contact

مجازات فحاشی به زن + مجازات فحاشی زن به مرد (راهکار اثبات)

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: خانواده و امور حسبی

سوالات مطرح شده
1
حکم توهین مجازات فحاشی زن به مرد

توهین زن به شوهر

گاهی اوقات ممکن است در محیط گرم خانواده، زن و شوهر سر اختلافاتی که با هم دارند به یکدیگر توهین و فحاشی کنند و الفاظ رکیک به کار ببرند در بدوا امر ممکن است این سوال کمی تعجب انگیز باشد که مگر می شود شوهر بتواند از همسر خود من باب توهین و فحاشی که به کار برده شکایت کند و آیا قانون گذار مصداق این رفتار را جرم می داند بایستی پاسخ دهیم در صورتی که تمامی عناصر قانونی جرم توهین و فحاشی باشد پاسخ مثبت است و زن نسبت به عمل مجرمانه خویش محکوم به مجازات توهین و فحاشی می شود البته لازم به ذکر است که این مجازات در رابطه با جرم توهین ساده است یعنی چی؟

 

توهین زن به شوهر

یعنی اگر توهین به گونه ای باشد که بتوان آن را قذف نامید یعنی به کار بردن الفاظ رکیک به گونه ای که همسر را خطاب به اینکه اقدام به رابطه نامشروع کرده و با شخصی بیگانه رابطه داشته است محکوم کند در اینجا دیگر مجازات افترا از یک توهین عادی گذشته و نهایتا مرتکب جرم محکوم به مجازات قدف می شود که یک مجازات حدی است نه تعزیری، میکند.


تا اینجا بحث به بررسی جرم توهین و افترا پرداختیم و بیان داشتیم چنانچه مرد بتواند توهین و فحاشی که از جانب همسرش نسبت به او وارد شده را اثبات کند و قاضی را به اقناع وجدانی برساند که اتهام وارد بوده و زوجه با داشتن قصد و سو نیت عامدانه همسر خود را خطاب به فحاشی قرار داده است در اینجا زوجه حسب مورد محکوم به مجازات توهین یا فحاشی خواهد گردید.


گاهی اوقات به وفور دیده می شود که زوج، من باب اینکه نمی داند چگونه باید اتهام توهین و فحاشی را اثبات کند تصمیم می گیرد از شکایت خود به کلی صرف نظر کند و نخواهد از زوجه خود شکایت کند چرا که فکر می کند قرار نیست به شکایت او ترتیب اثر داده شود، البته همان گونه که گفتیم اثبات جرم توهین و فحاشی منوط به آن است که عناصر جرم ثابت گردد تا زوج با اقدام به شکایت از زوجه، از مقام قضایی بخواهد که زوجه را محکوم به مجازات کند.

چنانچه شما به عنوان زوج خواستار شکایت و طرح دعوی تحت عنوان افترا و توهین به طرفیت زوج هستید اما نمی دانید چگونه باید اقدام کنید و چه ادله ای ارائه دهید تا به شکایت تان ترتیب اثر داده شود می توانید جهت مشاوره با وکیل مهریه دپارتمان خانواده از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید.

تلفن تماس:

021-91016668

آدرس دفتر:

تهران، سعادت آباد، چهارراه سرو غربی، خیابان ریاضی بخشایش، خیابان زند وکیل غربی، پلاک 91، واحد 4

2
مجازات زوجه ای که اقدام به توهین زوج می کند؟

مجازات فحاشی به زن

مجازات فحاشی به زن

قانون گذار در ماده ۶۰۸ قانون مجازات بیان می دارد مجازات توهین به افراد، از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد مرتکب را محکوم به جزای نقدی درجه ۶ خواهد کرد.

به بیان دیگر حکم فحاشی شوهر به زن چنانچه الفاظ به کار برده شده در حکم قذف قرار نگیرد فرد را محکوم به مجازات جزای نقدی می کند که مجازات تعزیری است در غیر این صورت چنانچه اثبات شود که جرم تحقق یافته قذف است ( یعنی زوجه به همسرش اتهام داشتن رابطه نامشروع را بدهد در این صورت فرد محکوم به مجازات حدی شلاق که ۸۰ضربه است می باشد)

3
چگونه باید زوج، اتهام توهین زوجه را اثبات کند؟

در اینجا زوج، بایستی برای اقدام به شکایت، شکوائیه تحت عنوان توهین یا افترا به دادسرا محل وقوع جرم به طرفیت زوجه مطرح و ادله و مستنداتی مستند و مستدل را تقدیم محکمه کند البته لازم به ذکر است، در صورتی به شکایت زوج ترتیب اثر داده می شود که ادله و مستندات مستند و محکم باشد در غیر این صورت شکایت اثبات نشده و زوج نمی تواند خواستار رسیدگی شکایت خود و اجرای مجازات زوجه باشد.

اگر در شهر تهران سکونت دارید برای طی کردن مراحل دریافت مهریه می توانید از وکیل مهریه در تهران از مجموعه حقوقی معید کمک بگیرید که دارای تجربه کافی در این زمینه می باشند و می توانند شما را به حق و حقوق قانونی برسانند.

4
در چه شرایطی فحاشی کردن به همسر جرم محسوب نمی شود؟

هرچند قانون گذار برای فردی که به همسر خود فحاشی کند و با الفاظ رکیک او را مورد توهین قرار دهد مجازات توهین را در نظر گرفته اما در شرایطی ممکن است با اینکه توهین و اهانت انجام شده اما زوجه مستوجب مجازات من باب توهین نباشد به بیان دیگر بر این اصل یک استثنا وارد است. برای انجام هر جرمی بایستی مجرم قصد مجرمانه داشته باشد و با قصد و اراده نه از روی اکراه، عدم هوشیاری، مستی مرتکب جرم شود پس در رابطه با جرم توهین و فحاشی هم زوجه بایستی آگاهی به انجام کاری که می خواهد بکند داشته باشد در غیر این صورت چون قصد باطنی از انجام کار خود نداشته است مستوجب مجازات نخواهد بود.

5
مجازات توهین به همسر در قالب پیامک

مجازات توهین به همسر در قالب پیامک

نکته ای که در اینجا قابل ذکر بوده آن است که الزاما نباید توهین و فحاشی به همسر، به صورت علنی و آشکارا باشد تا جرم تحقق یابد گاهی اوقات ممکن است این جرم در فضای مجازی و یا در قالب پیامک به همسر باشد در اینجا هم جرم قابل تحقق است و زوج می تواند به طرفیت زوجه طرح دعوی کند و با استناد به ادله و مستندات قانونی که پیامک های توهین آمیز بوده، از دادگاه بخواهد که به شکایت او ترتیب اثر بدهد و زوجه را من باب توهین و فحاشی که به زوج داشته به مجازات توهین محکوم کند.

البته لازم به ذکر است که توهین از طریق پیامک هم می تواند به دو حالت توهین ساده و یا توهینی که جنبه قذف دارد انجام شود و شخص توهین کننده را حسب مورد به مجازات توهین موضوع ماده ۶۰۸ قانون مجازات و یا مجازات قذف که یک مجازات حدی است محکوم کند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی جرم توهین و فحاشی زوجه به همسرش پرداختیم و بیان داشتیم در شرایطی ممکن است زن همسر خود را با الفاظ رکیک مورد توهین و فحاشی قرار دهد و یا به او قذف کند که در اینجا قانون گذار او را من باب رفتارش محکوم به مجازات حسب مورد تعزیری و حدی کرده است البته لازم به ذکر است اثبات این جرم منوط به ادله مستند و مستدل بوده که زوج قبل از اقدام به شکایت بایستی بدان توجه نماید تا نسبت به شکایت او قرار منع تعقیب صادر نشود جهت کسب اطلاعات حقوقی بیشتر در این حوزه شما می توانید سوالات حقوقی خود را با وکیل خانواده تیم حقوقی معید در میان بگذارید

نظرات درباره مقاله مجازات فحاشی به همسر چیست؟

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401