contact

نحوه اثبات مفقودی چک | 4 روش اثبات سریع

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: اسناد تجاری

سوالات مطرح شده
1
نحوه اثبات چک مفقودی

چک‌ها جزو اسناد مالی دارای ارزش هستند که از گذشته تا کنون کاربردی و پراستفاده بوده‌اند. ارزش و مبلغ چک با مراجعه به بانک به پول نقد تبدیل می‌شود. به همین دلیل حفظ و نگهداری از چک و جلوگیری از مفقودی آن، یکی از اصول مهم استفاده از چک است. در هر صورت امکان مفقودی چک وجود دارد که در این وضعیت، باید با نحوه اثبات چک مفقودی آشنایی داشت و اقدامات لازم را انجام داد.

درصورتی که چک مفقود شود، امکان جعل و سوء استفاده از آن وجود دارد و احتمال دارد که صادرکننده چک را در دردسر بیندازد. فرقی نمی‌کند که یک برگه چک گم شود یا کل دسته چک، در هر صورت باید مفقودی آن اعلام شود و به اثبات برسد.

توصیه می کنیم اگر با چک زیاد کار میکنید تلاش کنید یک وکیل چک صیادی در تهران کنار خودتان داشته باشید.

2
4 روش سریع اثبات سرقت چک

روش سریع اثبات سرقت چک

یکی از اصول و نکات مهمی که همه دارندگان چک در هنگام مفقودی چک باید به آن توجه کنند، اثبات سریع مفقودی چک است. زیرا هر چه رسیدگی و پیگیری مفقودی چک با سرعت بیشتری صورت گیرد، احتمال سوء استفاده و جعل چک نیز کاهش پیدا می‌کند. البته ذکر این نکته ضرورت دارد که چک‌های جدید یا چک صیادی، به دلیل ثبت در سامانه صیاد، امنیت بیشتری دارند. مفقودی چک نباید به دروغ باشد، زیرا انجام این اقدام جرم بوده و مجازات دارد.

روش‌های مختلفی برای اثبات مفقودی چک وجود دارد که در ادامه به معرفی و کاربردی‌ترین این روش‌ها خواهیم پرداخت.

2-1 شهادت شهود

درصورتی که شخصی چک را مفقود و گم کرده باشد و شاهدی برای اثبات این امر داشته باشد، می‌تواند از روش شهادت شهود، مفقودی چک را به اثبات برساند.

2-2 سایت اعلام مفقودی چک

سایت اعلام مفقودی چک

یکی دیگر از روش‌های اثبات مفقودی چک، مراجعه به سایت صاد 24 به آدرس www.sad24.ir است. در این سایت با ارائه اطلاعاتی از چک می‌توان جلوی سوء استفاده و کلاهبرداری از آن را گرفت. بنابراین هنگامی که چک مفقود می‌شود، بهتر است که سریعا نسبت به اعلام مفقودی آن در سایت اعلام مفقودی چک اقدام کرد.

2-3 گزارش مفقودی چک به پلیس

یکی دیگر از روش‌های رایج برای اعلام و اثبات چک سرقتی، مراجعه به کلانتری و اظهار ادعا است. بنابراین درصورتی که چک فردی مفقود و یا گم شود، می‌توان با گزارش سریع به پلیس این امر را اثبات کند.

2-4 آگهی مفقودی چک در روزنامه

درصورتی که چک مفقود یا گم شود، می‌توان با انتشار آگهی در روزنامه این امر را به اثبات رساند.

3
مراحل و اقدامات لازم برای مفقودی چک

به منظور جلوگیری از بسیاری مشکلات و سوءاستفاده‌ها از چک سرقتی، باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام داد. به این منظور لازم است که مراحلی طی شود که ما در ادامه به معرفی همه این مراحل و الزامات آن‌ها خواهیم پرداخت‌.

3-1 مرحله اول: مراجعه به بانک و اعلام عدم پرداخت چک

مراجعه به بانک واعلام عدم پرداخت چک

اولین اقدامی که بعد از مفقودی چک باید انجام داد، مراجعه به بانک و اعلام مفقودی چک است. زیرا در این صورت متقاضی باید فرمی را مبنی بر عدم پرداخت وجه چک تکمیل و به بانک تحویل دهد. بنابراین درخواست مفقودی چک باید به صورت کتبی به بانک اعلام شود که این درخواست به مدت یک هفته اعتبار دارد، یعنی بانک به مدت یک هفته، دستور عدم پرداخت وجه چک را صادر می‌کند.

3-2 مرحله دوم: مراجعه به مراجع قضایی

مرحله بعدی که هنگام مفقودی چک باید انجام داد، مراجعه به مراجع قضایی و اعلام مفقودی چک است. مراجع قضایی نیز نسبت به تشکیل پرونده و صدور گواهی مفقودی یا سرقت چک اقدام می‌کنند. لازم به ذکر است که مراجعه به مراجع قضایی برای اعلام مفقودی چک، باید در طی یک هفته‌ای که بانک دستور عدم پرداخت چک را صادر کرده است صورت گیرد. زیرا درصورتی که گواهی مفقودی در طی یک هفته به بانک تحویل داده نشود، بانک نسبت به وصول چک اقدام خواهد کرد.

3-3 مرحله سوم: تحویل گواهی دریافت شده از مراجع قضایی و تحویل به بانک

بعد از این که گواهی مفقودی چک از مراجع قضایی دریافت شد، باید آن را به بانک تحویل داد. بانک نیز با بررسی گواهی، عدم پرداخت و وصول چک را تمدید می‌کند. همانطور که گفته شد درصورت عدم تحویل این گواهی به بانک بعد از یک هفته، دستور عدم پرداخت چک لغو می‌شود و بانک مسئولیتی از قبال وصول چک نخواهد داشت‌.

4
کمک گرفتن از وکیل چک برای اثبات مفقودی چک

کمک گرفتن از وکیل چک برای اثبات مفقودی چک

چک‌ها دارای ارزش مالی هستند و به همین دلیل حفظ و نگهداری از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. از طرفی دیگر قوانین و امور حقوقی زیادی در حوزه چک وجود دارد که وکیل چک به همه این قوانین و مسائل حقوقی تسلط دارد.

مفقودی چک نیز یکی از مشکلاتی است که امکان رخ دادن آن برای همه دارندگان چک وجود دارد. همانطور که گفته شد به منظور اثبات چک مفقودی باید مراحلی طی شود و اقداماتی صورت گیرد.

مهم‌تر این که، مفقودی چک باید در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری شود و اقدامات لازم صورت گیرد. یکی از بهترین روش‌ها برای پیگیری چک مفقود شده و انجام صحیح همه مراحلی که باید صورت گیرد، کمک گرفتن از وکیل چک است. وکیل چک با تسلط به همه امور و قوانین مربوط به مفقودی چک، فرایندهای اثبات آن را خیلی راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد داد.

اما وکیل چک باید از تخصص و تبحر کافی برخوردار باشد و بتواند بهترین اقدامات را در زمان درست انجام دهد. همچنین وکیل چک باید تمام تلاش خود را بکند تا از بروز هر گونه سوء استفاده از چک مفقودی موکل خود جلوگیری نماید. مجموعه حقوقی معید، یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی است که از بهترین وکلای چک تشکیل شده است و می‌توان همه امور مربوط به مفقودی چک را به آن‌ها سپرد.

با کمک وکلای چک مجموعه حقوقی معید، می‌توان ابتدا درمورد مفقودی چک و روش اثبات آن مشاوره و راهنمایی‌های لازم را دریافت کرد و سپس همه اقدامات لازم برای رسیدگی به چک مفقودی را به وکلای حاذق مجموعه حقوقی معید سپرد.

5
نتیجه‌گیری

چک‌ها جزو مهم‌ترین اسناد مالی هستند که به دلیل اعتبار و قابلیت تبدیل به پول، نگهداری از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. اما در هر صورت برای افراد زیادی این اتفاق خواهد افتاد که چک خود را گم یا مفقود می‌کنند. باوجود امنیتی بیشتری که چک‌ها نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند، اما همچنان باید مراقب بود که چک گم نشود زیرا روش‌های مختلفی برای جعل و سوء استفاده از چک وجود دارد.

درصورتی که چک گم یا مفقود شود، باید اقداماتی را برای اثبات آن انجام داد. اثبات گم شدن چک به روش‌هایی مانند، شهادت شهود، اعلام مفقودی در سایت، گزارش به پلیس و انتشار آگهی امکان‌پذیر است. همچنین برای اثبات چک مفقودی باید ابتدا به بانک مراجعه کرد و فرمی را مبنی بر عدم پرداخت چک تکمیل و به بانک تحویل داد. سپس باید به مراجع قضایی مراجعه کرد و مفقودی چک را اعلام کرد و فرمی دریافت کرد که نشان دهنده مفقودی چک است و سپس باید آن را به بانک تحویل داد. ما در این مقاله به همه این مراحل و روش‌‌های اثبات چک پرداختیم.

همچنین به منظور پیگیری چک مفقودی نیز می‌توان از وکیل چک در شمال تهران کمک گرفت. مجموعه حقوقی معید، از بهترین وکلای چک تشکیل شده است که از مهارت و تخصص کافی برخوردار هستند و به همه امور حقوقی و قوانین مربوط به چک، آشنایی دارند.

سوالات متداول

1- چه روش‌های برای اثبات مفقودی چک وجود دارد؟

روش‌های مختلفی برای مفقودی چک وجود دارد که برخی از این روش‌ها عبارتند، شهادت شهود، اعلام مفقودی چک در سایت صاد 24، گزارش مفقودی چک به مراجع قضایی، انتشار آگهی مفقودی چک در روزنامه.

2- بعد از مفقودی چک باید چه مراحل و اقداماتی را انجام داد؟

درصورتی که چک مفقود شود، باید ابتدا به بانک مراجعه کرد و فرمی را مربوط به مفقودی چک و مبنی بر عدم پرداخت چک تکمیل نمود که این فرم و عدم انجام پرداخت چک به مدت یک هفته اعتبار دارد. سپس باید به مراجع قضایی مراجعه کرد و بعد از بررسی‌های لازم فرمی را که اثبات‌کننده مفقودی چک است را دریافت کرد. در مرحله بعد باید فرمی که از مراجع قضایی دریافت می‌شود را به بانک تحویل داد تا بانک نیز دستور عدم پرداخت چک را صادر کند. در غیر این‌صورت بانک بعد از یک هفته وجه چک را پرداخت خواهد کرد.

3- چگونه می‌می‌توان سرعت روند پیگیری مفقودی چک را افزایش داد؟

در صورتی که مفقودی چک توسط وکیل چک صورت گیرد، همه مراحل با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. زیرا وکیل چک با همه قوانین و قواعد مفقودی چک و مراحل و اقدامات لازمی که باید صورت گیرد آشنایی دارد. درصورتی که وکلای چک مجموعه حقوقی معید نیز این مسئولیت را بر عهده داشته باشند نیز می‌توان شاهد نتایج بهتری بود.

نظرات درباره مقاله نحوه اثبات چک مفقودی

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401