contact

وکالت فروش ملک چیست؟ | انواع وکالت فروش ملک

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: املاک و اراضی

سوالات مطرح شده
1
وکالت فروش ملک چیست؟

املاک، جزو دارایی‌هایی هستند که درصد خرید و فروش روزانه آن‌ها بالا است. روش‌های مختلفی برای فروش ملک وجود دارد که یکی از روش‌های متداول و پرطرفدار آن، دادن وکالت فروش ملک و سپس فروش آن است. وکالت فروش ملک، وکالت یا اختیاری است که یه شخص دیگری داده می‌شود تا فرایند و مراحل فروش ملک را انجام دهد. در برخی از موارد نیز فروشنده ملک به خریدار آن وکالت فروش ملک‌ می‌دهد تا خریدار کارهای نقل و انتقال سند را انجام دهد.

فروشندگان املاک به دلایل مختلفی ملک خود را به صورت وکالتی به فروش می‌رسانند که ممکن است دلیل این امر، راحتی فروش ملک به این روش یا وجود مشکلی در سند ملک باشد. اما شرایط خاصی برای وکالت فروش ملک وجود دارد و وکیل و موکل باید اقداماتی انجام دهند. همچنین وکالت فروش ملک انواع مختلفی دارد که شرایط هر کدام از این وکالت‌نامه‌ها با هم متفاوت است. به منظور آشنایی بیشتر با وکالت فروش ملک و انواع آن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین به منظور دریافت خدمات حقوقی مختلف با بالاترین کیفیت توسط بهترین وکیل ملکی در تهران، می‌توان از مجموعه حقوقی معتبر و شناخته شده معید کمک گرفت.

2
منظور از وکالت فروش ملک چیست؟

درصورتی که مالک اصلی ملکی مشکلی داشته باشد و یا وقت و حوصله کافی برای فروش ملک خود را نداشته‌ باشد، می‌تواند از طریق وکالت فروش ملک به شخصی دیگر، ملک موردنظر خود را بفروشد. وکالت فروش ملک عقدی است که به موجب آن شخصی که صاحب ملک است، به شخص دیگری اختیار می‌دهد که اقدامات لازم برای فروش ملک و نقل و انتقال سند را انجام دهد. در این شرایط به صاحب ملک، موکل و به کسی که به ان وکالت فروش ملک داده می‌شود، وکیل گفته می‌شود.

شخصی که وکالت فروش ملک دریافت می‌کند، باید در شرایط و موقعیت‌های مختلف از جانب موکل خود اقدامات لازم را انجام دهد. از جمله اقداماتی که وکیل فروش ملک انجام می‌دهد، مذاکره با خریدار درمورد قیمت، بازدید به همراه خریدار از ملک، انجام مراحل قانونی برای انتقال سند و غیره است.

 به صورت کلی کسی که وکالت فروش ملک دریافت می‌کند و وکیل می‌شود، باید از جانب موکل خود اقدامات موثری انجام دهد و با توجه به اهداف موکل اقدام کند. وکالت‌نامه فروش ملک در دفاتر رسمی تنظیم و ثبت می‌شود که باید همه اختیارات وکیل در آن ذکر شود و به توافق طرفین برسد‌. به همین دلیل وکالت‌نامه فروش ملک باید به درستی تنظیم شود و نکات مهم و اصولی تنظیم وکالت‌نامه رعایت شود.

وکالت فروش ملک برای انواع ملک‌های تجاری، مسکونی و صنعتی و غیره صورت می‌گیرد و یکی از متداول‌ترین انواع وکالت‌ها، وکالت فروش ملک است.

3
انواع وکالت فروش ملک

همانطور که گفته شد در وکالت‌نامه فروش ملک باید موارد مهمی قید شود که یکی از مهم‌ترین این موارد، نوع وکالت فروش ملک است. وکالت فروش ملک انواع مختلفی دارد که باتوجه به حدود اختیارات به دو نوع وکالت فروش بلاعزل یا نامحدود و وکالت مدت‌دار یا محدود و با اختیار عزل تقسیم می‌شود. در ادامه هر کدام از انواع وکالت فروش ملک بیان شده است‌.

3-1 وکالت فروش ملک بلاعزل و نامحدود

وکالت فروش ملک بلاعزل، وکالتی دائمی و بلاعزل است که تنها در صورت وجود برخی از شرایط خاص می‌توان آن را فسخ نمود. در شرایطی که یکی از طرفین وکالت‌نامه یعنی وکیل یا موکل فوت کند، این نوع وکالت باطل می‌شود. همچنین جنون یکی از طرفین وکالت‌نامه نیز باعث فسخ آن می‌شود. درصورتی که در وکالت‌نامه بلاعزل فروش ملک شرط عدم عزل قید نشده باشد، موکل می‌تواند در صورت تمایل و مطابق با ماده 679، وکیل را عزل کند. بنابراین وکالت‌نامه بلاعزل، به منظور اثبات مالکیت، ارزش چندان زیادی ندارد. وکالت فروش بلاعزل خود دو نوع وکالت بلاعزل عام و وکالت بلاعزل خاص دارد. در وکالت بلاعزل عام، وکیل یرای انجام همه امور اختیار دارد و این حق تا زمان فوت موکل وجود خواهد داشت. اما در وکالت بلاعزل خاص، وکیل تنها در موارد مشخص شده حق دخالت را دارد.

توصیه می کنیم مقاله ابطال وکالت فروش را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

3-2 وکالت فروش ملک مدت‌دار یا محدود

همانطور که مشخص است این نوع وکالت‌نامه داری مدت محدودی است. یعنی در وکالت‌نامه، علاوه‌بر ذکر حدود اختیارات وکیل، مدت زمانی که وکیل اختیار فروش ملک را دارد نیز مشخص شده است و در واقع وکالت‌نامه تاریخ دارد.

4
دلایل اعطای وکالت فروش ملک

حتما این سوال برای شما هم ایجاد می‌شود که چرا خود صاحب ملک نسبت به فروش ملک اقدام نمی‌کند و از طریق اعطای وکالت، ملک خود را به فروش می‌رساند. اعطای وکالت فروش ملک به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد که ما در ادامه به مهم‌ترین این دلایل پرداخته‌ایم.

4-1 کوتاه کردن فرایند فروش ملک

به دلیل فرایند و مراحل طولانی‌تری که فروش ملک به واسطه صاحب ملک دارد و تعجیل در فروش ملک، به خریدار یا شخص دیگری وکالت فروش ملک داده می‌شود. انتقال سند و فروش ملک در شرایط اعطای وکالت‌نامه، سریع‌تر است، زیرا فروشنده می‌تواند کارهای مربوط به تنظیم سند رسمی را به خریدار واگذار کند.

4-2 مفقودی یا مشکل داشتن سند ملک

درصورتی که سند ملک مفقود شده باشد یا مشکلی داشته باشد، می‌توان ملک را به روش وکالتی به فروش رساند. برای مثال اگر ملک موردنظر سابقه ثبتی نداشته باشد و فاقد سند رسمی باشد، نسبت به فروش وکالتی آن اقدام می‌شود.

4-3 در رهن بانک بودن سند ملک

یکی دیگر از شرایطی که باعث اعطای وکالت فروش ملک می‌شود این است که سند ملک در رهن بانک باشد و مالک قصد داشته باشد قبل از فک رهن، ملک را بفروشند و به شخص دیگری منتقل کند و در این شرایط تنظیم سند رسمی و انتقال مالکیت با موانع قانونی مواجه می‌شود. بنابراین مالک ملک اختیار انتقال قطعی سند را به خریدار واگذار می‌کند تا بعد از تسویه با بانک و آزاد شدن سند، انتقال آن صورت گیرد.

4-4 عدم پرداخت مالیات

یکی دیگر از دلایل فروش ملک وکالتی، فرار و شانه خالی کردن از پرداخت مالیات است.‌ زیر در فروش ملک وکالتی مالیات پرداخت نمی‌شود.

5
شرایط وکالت فروش ملک

به منظور تنظیم و عقد همه وکالت‌نامه‌ها باید شرایطی فراهم باشد که وکالت فروش ملک نیز از این قاعده مستثنی نیست. درصورتی که شرایط و الزامات وکالت فروش ملک فراهم نباشد، نمی‌توان وکالت‌نامه را تنظیم نمود و یا وکالت‌نامه با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین لازم است که با همه شروط و قوانین آشنایی داشت و نسبت به رعایت آن‌ها اقدام نمود.

یکی از نکات مهمی که برای تنظیم وکالت‌نامه ملکی و قبل باید به آن توجه شود، مشاوره با یک وکیل متخصص در این زمینه است تا همه الزامات و قوانین را گوشزد کند.

در وکالت فروش ملک، شرایط و الزاماتی هم برای وکیل و هم برای موکل وجود دارد که ما در ادامه به مهم‌ترین این شرایط می‌پردازیم.

  • مشخص شدن دقیق اسامی و مشخصات وکیل و موکل
  • تنظیم وکالت‌نامه فروش ملک در دفاتر اسناد رسمی
  • انجام وکالت و معامله برای هدف مشروع
  • صحت و سلامتی دو طرفین وکالت‌نامه
  • قیمت مشخص شده ملک از طرف مالک برای فروش آن
  • نوع قرارداد و شرایط فسخ آن
  • مشخص نمودن مدت زمان اعتبار وکالت
  • ارائه اطلاعات دقیق ملک موردنظر مانند محل و مشخصات ثبتی
  • مشخص شدن شرایط خاص برای فروش ملک مانند نحوه پرداخت مبلغ خرید و غیره.

6
نتیجه‌گیری

روش‌های مختلفی برای فروش املاک وجود دارد که یکی از این روش‌ها، فروش وکالتی ملک است. وکالت فروش ملک، به حالتی گفته می‌شود که صاحب ملک به خریدار ملک یا شخص دیگر اختیار می‌دهد که اقدامات مربوط به انتقال سند ملک را انجام دهد. در واقع وکالت فروش ملک، عقدی است که به موجب آن، اختیار فروش ملک از طرف صاحب ملک به شخص دیگری داده می‌شود.

وکالت فروش ملک از نظر میزان اختیارات و زمان وکالت، دو نوع وکالت بلاعزل و وکالت مدت‌دار دارد. وکالت بلاعزل، به وکالتی دائمی گفته می‌شود که تنها در صورت فوت یا جنون وکیل یا موکل، فسخ می‌شود. وکالت بلاعزل دو نوع بلاعزل عام و بلاعزل خاص دارد. اما در وکالت مدت دارد، مدت وکالت مشخص می‌شود و وکالت تاریخ خواهد داشت.

صاحبان املاک به دلایل مختلفی اقدام به فروش وکالتی ملک می‌کنند که برخی از این دلایل عبارتنداز، کوتاه کردن فرایند و مراحل انتقال سند، مفقود شدن یا مشکل داشتن سند، در رهن بانک بودن سند، عدم پرداخت مالیات و غیره اشاره نمود. برای تنظیم وکالت‌نامه فروش ملک باید وکیل و موکل از شرایطی برخوردار باشد که ما در این مقاله به معرفی این شرایط و وکالت فروش ملک و انواع آن پرداختیم. نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که بهتر است برای تنظیم دقیق و مطابق قانون وکالت فروش ملک، از وکیلی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارد کمک گرفت. مجموعه حقوقی معید یکی از بهترین و معتبرترین مجموعه‌های حقوقی است که از وکلایی متخصص و باتجربه تشکیل یافته است و می‌توان برای امور مختلف از جمله وکالت فروش ملک از آن‌ها کمک گرفت.

7
سوالات متداول

1- وکالت فروش ملک چیست؟

وکالت فروش ملک، عقدی است که به موجب آن، صاحب ملک به شخص دیگری اختیار می‌دهد که اقدامات لازم برای فروش ملک و انتقال سند آن به خریدار را انجام دهد.

2- انواع وکالت فروش ملک کدام‌اند؟

وکالت فروش ملک از نظر میزان اختیارات و مدت اعتبار به دو نوع وکالت بلاعزل یا نامحدود و وکالت مدت‌دار یا محدود و با اختیار عزل تقسیم می‌شود.

3- چه دلایلی برای اعطای وکالت فروش ملک وجود دارد؟

صاحبان املاک به دلایل مختلفی وکالت فروش ملک خود را به خریدار یا دیگران می‌دهند که از جمله این دلایل می‌توان به، کوتاه کردن فرایند و مراحل انتقال سند، مفقود شدن یا مشکل داشتن سند، در رهن بانک بودن سند، عدم پرداخت مالیات و غیره اشاره نمود.

نظرات درباره مقاله وکالت فروش ملک چیست؟

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401