contact

2 روش به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: خانواده و امور حسبی

سوالات مطرح شده
1
گرفتن مهریه بدون طلاق

در هنگام عقد نکاح با توجه به توافق طرفین، مهریه‌ای برای زن در نظر گرفته می‌شود که مرد موظف است آن را پرداخت کند. مهریه یک حق مالی است که جزو حقوق قانونی زن محسوب می‌شود و زن از زمانی که عقد نکاح جاری می‌شود، ‌می‌تواند نسبت به دریافت مهریه خود اقدام نماید. اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای دریافت مهریه زن باید زوجین از هم طلاق بگیرند و از هم جدا شوند در صورتی که امکان گرفتن مهریه بدون طلاق نیز وجود دارد.

به صورت کلی بعد از جاری شدن عقد نکاح، زن و مرد در قبال هم وظایفی دارند که یکی از وظایف مرد، پرداخت مهریه زن در صورت طلب آن است. تعیین مهریه برای زن، هم در ازدواج موقت و هم در ازدواج دائم وجود دارد و در هر صورت می‌توان بدون طلاق گرفتن نیز آن را طلب کرد.

روش‌های مختلفی برای به اجرا گذاشتن مهریه قبل از طلاق وجود دارد که شرایط دریافت مهریه با توجه به وضع مالی مرد و رضایت آن مشخص می‌شود. قوانین و قواعد مختلفی در رابطه با گرفتن مهریه بدون طلاق وجود دارد که به منظور انجام این اقدام، می‌توان از وکیل مهریه که در این زمینه تخصص و مهارت کافی دارد کمک گرفت. برای پیدا کردن بهترین وکیل مهریه در تهران نیز می‌توان از مجموعه حقوقی معید کمک گرفت. مجموعه حقوقی معید از بهترین وکلا تشکیل شده است و خدمات ارزنده‌ای در این زمینه ارائه می‌دهد.

2
اجرا گذاشتن و گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است؟

امکان گرفتن مهریه بدون طلاق، یکی از قوانینی است که از زمان عقد نکاح جاری می‌شود و مرد موظف به پایبندی به آن است. اما نحوه به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق به عواملی مانند، نوع مهریه، رضایت مرد از پرداخت مهریه و همچنین توانایی مالی آن بستگی دارد.

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، مرد می‌تواند با توجه به شرایط مالی خود مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند و یا آن را قسط بندی کند. زن باید برای گرفتن مهریه بدون طلاق لیستی از اموال و دارایی‌های همسر خود را در اختیار دادگاه قرار دهد.

در صورتی که مرد اموالی نداشته باشد نیز مهریه قسط بندی خواهد. اما در صورتی که زوج از پرداخت مهریه شانه خالی کند، زن می‌تواند حکم بازداشت آن را از دادگاه درخواست کند و تا زمانی که مهریه اقساطی نشود، مرد در حبس باشد.

مدت زمانی که زن می‌تواند بدون طلاق گرفتن مهریه خود را مطالبه کند نیز به رضایت مرد و توانایی مالی او بستگی دارد. در صورتی که مرد راضی باشد و دو طرف با هم توافق کنند، زن می‌تواند مهریه را در زمان کوتاهی مطالبه کند. اما در صورتی که مرد راضی نباشد یا از وضعیت مالی مطلوبی برای پرداخت مهریه برخوردار نباشد، روند دریافت مهریه نیز طولانی خواهد شد.

توصیه می کنیم مقاله به اجرا گذاشتن مهریه چقد طول می کشد را از مجموعه ما برای اطلاعات بیشتر در زمینه اجرا گذاشتن مهریه مطالعه نمایید.

محلی که مهریه باید به اجرا گذاشته شود نیز باتوجه به شرایط زوج و نحوه طلب مهریه متفاوت است که در ادامه به روش‌های اجرای مهریه خواهیم پرداخت. همچنین درصورتی که مرد راضی به پرداخت مهریه بدون طلاق نشود، زوجه می‌تواند برای وصول سریع‌تر و راحت‌تر از وکیل مهریه کمک بگیرد.

3
انواع مهریه و شرایط گرفتن آن‌ها بدون طلاق

هنگامی که عقد نکاح جاری می‌شود، زوج می‌توانند با توجه به شرایط و توافق خود نوع مهریه را مشخص کنند. زیرا مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد این دو نوع مهریه با توجه به قانون مدنی مشخص شده و نحوه باز مطالبه آن‌ها متفاوت است. در ادامه به معرفی این دو نوع مهریه و شرایط و قوانین باز مطالبه آن‌ها خواهیم پرداخت.

3-1 مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه به مهریه‌ای گفته می‌شود که از زمان جاری شدن عقد نکاح زن می‌تواند برای طلب آن درخواست دهد. در صورتی که زوجه باکره باشد و درخواست مطالبه مهریه خود را داشته باشد، مرد تنها باید نیمی از مهریه را پرداخت کند و نیازی به پرداخت کامل مهریه در این شرایط نیست. اما اگر مطالبه مهریه بعد از زندگی زناشویی باشد، مرد موظف است که مهریه را به صورت تمام و کمال پرداخت کند حتی در صورتی که طلاق یا جدایی صورت نگیرد.

امتناع از پرداخت مهریه بعد از مطالبه امکان‌پذیر نیست و در صورتی که زن مهریه خود را به اجرا بگذارد، همه اموال و دارایی‌های مرد توقیف می‌شود. اما صورتی که مرد نیز از شرایط مالی مناسبی برخوردار نباشد، می‌تواند این امر را به دادگاه به اثبات برساند و پرداخت مهریه را اقساطی کند.

3-2 مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه به این صورت است که زوجه در صورتی می‌تواند آن را مطالبه کند که همسر آن استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد. یعنی زوجه نمی‌تواند در صورت عدم توانایی مالی همسر خود، آن را تحت فشار قرار دهد. بنابراین مرد هنگامی موظف به پرداخت مهریه است که استطاعت مالی داشته باشد.

4
روش‌های اجرای مهریه بدون طلاق

همانطور که گفته شد به منظور طلب مهریه بدون طلاق از مردی که راضی به پرداخت مهریه نیست، می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت. روش‌های مختلفی برای اجرای مهریه بدون طلاق وجود دارد که باتوجه به شرایط باید یکی از این روش‌ها را انتخاب کرد. در ادامه به روش‌های اجرای مهریه خواهیم پرداخت‌‌.

4-1 اجرائیات ثبت

یکی از روش‌های اجرای مهریه بدون طلاق، اجرائیات ثبت است. در این روش زوجه یا وکیل آن به دفتری که عقد نکاح در آن برگزار شده و ازدواج به ثبت رسیده مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، فرم مربوط به مطالبه مهریه را تکمیل می‌کنند. سپس به منظور توقیف اموال مرد، درخواست اجرای مهریه به دفتر ثبت اسناد ارجاع داده می‌شود. زوجه نیز می‌تواند از طریق فروش اموال مرد، مهریه خود را طلب کند.

4-2 دادگاه خانواده

مراجعه به دادگاه خانواده برای اجرای مهریه زمانی صورت می‌گیرد که مرد اموالی با سند رسمی نداشته باشد. در این صورت باید ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرد و سپس درخواست را تنظیم و به دادگاه خانواده تحویل داد.

5
درخواست مهریه بدون طلاق به کمک وکیل

درصورتی که زوجه بخواهد بدون طلاق گرفتن مهریه خود را طلب کند، اگر زوج با رضایت خود پرداخت مهریه را تقبل کند و از شرایط مالی مطلوبی برخوردار باشد، مهریه با سرعت بیشتر و دردسر کمتری پرداخت می‌شود. اما درخواست مهریه بدون طلاق در صورتی که زوج از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نباشد و رضایت نداشته باشد، روند و مراحل پیچیده‌تری خواهد شد.

در این وضعیت باید از زوج شکایت شود و از روش‌های قانونی نسبت به وصول مهریه اقدام نمود. اما یکی از راهکارهایی که برای وصول راحت‌تر و سریع‌تر مهریه بدون طلاق می‌توان بکار گرفت، کمک گرفتن از وکیل مهریه است. وکیل مهریه می‌تواند از جانب موکل خود همه اقدامات لازم برای گرفتن مهریه بدون طلاق را انجام دهد. همچنین وکیل مهریه به همه قوانین و اموری که مربوط به مهریه است آشنایی داشته و تسلط و تجربه کافی به این امور دارد. بنابراین به منظور گرفتن مهریه بدون طلاق، می‌توان نسبت به پیدا کردن وکیل مهریه کاربلد و ماهر اقدام کرد.

مجموعه حقوقی معید نیز یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی است که می‌توان بهترین وکیل مهریه را از آن انتخاب کرد. همه وکلای مهریه مجموعه حقوقی معید از تخصص کافی در زمینه امور مربوط به مهریه واقف هستند و تجربه کافی در این زمینه دارند. بنابراین به کمک وکلای این مجموعه، می‌توان فرایند گرفتن مهریه بدون طلاق را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام‌ داد.

6
نتیجه‌گیری

تصور بسیاری از افراد از مهریه این است که زن تنها درصورتی می‌تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام کند که از همسر خود جدا شده و طلاق گرفته باشد. اما حقیقت این است که دریافت مهریه بدون طلاق نیز امکان‌پذیر است.

درواقع مهریه حق مالی است که به توافق زوجین برای زن در نظر گرفته می‌شود و مرد موظف به پرداخت آن است‌. امکان گرفتن مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح، برای زن وجود دارد و منوط به طلاق نیست. مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که در زمان عقد و به توافق زوجین نوع آن مشخص می‌شود‌.

 درصورتی که مرد از توان مالی کافی برای پرداخت مهریه برخوردار باشد، زن می‌تواند بعداز جاری شدن عقد نکاح و در هر زمانی که بخواهد نسبت به وصول مهریه اقدام نماید. اما در مهریه عندالاستطاعه زن تنها زمانی می‌تواند مهریه را بدون طلاق دریافت کند که مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد. یعنی امکان طلب مهریه باتوجه به شرایط مالی مرد مشخص می‌شود. برای گرفتن و اجرای مهریه قبل از طلاق نیز دو روش اجرائیات ثبت و دادگاه خانواده وجود دارد که ما در این مقاله به توضیح هر کدام از این روش‌ها پرداختیم.

یکی از راهکارهای کمک‌کننده به دریافت سریع‌تر و راحت‌تر گرفتن مهریه بدون طلاق، کمک گرفتن از وکیل مهریه است. زیرا وکیل مهریه با همه قوانین و قواعد مهریه آشنایی دارد و از دانش و تخصص کافی در این زمینه برخوردار است. اما لازم به ذکر است که بهترین وکیل مهریه انتخاب شود که مجموعه حقوقی معید در این راستا کمک‌کننده است. همه وکلای مجموعه حقوقی معید، از دانش و تخصص کافی برخوردار هستند.

 مجموعه حقوقی معید یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی تهران است که وکلای خانواده این مجموعه همه این ویژگی‌ها را دارند. بنابراین برای انتخاب بهترین وکیل طلاق در تهران هم می‌توان از مجموعه حقوقی معید کمک گرفت که بهترین خدمات را با مناسب‌ترین قیمت انجام می‌دهد.

 

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

سوالات متداول

1- آیا امکان گرفتن مهریه بدون طلاق وجود دارد؟

بله، مهریه یک حق مالی برای زن است که از زمان جاری شدن عقد نکاح و بدون طلاق گرفتن نیز می‌توان آن را طلب کرد.

2- مهریه چند نوع دارد؟

مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد‌.

3- برای اجرای مهریه باید به کجا مراجعه نمود؟

در صورتی که مرد اموالی داشته باشد باید به دفتری که ازدواج در آن به ثبت رسیده مراجعه کرد و در غیر این صورت نیز باید به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نمود.

نظرات درباره مقاله گرفتن مهریه بدون طلاق

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401