیح چک صیادی آشنا بود و همه اصول و قوانین را رعایت نمود. باوجود اینکه برخی از افراد مدت زیادی است که از چک صیادی استفاده می‌کنند، اما همچنان با نحوه نوشتن صحیح چک صیادی آشنایی ندارند و اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند. بنابراین برای آشنایی کامل با نحوه نوشتن چک صیادی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

مجموعه حقوقی معید، به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش دارد تا به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی هستند خدمات مشاوره و وکالت ارائه دهد. در صورت برخورداری از خدمات تیم حقوقی معید، شما می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید. و سوالات حقوقی خود را با وکلای ما از طریق مشاوره آنلاین، تلفنی در میان بگذارید. و اگر قصد مشاوره حضوری و بررسی مدارک دارید برای حضور در دفتر سعادت آباد، می توانید اقدام به گرفتن وقت مشاوره کنید.


ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

 

2
چک صیادی چیست؟

چک صیادی، چک‌های جدیدی هستند که درخواست صدور دسته چک این نوع چک، صدور و وصول آن‌ها، و همه اقدامات دیگر، تحت نظر بانک مرکزی صورت می‌گیرد. به همین دلیل این چک‌‌ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند و با استفاده از آن‌ها، میزان کلاهبرداری‌ و سوءاستفاده‌ از چک‌ها کاهش یافته است.

در گذشته می‌توانست برای دریافت دسته چک، به بانک موردنظر مراجعه نمود و برای دریافت دسته چک درخواست داد و با تحویل مدارک دسته چک بانک مربوطه را دریافت کرد. اما برای دریافت دسته چک صیادی، باید ابتدا به بانک مراجعه نمود و سپس بانک، درخواست متقاضی را در سامانه صیاد که تحت نظر بانک مرکزی است، ثبت کند. بانک مرکزی نیز سابقه و شرایط متقاضی را بررسی نموده و در صورت عدم مشکل، دسته چک را صدور می‌کند.

هنگامی که شخصی بخواهد پرداخت‌ها و انتقالات مالی خود را با استفاده از چک صیادی انجام دهد، باید ابتدا همه اطلاعات از جمله نام دریافت‌کننده چک، مبلغ و تاریخ چک را در سامانه صیاد ثبت کند، همچنین گیرنده چک نیز باید اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد را تایید کند.

بنابراین بسیاری از امورات مربوط به چک صیادی با استفاده از سامانه مربوط به آن، یعنی سامانه صیاد که به صورت کامل تحت نظارت بانک مرکزی است، صورت می‌گیرد. با صدور چک‌های صیادی، آمار مشکلات و دعوای مربوط به چک‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

چک‌های صیادی از لحاظ ظاهری نیز با چک‌های قدیمی تفاوت دارند که بارزترین آن نیز، شناسه صیادی 16 رقمی در گوشه سمت چپ بالای چک است و همچنین رنگ این چک‌ها نیز بنفش است. همچنین در گوشه سمت چپ پایین چک‌های صیادی نیز عبارت " کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است" قید شده است.

3
طریقه نوشتن چک صیادی

نوشتن چک صیادی، قوانین و اصول خود را دارد که به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، بهتر است که با نوشتن چک صیادی آشنایی کامل داشت و همه الزامات را رعایت نمود. چک‌ صیادی دارای بخش‌های مختلفی است که باید توسط صادرکننده چک تکمیل شود که ما در ادامه به نحوه نوشتن همه این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

3-1 تاریخ چک

تاریخ چک یکی از قسمت‌های مهم چک صیادی است که نوشتن صحیح آن به صورت عددی و حروف اهمیت دارد. برای نوشتن صحیح تاریخ چک صیادی باید تاریخ را به صورت روز، ماه و سال وارد کرد‌. همچنین نوشتن صحیح و بدون غلط املایی و خط خوردگی تاریخ اهمیت دارد. بهتر است که در قسمت کادر تاریخ به عدد، هر عدد را به صورت خوانا و دقیق وارد نمود. در قسمت نوشتن تاریخ به حروف نیز باید نام ماه را به صورت عددی وارد نکرد و نام اصلی ماه را وارد کرد‌. برای مثال می‌توان تاریخ عددی و حروفی چک را به صورت زیر وارد کرد.

1402/5/7 یا 14020507

هفتم مردادماه هزار و چهارصد و دو یا هفت/ مرداد/ هزار و چهارصد و دو

3-2 نوشتن مبلغ چک

مبلغ چک صیادی نیز باید به حروف و به عدد وارد شود که محل درج مبلغ به حروف در قسمت سمت راست چک صیادی و در زیر تاریخ‌ها قرار دارد و محل درج مبلغ به عدد نیز در گوشه پایین سمت چپ چک است. مبلغ چک باید به ریال وارد شود. برای قید مبلغ به عدد، باید همه اعداد را به صورت خوانا و مشخص در کادرهای مربوطه تکمیل نمود. همچنین بهتر است که بعد از وارد کردن مبلغ به عدد و حروف، جای خالی باقیمانده را با خط تیره یا نوشتن عبارت تمام، مسدود کرد.

3-3 نوشتن نام گیرنده چک

در زیر قسمت مبلغ چک، عبارت "در وجه" نوشته شده است که باید در جای خالی جلوی آن، نام شخص گیرنده را وارد نمود. نام و نام خانوادگی گیرنده، باید به صورت دقیق وارد شود.

3-4 وارد کردن امضا

امضای برگه چک صیادی که صادر می‌شود، توسط صادرکننده آن ضرورت دارد. امضا نیز در قسمت سمت راست چک و بعد از نام و نام‌خانوادگی وجود دارد. به منظور کاهش ریسک و خطرات، می‌توان علاوه‌بر امضا، نام و نام‌خانوادگی خود را نیز وارد کرد.

4
شرح چک صیادی چی بنویسیم؟

علاوه بر موارد ذکر شده، قسمتی دیگری نیز در سامانه چک صیادی وجود دارد که نحوه تکمیل کردن آن، چالشی برای صادرکنندگان چک شده است. همچنین همانطور که گفته شد، تکمیل دقیق و صحیح همه بخش‌های چک صیادی ضرورت دارد و مانع از بروز مشکلات و جعل و سوءاستفاده از چک می‌شود. همانطور که گفته شد، چک‌های قدیمی با چک‌های صیادی تشابهات زیاد و تفاوت‌های کمی دارند. در هر صورت اطلاع از نحوه نوشتن‌ هر دو نوع چک‌ صیادی و قدیمی ضرورت دارد.

در سامانه چک‌های صیادی بخشی وجود دارد که مربوط به شرح چک صیادی است. چک صیادی با اهداف مختلفی صادر می‌شود و درصورتی که صادرکننده چک با هدف مشخصی چک را صادر می‌کند، می‌تواند در قسمت شرح چک صیادی، موضوع موردنظر را یادداشت کند. دارندگان چک‌های صیادی نیز درمورد این مسئله کنجکاو هستند و نگرانی دارند، اما نگرانی زیادی از این بابت وجود ندارد زیرا همه اطلاعات مهم چک صیادی در سامانه صیاد ثبت می‌شود.

در قسمت شرح چک صیادی، باید هدف از صدور چک بیان شود. یعنی صادرکننده باید در این قسمت قید کند که چک صیادی را به چه منظوری صادر می‌کند. برای مثال درصورتی که هدف از صدور چک خرید ملک یا خودرو باشد، صادرکننده چک می‌تواند قید کند که صدور چک به منظور خرید خودرو یا ملک.

5
نحوه صحیح نوشتن چک صیادی

علاوه‌بر موارد ذکر شده، نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که برای نوشتن صحیح چک صیادی باید رعایت شود. با رعایت مواردی که ذکر می‌شود، می‌توان از عدم بروز هرگونه مشکل خیال خود را راحت کرد. نکات مهمی که برای نوشتن چک صیادی باید رعایت شود به شرح زی هستند.

  • برای نوشتن مبلغ چک بهتر است که صفرها را به صورت دایره تو خالی نوشت و از نقطه گذاشتن به جای صفر جلوگیری کرد.
  • در قسمت نوشتن مبلغ و تاریخ چک، نباید فاصله زیادی بین مطالب نوشته شده وجود داشته باشد.
  • امضایی که صادرکننده در چک وارد می‌کند، باید مطابق با امضایی باشد که در زمان دریافت چک وارد کرده است.
  • درصورتی که چک خط خوردگی داشته باشد، باید در پشت چک میزان خط خوردگی و مورد آن را قید کرد.
  • بهتر است عدد و حروف را به فارسی نوشت و از نوشتن آن‌ها به لاتین خودداری کرد.
  • خودکاری که برای نوشتن چک استفاده می‌شود، باید یک خودکار باشد و از گرفتن خودکار دیگران اجتناب کرد.
  • اطلاعات چک صیادی باید هم توسط گیرنده چک هم توسط صادرکننده در سامانه صیاد ثبت شوند. زیرا چکی که در این سامانه ثبت نشود، ارزشی نخواهد داشت.
  • برای جلوگیری از جعل چک، از تکمیل چک توسط شخص دیگر یا وارد کردن اطلاعات آن در سامانه صیاد توسط شخصی دیگر اجتناب کرد.
  • امضایی که در چک صیادی وارد می‌شود، باید مناسب باشد و خیلی ساده و قابل جعل و یا خیلی پیچیده و منجر به سخت شدن تطابق نباشد.
  • مبلغ چک باید حتما قید شود، زیرا در این صورت چک سفید امضا محسوب شده و جرم خواهد بود.

6
نتیجه‌گیری

چک‌های صیادی، چک‌های جدیدی هستند که امنیت بالایی نسبت به چک‌های قدیمی دارند. زیرا همه اقدامات صورت گرفته برای این چک از جمله درخواست صدور آن و همه پرداخت و دریافت‌ها، تحت نظارت بانک مرکزی و در سامانه صیاد ثبت می‌شود. با ثبت چک در سامانه صیاد، بسیاری از سواستفاده‌ها و جعل چک کاهش یافته است.

اما نوشتن چک صیادی، اصول و قوانین خاص خود را دارد و باید نکات مهمی را در نوشتن چک رعایت نمود. با نوشتن صحیح چک صیادی، می‌توان از بسیاری از مشکلات و مسائل جلوگیری نمود و امنیت چک را افزایش داد.

توصیه می کنیم اگر با چک زیاد کار میکنید تلاش کنید یک وکیل چک صیادی در تهران کنار خودتان داشته باشید.

ما در این مقاله به نحوه نوشتن چک صیادی و اصول و نکات مهمی که در این رابطه وجود دارد پرداختیم. توصیه می کنیم مقاله بررسی ضرورت ثبت چک صیادی در سامانه صیاد را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه نوشتن چک صیادی مطالعه نمایید.


ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

 

7
سوالات متداول

1- چک صیادی چه نوع چکی است؟

چک‌های صیادی، چک‌هایی هستند باید در سامانه صیاد ثبت شوند و تحت نظارت بانک مرکزی هستند و یه همین دلیل، صدور و دریافت چک صیادی در این سامانه صورت می‌گیرد.

2- چه مواردی باید در چک صیادی قید شود؟

مواردی مانند تاریخ، نام گیرنده چک، مبلغ چک و امضای صادرکننده چک، باید در چک صیادی قید شوند.

3- در شرح چک صیادی باید چه بنویسیم؟

در قسمت شرح چک صیادی، می‌توان هدف از صدور چک را قید کرد. برای مثال هدف صدور چک می‌تواند خرید ملک باشد و می‌توان این موضوع را در شرح چک قید کرد.

4- چک صیادی با چک قدیمی چه تفاوتی دارد؟

چک‌های صیادی تحت نظارت بانک مرکزی هستند و امنیت بالاتری دارند. همچنین از لحاظ ظاهری نیز چک‌های صیادی بنفش هستند، دارای شناسه صیادی هستند و عبارت " کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است" قید شده است.

نظرات درباره مقاله نحوه نوشتن چک صیادی

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401