contact

مجازات دزدی از فروشگاه + مراحل پیگیری سرقت از مغازه

دپارتمان کیفری - دسته بندی: حقوق کیفری جرائم علیه اموال

سوالات مطرح شده
1
مجازات سرقت از فروشگاه

مجازات سرقت از فروشگاه

در سال های اخیر متاسفانه میزان جرایمی هم چون سرقت از فروشگاه ها و مغازه ها افزایش یافته است . به دلیل شرایط اقتصادی و علل متفاوت دیگر افراد بدون اطلاع از مجازات سرقت از فروشگاه و مغازه در ایران , روی به این کار می آورند. در این مقاله توضیحاتی در مورد مصادیق سرقت از فروشگاه ها و همچنین مجازات این جرم ارائه شده است.

 

مجازات دزدی از فروشگاه در ایران:

در بین سرقت‌هایی که از اماکن رخ می‌دهد، جرم سرقت مغازه و فروشگاه ها‌ آمار بالایی را به خودش اختصاص داده است. در اکثر مواقع، عدم رعایت اصول حفاظتی توسط فروشندگان عامل وقوع این بزه محسوب می‌شود. معمولا بیشترین هدف سارقان , فروشگاه‌های وسایل برقی، ، طلا و جواهر فروشی ها و  مغازه خواربارفروشی هستند. سارقان معمولا با شکستن شیشه یا ساخت کلید تقلبی یا با استفاده از حواس پرتی صاحبان مغازه اقدام به سرقت اموال می کنند.

معمولا مغازه هایی که سیستم حفاظتی مناسبی ندارند بیشتر در معرض سرقت قرار می گیرند. با وجود اینکه در سال‌های اخیر، فروشندگان برای حفاظت از اموال و اجناس خود، ابزارهای مناسبی از جمله نصب و استفاده از دزدگیر، دوربین مداربسته ، گیت ، نصب حفاظ در مقابل ویترین یا نگهبان برای جلوگیری از وقوع دزدی به کار گرفته اند با این‌ حال، هنوز هم سرقت از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارد.

 

جرم دزدی از مغازه چیست؟

دزدی و ربودن اموال به طرق متفاوتی محقق می‌شود. یکی از مصادیق آن جرم سرقت از مغازه است. وقتی شخصی با ورود به یک فروشگاه اجناس آن را بدزدد، این جرم محقق می‌شود. جرم سرقت حتی با ربودن یک کالا هم محقق می گردد. یعنی اگر شخصی حتی یک جعبه شکلات از مغازه‌ای بدزدد، مستحق مجازات خواهد بود.

مطابق با قانون مجازات اسلامی ، جرم سرقت با ربودن مالی که متعلق به دیگران است محقق می شود و تفاوتی هم ندارد که چه مالی یا اینکه از چه شخصی و از چه محلی سرقت صورت گرفته باشد . در نتیجه ، هر زمان که شخصی اقدام به ربودن و برداشتن اموال متعلق به دیگران از مغازه ها کند ، جرم سرقت از مغازه تحقق پیدا می کند .

* توجه داشته باشید که برخی اشخاص ، ادعا می کنند که پول یا کالایی را از صاحب مغازه طلب داشته اند و چون صاحب مغازه طلب خود را پرداخت نکرده است ، خودشان اقدام به برداشتن پول یا کالای مورد نظر نموده اند ؛ در این مورد باید گفت حتی بر فرض صحت چنین موضوعی ، شخص مرتکب جرم سرقت شده و صاحب مغازه می تواند اقدام به شکایت از سارق مغازه نماید .

لازم به ذکر است ، برای اینکه جرم سرقت از مغازه توسط سارق مشمول عنوان مجرمانه و مجازات قرار بگیرد ، باید ارکان جرم سرقت اعم از رکن مادی و نیز رکن معنوی یا روانی وجود داشته باشد ؛ یعنی عمل ربایش مال صورت گرفته باشد و قصد و نیت دزدیدن نیز احراز گردد.

مجازات سرقت از مغازه

به طور کلی میتوان گفت انواع سرقت ها در دو دسته سرقت تعزیری و سرقت حدی می باشد.

  1. سرقت حدی:

سرقت حدی ، سرقتی با مجازات حدی است که در قانون شرایط و مجازات آن به طور دقیق بیان شده است . تنها در صورت وجود تمام شرایط 14 گانه مندرج در ماده 268 قانون مجازات (نظیر ربودن مخفیانه مال در حرز با هتک حرز) محقق خواهد شدحد در لغت به معنای منع استمجازات حدی  به عنوان یک مجازات اصلی ، با هدف منع مرتکب در نظر گرفته می شود . مجازات برای سرقت حدی دارای چند مرحله است و در خصوص مجازات کسی که برای بار اول مرتکب این جرم شده است و کسی که برای مرتبه دوم یا چندم اقدام به ارتکاب این جرم کرده است تفاوت وجود دارد .

  1. سرقت تعزیری:

در حالتی که سرقت از مغازه ، شرایط سرقت حدی را نداشته باشد ، سرقت تعزیری محسوب می گردد. سرقت های تعزیری نیز انواع مختلفی دارند و می توان آن را به دودسته سرقت تعزیری ساده و سرقت تعزیری مشدد ( مجازات تشدید شده ) تقسیم کنیم .

اگر جرم سرقت از مغازه ، به صورت سرقت تعزیری ساده باشد ، بر اساس ماده 661 قانون مجازات اسلامی ، سارق به مجازات حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهد شد . با وجود این ، در برخی از موارد مجازات جرم سرقت از مغازه ، به دلیل شرایطی که حین وقوع سرقت از مغازه وجود دارد ، تشدید می گردد .

* سوالی که در اینخصوص مطرح می شود این است که سرقت از فروشگاه و مغازه سرقت تعزیری است یا حدی؟

در صورتیکه سرقت از فروشگاه و مغازه در دسته سرقت های ساده باشد؛ سرقت تعزیری محسوب شده و در صورتی که هتک حرزو نصاب مالی ارزش و بهای مال مسروقه و سایر شرایط مندرج در ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی در آن وجود داشته باشد؛ می توان سرقت را حدی دانست و مجازات سرقت حدی را برای آن اجرا کرد.

شرایط تشدید مجازات سرقت مغازه

در شرایطی ممکن است سرقت مغازه مجازات سنگین‌تری را برای سارق به ‌دنبال داشته باشد. مثلا اگر رخ دادن سرقت در شب و وجود دو سارق یا بیشتر، ویا شرایطی مانند بالا رفتن از دیوار یا استفاده از کلید ساختگی یا استفاده از سلاح در زمان دزدی، در تشدید مجازات مرتکب موثر هستند.

با وجود این شرایط، قاضی مجازات حبس از ۵ تا ۲۰ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه را برای سارقان تعیین خواهد کرد. همچنین اگر سارقان با استفاده از سلاح یا به هر نحو دیگری شخصی را مجروح کنند، علاوه ‌بر مجازات دزدی، به مجازات جراحتی که وارد کرده‌اند نیز محکوم خواهند شد.

 

مراحل پیگیری سرقت از مغازه

مقتضی است بلافاصله بعد از اینکه شخصی اقدام به سرقت از مغازه شما نمود ، برای پیگیری آن مراحل حقوقی لازم را طی کنید تا در صورت لزوم بتوانید اقدام به انگشت نگاری از محل سرقت و یافتن سارق  نمایید .

به طور کلی ، برای رسیدگی به هر جرمی اعم از سرقت ، شاکی باید به تنظیم شکواییه بپردازد و با توجه به اوضاع و احوال پرونده ، تقاضای رسیدگی به موضوع را داشته باشد . شاکی می شکواییه را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند در مرحله ی بعد شکواییه به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع داده می شود .

مراحل پیگیری سرقت از مغازه از طریق سامانه ثنا به اطلاع شاکی خواهد رسید ؛ در ادامه ممکن است از شاکی دعوت شود تا به دادسرا مراجعه کند و اظهارات خود را بیان نماید و در صورتی که شاهد و مدرکی برای اثبات سرقت از مغازه در دسترس دارد ، آنها را ارائه نماید .

 

روش پیگیری مجازات سرقت از فروشگاه

تیم حقوقی معید در تلاش است که در حیطه جرایم علیه اموال که جرم سرقت یکی از جرایم شایع در این زمینه است بهترین دفاعیات را از حقوق بزه دیده جرم به عمل آورد وکیل دپارتمان وکیل سرقت در تهران می تواند در این حوزه بهترین خدمات مشاوره را به شما داشته باشد. می توانید جهت ارتباط با مجموعه حقوقی معید از طریق تلفنی یا آنلاین و یا مراجعه حضوری به دفتر موسسه در ارتباط باشید

شماره تماس:

 021- 91016668

آدرس دفتر:

تهران، سعادت آباد، چهارراه سرو غربی، خیابان ریاضی بخشایش، خیابان زند وکیل غربی، پلاک 91 ، طبقه 4

 

 

نظرات درباره مقاله مجازات سرقت از فروشگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

محاربه چیست؟ جرم ایجاد رعب و وحشت + مجازات

18 بهمن 1401

اثبات دزدی بدون مدرک | 3روش ادله اثبات جرم

18 بهمن 1401

سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص

18 آذر 1401

بهترین وکیل سرقت | (دزدی و خفت گیری)

18 آذر 1401

جرم سوءاستفاده از سفید امضا | قانونی و معنوی

18 آذر 1401

ازادی قاتل به قید وثیقه

30 بهمن 1401