contact

مهلت برگشت زدن چک صیادی | "درهمان روز و ثبت نشده"

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: اسناد تجاری

سوالات مطرح شده
1
مهلت برگشت زدن چک صیادی

 

مهلت برگشت زدن چک صیادی

تاریخ برگشت خوردن چک

بر اساس قانون جدید چک از همین تاریخ است که فرد شش ماه مهلت دارد که چک را برگشت بزند و اگر این اقدام در مهلت مقرر صورت پذیرد ، از تاریخ برگشت خوردن چک و صدور گواهی عدم پرداخت برای اقامه شکایت کیفری نیز مهلت شش ماه در نظر گرفته شده است. ( دقت نمایید که برای امکان شکایت کیفری نسبت به چک های برگشتی صرفا رعایت همین مهلت های شش ماهه نیست و شرایط دیگری برای کیفری شدن چک ضروری ست )

اثر بعدی آن در استفاده از ویژگی های تجاری چک است. چرا که بر اساس قانون تجارت اگر دارنده بخواهد از ویژگی های تجاری چک استفاده نماید ، در صورتی که محل صدور چک و محل وصول آن یک شهر باشد،  15 روز و اگر محل صدور و محل وصول دو شهر متفاوت باشد 45 روز از تاریخ مندرج در چک مهلت خواهد داشت تا به بانک مراجعه و برای وصول وجه چک یا دریافت گواهی عدم پرداخت ( به هر دلیل ) اقدام نماید.

ویژگی های تجاری بودن چک

فی الواقع از ویژگی های تجاری بودن چک ها این است امکان اقامه دعوا علیه ضامن و ظهرنویس هم در کنار صادر کننده ، به صورت تضامنی ، برای گیرنده وجود دارد که اگر خارج از مهلت 15 یا 45 روز اقدام شود ، چک این ویژگی خود را از دست خواهد داد و در این حالت دارنده صرفا می تواند علیه صادر کننده و در شرایط  استثنایی علیه ضامن اقامه دعوای حقوقی نماید ولی حق مطالبه وجه چک از ظهر نویس را از دست خواهد داد.

(ظهر نویس : شخصی است که مشخصات خود را جهت انتقال چک ، در ظهر یا پشت آن درج می نماید و چک ا انتقال می دهد.)

 

نحوه برگشت زدن چک صیادی ثبت نشده

هر آنچه که لازم است در خصوص مهلت برگشت خوردن چک ها و آثار اقدام در این مهلت ها و خارج آن بدانیم در این مقاله بررسی می شود :

همان طور که بارها به آن اشاره گردیده ، چک های صیادی هنگام صدور الزاما باید تمامی مشخصات آن هم بر روی چک و هم در سامانه صیاد ثبت گردد. یکی از این موارد ثبت تاریخ آن است. البته در خصوص چک های قدیمی معتبر (غیر صیادی) هم قانونا چک باید همگام صدور، تاریخ داشته باشد ولی با توجه به  آنچه که در عرف مرسوم و معمول است ممکن است صادر کننده چک را بدون تاریخ به گیرنده تحویل دهد و به عبارتی در خصوص ثبت تاریخ وصول ، به گیرنده وکالت دهد یا به عبارت دیگر آن را وعده دار صادر نماید.

نکته حائز اهمیت، آثار حقوقی و قانونی است که تعیین این تاریخ ها در نحوه وصول وجه چک دارند. اولین اثر آن این است که در واقع تاریخ سر رسید چک، همان تاریخ مندرج بر روی آن در نظر گرفته می شود و در واقع همان تاریخی ست که صادر کننده موظف است در آن موعد، وجه چک را پرداخت نماید و می بایست در حساب بانکی خود، حداقل به میزان وجه چک موجودی داشته باشد.

مهلت برگشت زدن چک صیادی

 

برگشت زدن چک در همان روز

 

بار ها مشاهده گردیده که شخص ، چکی را صادر نموده و سپس نتوانسته در موعد مقرر وجه آن را تأمین نماید و بعضا به دلایل همکاری های کاری ، دوستانه و یا به دلایل دیگراز دارنده خواسته شده که از برگشت زدن چک خودداری نماید و یا پس از برگشت زدن ، انجام هر گونه اقدام قانونی نسبت به چک برگشتی خودداری نماید و یا آن را به تأخیر بیندازد. در نهایت با گذشت زمان طولانی وجه این چک هم چنان وصول نگردیده و در این شرایط ، دارنده با از دست دادن فرصت ها و امتیازات قانونی  ، امکان تضرر را برای خود فراهم آورده.

به جهت جلوگیری ازتضییع حقوق  دارنده با حسن نیت توصیه می گردد جهت حفظ حقوق و امتیازات قانونی خود ، تمامی اقدامات لازمه را در موعد مقرر شده در قانون انجام دهد تا از هر گونه تضرری جلوگیری به عمل آید. چرا که هر زمان دارنده قصد مصالحه با صادر کننده را داشته باشد می تواند اقدام نماید ولی اگر به امید مصالحه و صرفا قول و قرار صادر کننده از انجام اقدامات ضروری و قانونی نسبت به چکی که برای وصول شدن آن وجه کافی در حساب صادر کننده وجود ندارد ، خودداری نماید از امتیازاتی محروم گردیده که دیگر قابل جبران نیست.

البته همه ما انسانیم و برای هر انسانی در هر مقطعی از زندگی امکان به وجود آمدن شرایط سخت مالی وجود دارد ، آن هم در جامعه ما با شرایط اقتصادی ای که همگان در جریان آن هستیم و به خصوص برای اقشاری که کسب و پیشه آن ها اقتضا دارد که انتقال وجوه از طریق چک و امثال آن صورت پذیرد. بنابر این به دارنده توصیه می شود ضمن همکاری با صادر کننده ای که بدون عمد از تأمین وجه چک خود موقتا نا توان گردیده ، تمامی موارد قانونی و حقوقی را رعایت نماید تا در از بروز مشکلات آتی ناشی از عدم رعایت قانون جلوگیری به عمل آید.

پس بار دیگر بر اهمیت اقدام به موقع بر چک های برگشتی تأکید می گردد و پیشنهاد می شود که هر گونه اقدام قانونی در موعد مقرر خود صورت پذیرد چرا که آب رفته به جوی بر نمی گردد.

اگر در تهران هستید و به وکیل چک در تهران یا وکیل چک سرقتی در تهران  نیاز دارید مجموعه معید یکی از بهترین مجموعه های حقوقی در ایران است که شما میتوانید به صورت آنلاین از این مجموعه مشاوره بگیرید.

شماره تماس مجموعه حقوقی معید 

021-91016668

 

نظرات درباره مقاله مهلت برگشت زدن چک ها

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401