contact

چگونگی اثبات تهدید با چاقو + جرم تهدید با چاقو

دپارتمان کیفری - دسته بندی: حقوق کیفری جرائم علیه اشخاص

سوالات مطرح شده
1
جرم تهدید با چاقو

چاقو از سلاح های سردی است، که غالباً در دعواهای فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه چاقو سلاحی کشنده محسوب می شود قانون برای حفظ جان و آرامش افراد، اقدام به وضع قوانینی برای مجازات استفاده این سلاح کرده است. یکی از سوال های مهمی که ما نیز در این مقاله به بررسی و جواب دادن به آن می پردازیم این است که، جرم استفاده کردن از چاقو چیست؟! همچنین افرادی که مورد جرم چاقوکشی قرار گرفته اند و به این علت مجروح شده اند و یا ترسیده اند باید از چگونگی شکایت علیه فرد مجرم اطلاع پیدا کنند تا بتوانند به حق خود برسند. از این رو در ادامه این مطلب به بررسی و پاسخ دادن به سوالات بالا و همچنین سوالات مشابه و مهم در این زمینه می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

 

گروه وکلاء معید در تلاش است بهترین خدمات را در زمینه های مختلف به افرادی که نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات حقوقی دارند در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه بدهد در رابطه با انتخاب بهترین وکیل تهدید در تهران که یکی از جرایم علیه اشخاص است شما می توانید برای ارتباط با مجموعه حقوقی معید با  شماره ذیل در تماس باشید:

 

تلفن تماس:

 021-91016668

آدرس دفتر:

 تهران، سعادت آباد، چهارراه سرو غربی، خیابان ریاضی بخشایش، خیابان زند وکیل غربی، پلاک ۹۱، طبقه 4

2
مجازات تهدید با چاقو

یکی از راه هایی که افراد هنجارشکن و زورگو از آن برای بر هم زدن نظم و آرامش یک جامعه و ترساندن و تهدید مردم استفاده می کنند، چاقو کشی است. برای جلوگیری از این وقایع و همچنین جبران خسارت وارد شده به فرد بزه دیده؛ قانون هایی وضع شده است.

برای یافتن پاسخ سوال، مجازات تهدید با چاقو چیست، باید به متن ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد. بر اساس این ماده فردی که با استفاده از چاقو و یا هر وسیله دیگر، اقدام به قدرت نمایی بکند و یا به وسیله آن اخاذی و تهدید کند و همچنین از مصادیق محارب نیز نباشد، محکوم به تحمل حکم حبس ۶ ماه تا دو سال و ۷۴ ضربه شلاق می شود.

با توجه به این ماده، جرم چاقو کشی عبارت است از به کار بردن چاقو به منظور قدرت نمایی؛ تظاهر، اخاذی، مزاحمت، تهدید کردن دیگران و.... و با توجه به این موضوع مصادیق جرم چاقو کشی زیاد و متعدد می باشد و فقط مختص به مورد خاصی نیست. از این رو این عمل می تواند با توجه به عمل مرتکب، دارای مصادیق گوناگونی باشد.

3
چگونگی اثبات تهدید با چاقو

برای اینکه فرد بزه دیده، بتواند جرم فرد چاقو کش را ثابت کند؛ باید با ادله اثبات در امور کیفری آشنا باشد. نکته حائز اهمیت در اینجا این است، که چگونگی اثبات تهدید با چاقو کشی هیچ تفاوتی با اثبات سایر جرم ها ندارد و با همان دلایل باید ادعای فرد بزه دیده، ثابت شود.

طبق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، ادله اثبات جرم عبارت از اقرار کتبی، شفاهی، سوگند، شهادت و قسامه است. منظور از اقرار، اعتراف شخص به ارتکاب جرم از جانب خود می باشد و شهادت نیز، به منظور اخبار فردی بجز طرفین دعوی به وقوع یا عدم وقوع جرم از جانب متهم و یا هر امر دیگری نزد مقام قضایی است.

طبق ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی، سوگند خوردن به معنای گواه قرار دادن خداوند بر درستی و یا عدم درستی گفتار فرد اداء کننده سوگند می باشد. علم قاضی نیز به معنای اطمینان حاصل کردن از مستندات بین در موضوعی است که در نزد وی مطرح می شود. البته توجه کردن به این امر نیز ضرورت دارد که هر کدام از ادله مذکور دارای شرایط و ضوابطی بوده که اگر رعایت نشوند، جرم اثبات نمی شود.

4
رضایت شاکی در جرم چاقو کشی

طبق قانون جرایمی مانند چاقو کشی، اخاذی و... غیر قابل گذشت هستند. چاقو کشی به این دلیل که جنبه عمومی دارد و باعث اخلال در نظم و آرامش جامعه می شود، بر اساس قانون مجرم محکوم خواهد شد و گذشت شاکی یا شاکیان باعث نمی شود که مجرم مجازات نشود. بنابراین جرم چاقو کشی، جرمی غیرقابل گذشت است. پس به دلیل آثار مخربی که این جرم روی جامعه دارد، اگر فرد شاکی بر علیه فرد چاقو کش شکایتی نکند و یا پس از شکایت رضایت دهد، فرد متهم به دلیل جنبه عمومی جرم تحت تعقیب قرار می گیرد. اما اگر فرد شاکی خصوصی نداشته باشد و فقط به دلیل جنبه عمومی جرم مجرم شناخته شود، می تواند برای گرفتن تخفیف در حکم خود به دادگاه در خواست دهد. در این شرایط دادگاه نیز در حدود مقررات، در حکم صادر شده تخفیفی اعمال می کند‌.

5
حکم و مجازات دعوا و ایجاد ضرب و جرح عمدی با چاقو

مجازات این جرم با توجه به جراحات و خسارتی که مرتکب با چاقو ایجاد می کند، متفاوت است. به همین خاطر در جرم چاقو کشی حکم ثابتی وجود ندارد و حکم صادره کاملا بستگی به اقدام مرتکب دارد. برای مثال اگر فردی به وسیله جرم چاقو کشی، مرتکب قتل عمد شود، حکمی که دادگاه برای این جرم صادر می کند قصاص است. اما در صورتی که قتل رخ داده در چاقو کشی، غیر عمد باشد، فرد مرتکب باید دیه پرداخت کند.

اما در صورتی که عمل مرتکب از مصادیق ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی باشد؛ به این معنی که فرد با استفاده از چاقو و یا هر وسیله دیگری قدرت نمایی کند و یا با استفاده از آن اقدام به اخاذی و مزاحمت اشخاص بکند، به شرطی که از مصادیق مخرب نباشد، مجرم، محکوم به ۶ ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق می شود.

با توجه به نکته بالا، جرم چاقو کشی در صورتی که مصداق محاربه باشد، دارای مجازات متفاوتی است. در این شرایط ابتدا باید جرم محاربه تعریف شود. با توجه به ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، محاربه به معنی استفاده از سلاح به قصد جان، ناموس یا مال است، طوری که باعث ایجاد نا امنی در جامعه شود. در صورتی که جرم صورت گرفته، مصداق محاربه باشد، با توجه به قانون 282 قانون مجازات، به حد محاریه مجازات می شود. حد محاربه به یکی از چهار مجازات زیر است:

  • اعدام
  • صلب
  • نفی بلد
  • قطع دست راست و پای چپ

اگر استفاده از چاقو خسارتی به جا نگذارد و یا به منظور دفاع از خود باشد، مجازاتی نخواهد داشت. اما در صورتی که عوامل تشدید مجازات مانند تعدد و تکرار جرم در پرونده باشد، ممکن است قاضی مجازاتی علاوه بر موارد ذکر شده، اعمال کند.

در جامعه کنونی همواره و به طور روزانه بر اثر افزایش دزدی و نزاع خیابانی تهدید با سلاح سرد مشاهده و افراد زیادی از نظر جسمی، روحی و زیان مادی گرفتار این مجرمین می شوند. از طرفی انواع تهدید عملی و کلامی یا قولی با انواع سلاح سرد مانند شمشیر، قمه، دشنه و دیگر ادوات واقع شده که نیاز به مجازات تهدید با سلاح سرد را به همراه خواهد داشت.

6
مجازات چاقو کشی برای اولین بار و افراد زیر ۱۸ سال

اگر سن مرتکب از نه تا پانزده سال باشد، بر اساس ماده 88 قانون مجازات اسلامی، دادگاه یکی از تصمیمات ارائه شده در این ماده را اتخاذ می کند؛ که این تصمیمات شامل نگهداری این افراد در کانون اصلاح و تربیت، تذکر، اخطار و یا اخذ تعهد جدی به عدم تکرار جرم صورت گرفته و.... می شود.

اگر فرد متهم به چاقو کشی در بازه سنی دوازده تا پانزده قمری باشد، در درجه اول دادگاه در مقابل این فرد یکی از اقدامات تذکر، اخطار، گرفتن تعهد به عدم تکرار این جرم و یا نگهداری فرد متهم در کانون اصلاح و تربیت را انجام می دهد. اما در غیر این صورت یکی از اقدامات مقرر در بند های الف و ب ماده ۸۸ قانون مجازات، اجرا می شود‌. حکمی که در دادگاه برای نوجوانان متهم به چاقو کشی در سنین دوازده تا پانزده بر اساس این ماده صادر می شود به شرح زیر است.

  • نگهداری در کانون اصلاح و تربیت به مدت زمان دو تا پنج سال در رابطه با جرم هایی که مجازات قانونی آنها تعزیر درجه یک تا سه باشد.
  • نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از یک تا سه سال در رابطه با جرایمی که مجازات قانونی آنها تعزیر درجه چهار باشد.
  • نگهداری در کانون اصلاح و تربیت به مدت ۳ ماه تا یک سال و یا پرداخت جریمه نقدی ۱۵ میلیون ریال تا ۶۵ میلیون ریال و یا انجام ۱۸۰ تا ۷۲۰ ساعت خدمات عمومی رایگان در رابطه با جرم هایی که مجازات قانونی آنها تعزیر درجه ۵ باشد.
  • در مواردی که مجازات قانونی جرم، تعزیر درجه هفت و هشت باشد، به پرداخت جریمه نقدی یک میلیون ریال محکوم می شود.

 

اما در صورتی که متهم برای اولین بار مرتکب همچین جرمی شود، هیچ تفاوتی با حکم سایرین ندارد. در این شرایط با توجه به میزان جراحت و نوع جرم حکم صادر می شود.

7
نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید؛ در این مقاله ما به بررسی مجازات تهدید با چاقو پرداختیم. متن ارائه شده به طور کامل قوانین و مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم در شرایط مختلف را شرح داده است. چاقو کشی از سری جرم هایی است که حتی در صورت نداشتن شاکی خصوصی نیز دادگاه برای فرد متهم حکم صادر می کند و حکم صادره با توجه به شرایط متفاوت می باشد.

 

مجموعه حقوقی معید، به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش دارد تا به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی هستند خدمات مشاوره و وکالت ارائه دهد. در صورت برخورداری از خدمات تیم حقوقی معید، شما می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید. و سوالات حقوقی خود را با وکلای ما از طریق مشاوره آنلاین، تلفنی در میان بگذارید. و اگر قصد مشاوره حضوری و بررسی مدارک دارید برای حضور در دفتر سعادت آباد، می توانید اقدام به گرفتن وقت مشاوره کنید.


ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

8
سوالات متداول

1- راه های اثبات جرم چاقو کشی چه راه هایی هستند؟

راه اثبات جرم چاقو کشی مانند سایر جرم های دیگه است و با همان دلایل ثابت می شود که شهادت و اقرار از جمله این دلایل هستند و بسیار مهم می باشند.

2- چگونه بر علیه جرم چاقو کشی شکایت کنیم؟

در قدم اول شاکی باید در سامانه ثنا ثبت نام کند و احراز هویت را انجام دهد و بعد از آن باید طبق توضیحاتی که در مقاله دادیم عمل کند.

3- آیا با رضایت شاکی، دادگاه فرد متهم به چاقو کشی را مجازات نمی کند؟

خیر، چاقوکشی به این دلیل که جنبه عمومی دارد حتی بدون داشتن شاکی نیز، دادگاه برای متهم حکم مجازات صادر می کند.

 مجازات تهدید با چاقو

نظرات درباره مقاله جرم تهدید با چاقو

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

محاربه چیست؟ جرم ایجاد رعب و وحشت + مجازات

18 بهمن 1401

اثبات دزدی بدون مدرک | 3روش ادله اثبات جرم

18 بهمن 1401

سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص

18 آذر 1401

بهترین وکیل سرقت | (دزدی و خفت گیری)

18 آذر 1401

جرم سوءاستفاده از سفید امضا | قانونی و معنوی

18 آذر 1401

ازادی قاتل به قید وثیقه

30 بهمن 1401