contact

تامین خواسته علیه ضامن چک

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: اسناد تجاری

سوالات مطرح شده
1
تامین خواسته علیه ضامن چک

درصورتی که چکی برای پرداخت و نقد شدن به بانک تحویل داده شود و به دلیل کمبود موجودی حساب صادرکننده چک، پرداخت نشود می‌توان پیگیری‌های لازم را انجام داد. در حالت کلی می‌توان از صادرکننده چک شکایت کرد اما درصورتی که صادرکننده از پرداخت وجه چک ممانعت کند، می‌توان درخواست و شکایت وصول چک را از ضامن چک داشت. شکایت از ضامن چک قوانین و رویه خاص خود را دارد که یکی از اقدامات مفیدی که در این زمینه می‌توان انجام داد، تامین خواسته علیه ضامن چک است.

تامین خواسته چک درخواستی است که برای توقیف اموال صادرکننده چک یا ضامن آن برای جلوگیری از فروش و انتقال آن‌ها تا نقد شدن وجه چک صورت می‌گیرد. به منظور درخواست تامین خواسته چک علیه ضامن باید ابتدا گواهی عدم پرداخت چک از بانک دریافت شده و دادخواست تامین خواسته چک علیه ضامن به دادگاه ارائه داده شود. درخواست تامین خواسته چک درصورتی مقبول بوده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در زمان مناسب و مقرر شده صورت گیرد.

همانطور که گفته شد درخواست تامین خواسته چک قوانین و مراحل خاص خود را دارد و باید همه فرایند قانونی آن به صورت دقیق طی شود. برای رسیدگی راحت‌‌تر و سریع‌تر به مسئله تأمین خواسته علیه ضامن چک، می‌توان از وکیل چک که در این زمینه تخصص و دانش کافی دارد کمک گرفت. برای پیدا کردن وکیل چک در تهران نیز می‌توان از مجموعه حقوقی معید کمک گرفت. زیرا همه وکلای چک این مجموعه، تجربه کافی دارند و در کار خود حرفه‌ای هستند.

2
تامین خواسته چک چیست و چه شرایطی دارد؟

قانون به چک و همه امور و مسائلی که در زمینه چک وجود دارد، پرداخته است. یکی از مسائلی که قانون به آن پرداخته است و راهکارهای مناسبی برای آن منظور کرده است نیز شرایطی است که چک وصول نمی‌شود‌. در این وضعیت طبق قانون، دریافت‌کننده چک می‌تواند اقداماتی قانونی انجام دهد که منجر به وصول چک شود.

تامین خواسته چک نیز مسئله مهم و کمک کننده‌ای به وصول وجه چک است. تامین خواسته چک درخواستی است که درصورت عدم وصول وجه چک، می‌توان بر علیه صادرکننده چک یا ضامن چک ارائه داد.

تامین خواسته چک درخواستی است که با تایید آن از سوی دادگاه، اموال و دارایی‌های صادرکننده چک توقیف می‌شود. البته در صورت وجود برخی از شرایط نیز می‌توان بر علیه ضامن چک نیز درخواست تامین خواسته چک را ثبت نمود. به منظور ثبت درخواست تامین خواسته چک باید ابتدا از بانک گواهی عدم پرداخت چک دریافت شود. سپس باید متن دادخواست خود را تنظیم نمود و نسبت به ثبت درخواست تامین خواسته چک اقدام نمود.

دادگاه نیز دادخواست و شرایط حاکم را بررسی نموده و درصورتی که حق را به خواهان بدهد و از شرایط برخوردار باشد، تامین خواسته را صادر خواهد نمود. با صدور تامین خواسته چک، همه اموال صادر‌کننده چک توقیف شده و خیال طلبکار از بابت فروش یا انتقال اموال از طرف بدهکار راحت شده و می‌توان وجه چک خود را وصول کند.

3
تامین خواسته علیه ضامن چک چه شرایطی دارد؟

چک‌ها جزو اسناد تجاری محسوب می‌شوند که گیرنده چک می‌تواند در تاریخ و زمان مقرر شده آن را به بانک تحویل داده و وجه چک را دریافت نماید. مطابق با قانون تجارت، شخصی که ضامن چک می‌شود، در قبال شخصی که ضامن آن شده است مسئول بوده و به نحوی به پرداخت وجه چک از طرف صادرکننده چک، تعهد می‌دهد.

درصورتی که صادرکننده چک نیز در زمان مقرر شده وجه چک را پرداخت نکند و پاسخگو نباشد، ضامن باید پاسخگو باشد و گیرنده چک می‌تواند علیه ضامن شکایت نموده و سایر اقدامات لازم را انجام دهد. تامین خواسته علیه ضامن نیز یکی از اقداماتی است که گیرنده چک می‌تواند انجام دهد. یعنی گیرنده چک می‌تواند درخواست توقیف اموال ضامن چک را ارائه دهد.

برای مثال درصورتی که صادرکننده چک وجه چک را پرداخت نکند یا اموالی برای توقیف نداشته باشد، می‌توان نسبت به تامین خواسته علیه ضامن اقدام نمود‌‌. شرایط تامین خواسته علیه ضامن چک نیز مانند تامین خواسته علیه صادرکننده‌کننده چک، با دریافت گواهی عدم پرداخت چک امکان‌پذیر خواهد بود. شرایط دیگری که برای تامین خواسته چک علیه ضامن وجود دارد این است که در زمان مقرر شده 15 روز یا 45 روز، نسبت به دریافت گواهی عدم پرداخت اقدام شود و در مدت یک سال، اقامه دعوی مطالبه وجه نیز صورت گیرد.

توصیه می کنیم مقاله مهلت برگشت زدن چک صیادی را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع چک مطالعه نمایید.

4
خسارت تامین خواسته چک علیه ضامن

همانطور که گفته شد تامین خواسته چک یکی از روش‌های کاربردی برای وصول وجه چک است. اما در هنگام تامین خواسته چک برای صادرکننده چک، درصورتی که در زمان مناسب نسبت به اخذ گواهی عدم پرداخت و واخواست اقدام نمی‌شد، طلبکار یا گیرنده چک موظف به پرداخت خسارت خواهد بود. میزان خسارت نیز معمولا 20 درصد از مبلغ چک است. بنابراین این سوال نیز برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید که آیا برای تامین خواسته علیه ضامن چک نیز باید خسارت پرداخت شود یا خیر.

در صورتی که چک، امتیازات سند تجاری را داشته باشد و بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک در زمان مقرر یعنی بین فاصله 15 تا 45 روز درخواست تامین خواسته بدهد و همچنین در مهلت یک ساله‌ای که برای مطالبه وجه اقامه وجود دارد، اقدامات لازم را انجام دهد، درخواست تامین خواسته چک علیه ضامن چک، مشروط به تودیع خسارت نخواهد بود‌‌. این شرایط برای تامین خواسته علیه صادرکننده یا ظهر‌نویس چک نیز وجود دارد.

اما درصورتی که اقدامات لازم ذکر شده در زمان مقرر و مناسب صورت نگیرد، برای صدور تامین خواسته علیه ضامن چک باید خسارت احتمالی پرداخت شود. درصورتی که گواهی عدم پرداخت خارج از مهلت مشخص شده باشد، امکان طرح دعوا بر علیه ظهرنویس چک وجود نخواهد داشت. هزینه تامین خواسته چک علیه ضامن نیز، 20 درصد از مبلغ چک خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از پرداخت خسارت احتمالی، بهتر است که هر اقدامی را به موقع و در زمان مشخص شده انجام داد.

5
تأمین خواسته علیه ضامن چک به کمک وکیل

تامین خواسته چک، مسئله مهمی است که درصورت عدم درخواست به موقع، این موقعیت برای وصول وجه چک از دست خواهد رفت یا مشروط به پرداخت خسارت احتمالی خواهد بود. بنابراین باید همه اقدامات لازم برای درخواست تامین خواسته چک در زمان مناسب صورت گیرد و همه مراحل و رویه انجام این اقدام نیز به درستی صورت گیرد. برای مثال متن دادخواست باید به صورت دقیق تنظیم شود تا با بررسی دادگاه، دادخواست تامین خواسته چک علیه ضامن تایید شود.

به منظور انجام همه اقدامات لازم برای ثبت درخواست تامین خواسته علیه ضامن چک، می‌توان از وکیل چک کمک گرفت. زیرا وکیل چک به همه قوانین و مقررات این زمینه مسلط بوده و با همه اقدامات لازمی که باید انجام دهد نیز تسلط دارد. از طرفی دیگر باتوجه به اهمیت و حساسیتی که مسئله تامین خواسته چک دارد، بهتر است که از وکیل کمک گرفت تا کیفیت و سرعت انجام همه اقدامات افزایش یابد.

برای پیدا کردن بهترین وکیل چک که در کار خود حرفه‌ای باید و تجربه بالایی در زمینه رسیدگی به مسئله تأمین خواسته علیه ضامن چک داشته باشد، می‌توان از مجموعه حقوقی معید کمک گرفت. همه وکلای چک مجموعه حقوقی معید از دانش و تخصص بالایی برخوردار هستند و با مسئولیت‌پذیری و تعهد، بهترین خدمات را در این زمینه ارائه خواهند داد.

6
نتیجه‌گیری

درصورتی که چکی وصول نشود، گیرنده چک می‌تواند بر علیه صادرکننده چک، ظهرنویس و ضامن شکایت نموده و اقدامات لازم را انجام داده تا وجه چک وصول یابد. یکی از اقداماتی که می‌توان برای وصول وجه چک انجام داد، درخواست تامین خواسته چک است که اموال و دارایی‌های صادرکننده چک، توقیف می‌شوند. با توقیف اموال، از فروش یا انتقال آن‌ها جلوگیری می‌شود و طلبکار می‌تواند وجه چک را سریع‌تر دریافت کند. اما علاوه بر امکان درخواست تامین خواسته برای صادرکننده چک، امکان صدور این درخواست برای ضامن چک نیز وجود دارد.

برای درخواست تامین خواسته چک باید در زمان مقرر نسبت به دریافت گواهی عدم پرداخت چک از بانک اقدام نمود و نسبت به اقامه طرح دعوی در زمان مناسب نیز اقدام کرد. در صورتی که درخواست تامین خواسته چک و طرح دعوی خارج از زمان مقرر شده صورت گیرند، طلبکار ملزم به پرداخت خسارت احتمالی خواهد شد. اما درصورتی که همه اقدامات در زمان مشخص انجام شود، پرداخت خسارت احتمالی تودیع خواهد شد.

برای رسیدگی به مسئله تأمین خواسته علیه ضامن چک، می‌توان از وکیل چک در شمال تهران و سایر شهرستان ها کمک گرفت. زیرا وکیل چک به همه قوانین و الزامات مسلط بوده و بهترین اقدامات را در این زمینه ارائه خواهد داد. برای پیدا کردن بهترین وکیل چک که به همه مسائل و قوانین مسلط باشد و از تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشد، می‌توان از وکلای مجرب مجموعه حقوقی معید کمک گرفت. همه وکلای مجموعه حقوقی معید از جمله وکلای چک، بهترین خدمات را با بالاترین سرعت و دقت انجام خواهند داد.

سوالات متداول

1- آیا امکان تأمین خواسته علیه ضامن چک وجود دارد؟

بله، امکان تامین خواسته علیه ضامن چک نیز وجود دارد

2- آیا برای تامین خواسته چک علیه ضامن باید خسارت احتمالی پرداخت شود؟

درصورتی که گواهی عدم پرداخت چک و طرح اقامه دعوا در مدت مقرر و مشخص صورت نگیرد، خسارت احتمالی باید پرداخت شود.

3- بهترین وکیل برای رسیدگی به مسئله تامین خواسته چک چه کسی است؟

مجموعه حقوقی معید یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی است که به منظور رسیدگی به مسئله تامین خواسته چک می‌توان از وکلای چک این مجموعه کمک گرفت.

نظرات درباره مقاله تامین خواسته علیه ضامن چک

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401