contact

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: خانواده و امور حسبی

سوالات مطرح شده
1
اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم

با انعقاد عقد نکاح، زوجه مستحق دریافت مهریه است و می تواند زوج را به پرداخت این حق مالی ملزم کند. اگر مرد بخواهد ممانعت کند و حق مالی زوجه را نپردازد، پرونده مهریه به جریان می افتد و زوج طی الزام دادگاه، به پرداخت این حق مالی ملزم می شود. و اگر زوجه بتواند اموالی از زوج معرفی کند که قابل توقیف باشد، با مزایده و به فروش رسیدن اموال زوج، می تواند به حق مالی خود برسد. اما در شرایطی زوجه به دلایلی از گرفتن مهریه خود صرف نظر می کند، و علی رغم به اجرا گذاشتن مهریه، آن را از زوج مطالبه نمی کند و بعداً پشیمان می شود در اینجا ممکن است این ابهام را داشته باشد که آیا می تواند بار دیگر خواستار مطالبه مهریه باشد یا نه. به بیان دیگر آیا اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم امکان دارد یا محال ممکن است و پرونده ای که مختومه شده دیگر قابل رسیدگی نیست‌. در پاسخ به این سوال، کارشناس حقوقی معید بیان می دارد که مهریه، تا زمانی که از سوی زوجه به مرد هبه نشده باشد، قابل مطالبه است و مرد ملزم می باشد که مهریه زوجه را مازاد بر ۱۱۰ سکه بهار آزادی در صورتی که زوجه بتواند استطاعت مالی او را ثابت کند بپردازد.

مطلب برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم؟ نیز می تواند در این زمینه اطلاعات مفیدی به شما بدهد.

2
چند بار می توان مهریه را اجرا گذاشت؟

شما به عنوان زوجه ای که طلب مالی از زوج دارید. محدودیت در این امر نداشته و تا زمانی که مهریه خود را به طور کامل که طبق قانون جدید مهریه ۱۱۰ سکه بیشتر نیست، از زوج مطالبه نکرده باشید می توانید پرونده مهریه خود را به جریان بیاندازید. و آن را از زوج مطالبه کنید. مگر آنکه شما خود بعد از دریافت نصف مهریه از مطالبه مابقی طلب مالی خود صرف نظر کرده باشید. و یا به کلی، زوج را از پرداخت دینی که بر ذمه او بوده بری کرده باشید که در اینجا دیگر نمی توانید الزام او را به پرداخت مهریه خواستار شوید. چرا که شما خود با اراده خویش مهریه تان را به زوج هبه کرده. و او را از پرداخت بری الذمه کرده اید. پس دیگر دعوی شما در اداره ثبت و دادگاه خانواده قابل استماع نخواهد بود.

3
شرایط به اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم

اگر در جریان اجرا گذاشتن مهریه، شما به دلایلی از دریافت طلب مالی خود صرف نظر کنید، و به عبارتی شکایت خود را استرداد کنید. این حق برای شما وجود دارد که بار دیگر دعوی مهریه خود را به جریان بیاندازید. و با مراجعه به دایره اجرای ثبت و دادگاه خانواده که هر یک شرایط خاص خود را دارد مجددا پرونده مهریه خود را به اجرا بیاندازید. بدون آنکه در این باره محدودیت داشته باشید. چرا که مهریه حق مالی زوجه است که بر ذمه زوج است. و تا زمانی که طلب مالی خود را که  مهریه است دریافت نکند این حق را دارد که دعوی مطالبه  مهریه را به طرفیت زوج مطرح کند. و الزام او را به پرداخت طلب مالی خویش خواستار شود.

4
مدارکی که لازم است ضمیمه پرونده مهریه کنید

شما برای به جریان انداختن پرونده مهریه، بایستی مدارکی را ضمیمه پرونده حقوقی خود کنید.

  • کپی مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه قباله ازدواج و یا سند نکاحییه
  • اگر قرار است مهریه در دوران عقد از زوج مطالبه شود، زوجه ملزم است که جز مدارک نامبرده، گواهی پزشکی قانونی را نیز ضمیمه پرونده کند. تا مشخص گردد که زوجه باکره است یا نه و مستحق دریافت چه میزان مهریه می باشد. تمام یا تنها نصف مهریه
  • اگر نکاح موقت باشد و به ثبت نرسیده باشد زوجه نمی تواند از طریق دایره اجرای ثبت اقدام کند. و مدارک نامبرده را به آنجا تقدیم دارد. بلکه تنها می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و با سپری کردن مراحل دادرسی و تشریفات اداری، پرونده خود را به جریان بیاندازد
  • اگر زوج مدعی باشد که مهریه زوجه را پرداخت کرده و دیگر حاضر به پرداخت مهریه نیست بایستی مدارکی که ضمیمه پرداخت طلب مالی زوج به زوجه است ارائه شود. چرا که اصل بر مدیون بودن زوج است مگر خلافش ثابت شود

توصیه می کنیم مقاله ی مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه را از مجموعه حقوقی معید برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

5
زوجه در چه شرایطی نمی تواند مهریه خود را مطالبه کند؟

این حق برای زوجه وجود دارد تا زمانی که طلب مالی خود را از زوج مطالبه نکرده به طرفیت او اقامه دعوی کند. و پرونده مهریه خود را به جریان بیاندازد. بدون آنکه در این باره محدودیت داشته باشد. اما گاهی اوقات زوجه علی رغم اینکه مهریه را از زوج طلب نکرده، این حق را ندارد که بار دیگر دعوی مهریه را به جریان بیاندازد. چرا که دادگاه بدان ترتیب اثر نداده و آن را رد خواهد کرد. این فرض، در جایی است که زوجه مهریه خود را به زوج بخشیده یا هبه کرده و او را از پرداخت دینی که بر ذمه او بوده بری الذمه کرده است. اگر زوجه کل مهریه را به زوج بخشیده باشد دیگر نمی تواند اقامه دعوی به طرفیت او مطرح کند. چرا که دینی وجود ندارد که قابل مطالبه باشد. اما اگر زوجه تنها نصف مهریه را طلب کرده باشد این حق برای او وجود دارد که نسبت به میزان باقی مانده دعوی مهریه را به جریان بیاندازد. و الزام زوج را به پرداخت طلبش خواستار شود.

6
آیا امکان مطالبه مهریه همزمان از ثبت و دادگاه وجود دارد؟

در سابق این امکان وجود داشت و زوجه می توانست به اراده خود همزمان هم از طریق دادگاه و هم دایره اجرای ثبت برای دریافت مهریه خود، به میزان طلبی که از زوج داشت اقدام کند. اما با اجرایی شدن بخشنامه جدید مهریه، این امر غیر ممکن بوده و زوجه در بدوا امر لازم است که خواسته خود را از دایره اجرای ثبت پیگیری کند. و با معرفی اموالی از زوج، پرونده خود را به جریان بیاندازد. اگر اموالی از زوج یافت نشود و بعد از مدت شش ماه زوجه نتواند به حق مالی خود برسد او می تواند خواسته خود را از ثبت، استرداد و آن را در دادگاه خانواده به جریان بیاندازد.

7
تشریفات اجرای مهریه برای بار دوم

تفاوتی ندارد که شما دادخواست خود مبنی بر مطالبه مهریه را برای بار چندم است که به جریان انداخته اید.چرا که هیچ محدودیتی در این باره برای شمای زوجه وجود ندارد. و شما تا زمانی که کل طلب خود را از زوج دریافت نکرده باشید می توانید به طرفیت او اقامه دعوا کنید. مگر آنکه خود با بخشیدن مهریه، زوج را از پرداخت این طلب مالی بری کرده باشید. که در این صورت دعوی شما قابل قبول نبوده و قرار عدم استماع از دعوی صادر می گردد. تشریفات اجرای مهریه برای باردوم، همان است که زوجه برای بار اول، برای اقامه دعوی خود رعایت کرده است. اینکه زوجه در بدوا امر بایستی اقامه دعوی خود را از طریق اجرای ثبت پیگیری کند. و با معرفی اموالی از زوج، و اثبات توانایی او، الزامش را به پرداخت مهریه خواستار شود. و با ارائه دادن مدارکی که دلالت بر وجود رابطه زوجیت دارد، و‌ با معرفی اموالی از زوج، توقیف اموال او را از ثبت خواستار شو‌د. و در صوت عدم وجود اموال از زوج و غیر قابل توقیف بودن آن، دعوی مهریه را از طریق دادگاه به جریان رسیدگی بیاندازد.

8
اگر زوجه مهریه را بخشیده باشد می تواند آن را مطالبه کند؟

رجوع از ما بذل، تشریفاتی دارد که در صورت اثبات شدن این امکان وجود دارد که زوجه به مهریه بخشیده شده خود رجوع کند. و علی رغم اینکه مهریه را بخشیده، بار دیگر آن را از زوج مطالبه کند. اگر طلاق از بائن به رجعی تبدیل شود. و زوج در شرایطی که زوجه در عده به سر می برد به او مراجعه کند. در این حالت امکان رجوع از ما بذل وجود دارد و زوجه می تواند علی رغم بخشیده شدن مهریه، بار دیگر آن را از زوج مطالبه کند. و الزام او را به پرداخت مهریه خواستار شود‌‌.

9
نتیجه گیری

ما در این مقاله شرایط اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم را مورد بررسی قرار دادیم. گفتیم که زوجه برای دریافت مهریه محدودیتی ندارد و می تواند تا زمانی که حق مالی خود را از زوج مطالبه نکرده به طرفیت او اقامه دعوی کند. و الزام او را به پرداخت مهریه خواستار شود. و با اقامه دعوی از طریق ثبت و دادگاه، دعوی خود را به جریان رسیدگی بیاندازد.

مجموعه حقوقی معید با داشتن سابقه طولانی در حوزه وکالت، تلاش خود را بر حل و فصل مشکلات حقوقی افراد اختصاص داده، و سعی دارد که با ارائه خدمات حقوقی و مشاوره به افراد درصدد حل مشکلات حقوقی آنها باشد. در صورتی که شما هم نیاز به خدمات حقوقی دارید می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با وکلای ما در تماس باشید. و سوالات حقوقی خود را با وکلای ما در میان بگذارید‌‌.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

10
سوالات متداول

1-زوجه چند بار می تواند مهریه خود را به اجرا بگذارد؟

زوجه محدودیتی ندارد و می تواند تا زمانی که زوج اقدام به پرداخت مهریه نکرده، به طرفیتش اقامه دعوی کند. و الزام او را به پرداخت طلبش خواستار شود‌.

2-در چه شرایطی مهریه قابل مطالبه نیست؟

اگر زوجه مهریه خود به زوج بخشیده باشد. و او را از پرداخت بری کرده باشد دیگر نمی تواند آن را مطالبه کند چرا که دینی وجود ندارد.

چند بار می توان مهریه را اجرا گذاشت؟

نظرات درباره مقاله اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401