contact

کدام وکالت بعد از مرگ اعتبار دارد؟ (شرایط و انواع آن)

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: قراردادها

سوالات مطرح شده
1
وکالت تام الاختیار بعد از مرگ

گستردگی قوانین و امور حقوقی و کیفری مختلف، وجود یک وکیل کاربلد و متخصص را در زمینه‌های مختلف الزامی نموده است. هر شخصی که برای رسیدگی و انجام امور مختلف خود به شخص دیگری اختیار دهد، آن را وکیل و نماینده خود قرار داده است و با آن وکالت پیگیری به مسائل را سپرده است. وکالت انواع مختلفی دارد که وکالت تام الاختیار نیز یکی از نمونه‌های آن است. در وکالت تام الاختیار بین موکل و وکیل قراردادی تنظیم می‌شود که حدود و اختیارات وکیل در آن مشخص می‌شود و وکیل می‌تواند از جانب موکل خود در مسائل مشخص شده دخالت کند. وکالت تام الاختیار در برخی از شرایط مانند مرگ موکل باطل می‌شود. قوانین و مسائل مختلفی در مورد وکالت تام الاختیار بعد از مرگ و شرایط آن وجود دارد و حتی نیازمند یک وکیل قرارداد خواهد بود که ما در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

هر کدام از وکلا با توجه به نوع وکالتی که به آن‌ها داده می‌شود، تنها قادر به انجام اقداماتی هستند که از جانب موکل آن‌ها مشخص شده است. در وکالت‌نامه تام الاختیار نیز موکل به وکیل اختیار کامل می‌دهد که به امور مشخص شده رسیدگی کند، در واقع وکیل نائب موکل برای انجام خواسته‌های آن خواهد شد. بر خلاف وکالت عادی که وکیل برای انجام هر کاری باید از موکل خود اجازه بگیرد، در وکالت تام‌الاختیار نیازی به اجازه مکرر از موکل برای انجام امور نخواهد بود.

مجموعه حقوقی معید یکی از بهترین مجموعه‌های حقوقی است که وکلای زیادی در زمینه‌های مختلف در این مجموعه فعالیت دارند و همه از دانش و تخصص کافی برخوردار هستند. بنابراین برای دریافت پاسخ پرسش‌های خود و پیدا کردن بهترین وکیل قرارداد در تهران، می‌توان از مجموعه حقوقی معید کمک گرفت.

مجموعه حقوقی معید، به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش دارد تا به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی هستند خدمات مشاوره و وکالت ارائه دهد. در صورت برخورداری از خدمات تیم حقوقی معید، شما می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید. و سوالات حقوقی خود را با وکلای ما از طریق مشاوره آنلاین، تلفنی در میان بگذارید. و اگر قصد مشاوره حضوری و بررسی مدارک دارید برای حضور در دفتر سعادت آباد، می توانید اقدام به گرفتن وقت مشاوره کنید.


ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

2
معرفی وکالت تام‌الاختیار و انواع آن

وکالت تام الاختیار بعد از مرگ

وکالت، عقدی است که بر اساس ماده 656 بین دو نفر منعقد می‌شود که یک نفر به نیابت از فرد دیگر متعهد می‌شود که به امور آن رسیدگی نماید‌ با امضای وکالت‌نامه یا عقدی که بین وکیل و موکل منعقد می‌شود، وکیل می‌تواند به همگی اموری که موکل مشخص نموده است، رسیدگی کند.

 وکالت‌نامه انواع مختلفی دارد که وکالت‌نامه عادی و تام الاختیار دو مورد از موارد مهم آن هستند. در وکالت نامه عادی حدود و اختیارات وکیل کمتر هستند و وکیل تنها اجازه رسیدگی و انجام امور خاصی را خواهد داشت. همچنین وکیل وکالت‌نامه عادی برای رسیدگی به هر اموری باید وکالت نامه جدید تنظیم نماید و از موکل خود اجازه بگیرد.

وکالت تام الاختیار نیز وکالتی است که در آن موکل، وکیل را برای رسیدگی به امور مختلفی نائب و نماینده خود قرار می‌دهد. در وکالت تام‌الاختیار، برای انجام امور مختلف نیازی به تنظیم وکالت نامه مجدد نخواهد بود. بنابراین اختیارات وکیل تام‌الاختیار با محدودیت کمتری مواجه است. در وکالت‌نامه تام الاختیار نیز حدود و اختیارات وکیل و نوع وکالت‌نامه تام‌الاختیار نیز مشخص شود. زیرا وکالت‌نامه تام‌الاختیار دو نوع ساده و بلاعزل دارد.

وکالت نامه تام‌الاختیار ساده به این صورت است که موکل می‌تواند هر زمان که بخواهد وکیل را عزل کنند. اما در وکالت نامه تام الاختیار بلاعزل، امکان عزل وکیل در هر زمان که موکل بخواهد، وجود نخواهد داشت. اما وکالت بلاعزل می‌تواند مدت‌دار باشد یعنی تا تاریخ مشخصی به وکیل اختیار تام داده شود و تا تاریخ مشخص شده نیز امکان عزل وکیل وجود نخواهد داشت. بنابراین هنگام تنظیم وکالت‌نامه باید نوع آن به صورت دقیق مشخص شود.

3
شرایط ابطال وکالت‌نامه تام الاختیار

معرفی وکالت تام‌الاختیار و انواع آن

همانطور که گفته شد وکالت نامه تام‌الاختیار دو نوع ساده و بلاعزل دارد که در نوع وکالت نامه ساده، موکل می‌تواند هر زمان که اختیار کند وکیل را عزل نماید. اما این امکان برای وکالت‌نامه تام الاختیار بلاعزل وجود ندارد. همچنین در وکالتنامه ساده نیز وکیل می‌تواند استعفا دهد و از این طریق نیز باعث باطل شدن و فسخ وکالتنامه شود.

اما شرایط دیگری نیز وجود دارد که باعث ابطال وکالتنامه تام الاختیار خواهند شد. در قانون در بخش‌ها و موارد مختلفی به موضوع وکالت‌نامه و ابطال وکالت‌نامه تام الاختیار پرداخته شده است. بنابراین با استناد به قانون می‌توان وضعیت باطل شدن وکالت نامه‌ها را مشخص نمود. در ادامه مواردی که باعث می‌شوند وکالت‌نامه تام‌الاختیار باطل شود بیان شده است.

3-1 فوت وکیل یا موکل

در صورتی که وکالت تام الاختیار ساده یا بلاعزل باشد و وکیل یا موکل فوت کند، وکالت‌نامه تام‌الاختیار باطل خواهد شد و ارزشی نخواهد داشت.

3-2 جنون و دیوانگی وکیل یا موکل

یکی دیگر از شرایطی که باعث ابطال وکالت نامه تام الاختیار می‌شود، زمانی است که وکیل یا موکل دچار جنون یا دیوانگی می‌شوند.

3-3 از بین رفتن موضوع وکالت

در وکالت‌نامه‌ای که بین وکیل و موکل منعقد می‌شود، موضوعی که وکیل برای رسیدگی به آن نائب می‌شود نیز مشخص می‌شود. بنابراین درصورتی که موضوع مربوطه از بین برود، وکالت‌نامه نیز باطل خواهد شد. برای مثال در شرایط که وظیفه وکیل رسیدگی به امور مالی یک شرکت باشد و شرکت به صورت کامل ورشکسته شود، موضوع وکالت از بین رفته و وکالت‌نامه باطل خواهد شد.

3-4 پایان مدت اعتبار وکالت‌نامه

درصورتی که برای وکالت‌نامه تام‌الاختیار بلاعزل تاریخ مشخص شده باشد، بعد از سر رسید تاریخ مشخص شده، وکالت باطل شده و از بین خواهد رفت.

3-5 انجام کاری مخالف با وکیل

در شرایط که موکل به وکیل اختیار داده باشد که به امور خاصی رسیدگی کند و به شیوه خاصی به حل مسائل بپردازد، اما موکل آن کار را انجام ندهد و خلاف نظر وکیل اقداماتی انجام دهد، وکالت‌نامه باطل می‌شود. برای مثال درصورتی که وکیل راهکارهایی را برای پس گرفتن اموال از دست رفته موکل خود پیشنهاد دهد و سپس موکل اقدامی غیر آن را انجام دهد، وکیل می‌تواند وکالت‌نامه را باطل کند.

4
اعتبار وکالت نامه بعد از فوت

معرفی وکالت تام‌الاختیار و انواع آن

ماده 678 قانون مدنی به موضوع نحوه ابطال وکالت‌نامه تام الاختیار بعد از مرگ پرداخته است. از طرفی دیگر بسیاری از افراد در مورد این موضوع کنجکاو هستند که آیا وکالت نامه‌ای که وکیل دارد بعد از فوت موکل نیز همچنان باقی خواهد ماند یا باطل خواهد شد و فاقد ارزش می‌شود.

 با استناد به ماده 678 قانون مدنی، همانطور که ذکر شد یکی از شروط و دلایلی که باعث ابطال وکالت‌نامه تام الاختیار می‌شود، مرگ موکل یا وکیل است. بنابراین با فوت یکی از طرفین وکالت نامه، ارزش و اعتبار وکالت نامه به اتمام خواهد رسید. در صورتی که وکیل قصد داشته باشد بعد از فوت موکل خود اقدامی انجام دهد، باید آن را با اجازه وراث متوفی انجام دهد و اختیارات که وکیل قبل از فوت موکل داشته است از او ساقط خواهد شد.

در صورتی که وکیل بعد از فوت موکل خود قصد فروش اموالی را داشته باشد و یا بخواهد دخل و تصرفی در اموال متوفی داشته باشد، اقدامات او بدون اجازه وراث، بی‌اساس بوده و معامله او غیر نافذ و بی‌ارزش خواهد بود. عقد وکالت، بین دو طرف یعنی وکیل و موکل توافق می‌شود و بدون وجود هر یک از این دو طرف، وکالت‌نامه هیچ ارزشی نخواهد داشت.

 بنابراین به محض فوت وکیل یا موکل، وکالت‌نامه نیز بدون نیاز به هیچ پیگیری یا انجام اقدام خاصی باطل خواهد شد. بر این اساس وکالت‌نامه‌هایی که با عنوان وکالت‌نامه تام الاختیار پس از مرگ هستند، اعتبار قانونی نداشته و وکیل در این وضعیت قادر به انجام هیچ کاری از جانب موکل خود نخواهد بود.

نتیجه‌گیری

همه افرادی می‌توانند در صورت عدم داشتن وقت، حوصله یا دانش کافی، مسائل و امور مختلف خود را به وکیل بسپارند تا وکیل از جانب موکل خود به مسائل رسیدگی کند. به قرارداد و عقدی که بین وکیل و موکل تنظیم و به توافق می‌رسد، وکالت‌نامه گفته می‌شود.

 در وکالت نامه همه امور و مسائلی که وکیل می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند مشخص شده است و درواقع اختیارات وکیل معین می‌شود. وکالت‌نامه انواع مختلفی دارد که دو نوع آن وکالت‌نامه عادی و تام‌الاختیار است. وکالت‌نامه عادی وکالت‌نامه‌ای است که در به وکیل تنها اختیار رسیدگی به امور خاصی داده می‌شود و اختیارات وکیل محدود هستند و برای هر اقدامی باید از موکل اجازه گرفته شود. اما در وکالت‌نامه تام‌الاختیار موکل به وکیل این اجازه را می‌دهد که از جانب آن به همه مسائل و امور مشخص شده، بدون دریافت اجازه از موکل رسیدگی کند.

وکالت‌نامه تام‌الاختیار دو نوع ساده و بلاعزل دارد که در نوع ساده موکل می‌تواند در هر زمان که بخواهد وکالت‌نامه را فسخ کند و موکل می‌تواند انصراف دهد. اما در وکالت‌نامه تام‌الاختیار بلاعزل این امکان وجود ندارد و موکل حق ابطال وکالتنامه را نخواهد داشت. اما وکالت‌نامه تام‌الاختیار در شرایطی مانند مرگ یا جنون یکی از طرفین، پایان مدت وکالت ک از بین رفتن موضوع وکالت باطل خواهد شد.

بنابراین وکالت تام الاختیار بعد از مرگ باطل خواهد شد و اعتبار خود را از دست خواهد داد. ما در این مقاله به شرایط وکالت تام الاختیار بعد از مرگ پرداختیم. همچنین به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا دریافت بهترین خدمات از وکلایی خبره و باتجربه، می‌توان از مجموعه حقوقی معید که بهترین وکیل در تهران در آن فعالیت دارند کمک گرفت.

5
سوالات متداول

1- وکالت‌نامه تام‌الاختیار چیست و چند نوع دارد؟

وکالت‌نامه تام الاختیار وکالت‌نامه‌ای است که بین وکیل و موکل به توافق رسیده و امضا می‌شود و به وکیل این اختیار و اجازه داده خواهد شد که از جانب موکل خود به همه مسائل و امور مشخص شده رسیدگی نماید. وکالت‌نامه تام‌الاختیار دو نوع ساده و بلاعزل دارد.

2- در چه شرایطی وکالت‌نامه تام‌الاختیار بلاعزل باطل می‌شود؟

درشرایط مختلفی وکالت‌نامه تام‌الاختیار بلاعزل باطل می‌شود که عبارتنداز، فوت موکل یا وکیل، دیوانگی وکیل یا موکل، از بین رفتن موضوع وکالت، انجام کاری مخالف با وکیل، پایان مدت اعتبار وکالت‌نامه.

3- شرایط وکالت‌نامه تام‌الاختیار بعد از مرگ چیست؟

مطابق با ماده 678 قانون مدنی با فوت یکی از طرفین وکالت‌نامه یعنی وکیل یا موکل، وکالت‌نامه نیز باطل خواهد شد.

نظرات درباره مقاله وکالت تام الاختیار بعد از مرگ

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401