contact

سوالات قاضی در دادگاه مهریه| 36سوال مهم که باید از قبل بدانید!

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: خانواده و امور حسبی

سوالات مطرح شده
1
سوالات قاضی در دادگاه مهریه

زوجه، که خواستار طلب مالی خود از زوج است. به طرفیت او در دایره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده که هر یک شرایط خاص خود را دارد اقامه دعوی کرده. و الزام زوج را از دادگاه خواستار می شود. اگر دعوی از طریق اجرای ثبت، پیگیری شود بدون انجام تشریفات خاص پرونده به جریان افتاده. و زوجه با معرفی کردن اموالی از زوج، می تواند پرونده مهریه خود را به جریان بیاندازد. و با توقیف شدن اموال و مزایده آن به طلب مالی خویش برسد.اگر اموالی یافت نشود و یا جزو مستثنیات دین باشد که غیر قابل توقیف است. زوجه نمی تواند به طلب مالی خود برسد و مجبور است بار دیگر پرونده را از طریق دادگاه خانواده به جریان بیاندازد.و با سپری کردن تشریفات دادرسی و پرداخت هزینه دادرسی، مهریه خود را از زوج خواستار شود. اینکه در دادگاه مهریه چه خبر است و قرار است چه سوالاتی از سوی قاضی مهریه پرسیده شود موضوعی است که در این مقاله کارشناس حقوقی معید قرار است به آن پاسخ دهد و به بررسی موضوع سوالات قاضی در دادگاه مهریه بپردازد.

2
دادگاه مهریه و سوالات قاضی از زوجه

سوالات قاضی در دادگاه مهریه

زوجه که از طریق ثبت نتوانسته دعوی خود را پیگیری کند با استرداد خواسته خود، تصمیم می گیرد که این دعوی حقوقی را از طریق دادگاه خانواده پیگیری کند. و الزام زوج را به پرداخت طلب مالی خویش خواستار شود. اجرا گذاشتن دعوی مهریه از طریق دادگاه، مراحلی دارد که زوجه بایستی آن تشریفات را سپری کند تا دعوی حقوقی او در دادگاه به جریان بیافتد. زوجه  در بدوا امر بایستی دادخواست حقوقی خود را از طریق دفاتر خدمات قضایی تنظیم و ارائه دهد. تا روند پرونده مهریه به جریان بیافتد، و جلسات رسیدگی تشکیل شود.

زوجه در دادگاه مهریه بایستی به سوالاتی پاسخ دهد تا به موجب آن قاضی پرونده حکم به الزام زوج را مبنی بر پرداخت مهریه صادر کند.این سوالات به شرح ذیل می باشد.

  • نکاح فی مابین شما چیست؟ نکاح دائم است یا موقت؟
  • آیا میزان مهر در ضمن عقد مشخص شده یا زوجین بعد از انعقاد عقد نکاح تصمیم دارند راجع به میزان و مقدار مهریه به توافق نظر برسند
  •  مهریه تعیین شده سکه بهار آزادی است و یا مال منقول و غیر منقول به عنوان مهریه زوجه تعیین شده.و زوج ملزم به پرداخت آن مال به عنوان مهریه می باشد‌
  • مطالبه مهریه اگر قرار است در دوران عقد باشد، زوجه باید به این سوال پاسخ دهد که آیا باکره است یا با زوج نزدیکی داشته است. این بدین خاطر است که اگر زوجه باکره باشد تنها مستحق دریافت نصف مهریه است، در غیر این صورت می تواند کل مهریه خود را از زوجه خواستار شود
  • آیا مهریه به زوج هبه یا بخشیده شده است. و یا زوجه مستحق دریافت کل مهریه خود از زوج است
  • آیا زوج تمکن مالی برای پرداخت مهریه را دارد.و می تواند کل مهریه را یکجا و بدون پرداخت اقساط بپردازد‌
  • ایا زوج دعوی اعسار مطرح کرده و ادعای ناتوانی از پرداخت مهریه را دارد
  • نحوه پرداخت مهریه چگونه است عندالمطالبه یا عندالاستطاعه
  • اگر مهریه عندالمطالبه باشد زوجه می تواند تمکن مالی زوج را اثبات کند و الزام او را به پرداخت یکجا مهریه خواستار شود
  • اگر زوج ادعا دارد که زوجه مهریه خود را به او هبه کرده و او را بری الذمه کرده است.زوجه مدرک و مستنداتی خلاف ادعای او دارد
  • اگر زوج مدعی است که معسر است و ناتوان، زوجه می تواند خلاف این ادعا را اثبات کند و الزام زوج را به پرداخت مهریه خواستار شود‌
  • اگر مهریه عندالاستطاعه باشد آیا زوج توانایی دارد که از پس پرداخت مهریه زوجه برآید. به گونه ای که نخواهد از مستثنیات دین، طلب زوجه را بپردازد‌
  • آیا زوجه از مهریه خود رجوع داشته است؟

اینها از مهم ترین سوالاتی است که در دادگاه خانواده ممکن است از زوجه پرسیده شود.

3
دادگاه مهریه و سوالات قاضی از زوج

زوج نیز به عنوان شخصی که طرف دعوی قرار گرفته بایستی درصدد پاسخگویی به سوالات قاضی پرونده باشد که این سوالات می تواند به شرح ذیل باشد:

  • آیا زوج توانایی پرداخت مهریه را دارد
  • ایا زوج می تواند یکجا و بدون پرداخت تقسیطی، مهریه زوجه را به او بپردازد
  • مهریه تعیین شده عندالمطالبه است یا عندالاستطاعه. و اگر عندالمطالبه نیست آیا زوج در شرایطی قرار دارد که بتواند مهریه زوجه را بپردازد
  • آیا زوجه مهریه خود را به زوج هبه کرده و بخشیده است. اگر چنین است زوج ملزم است که مدارک و مستنداتی که دلالت بر، بری شدن از پرداخت دین دارد به دادگاه ارائه دهد. در غیر این صورت مدیون است و بایستی درصدد پرداخت مهریه باشد
  • اگر زوج معسر است آیا می تواند به مدارکی که دلالت بر ناتوانی او به پرداخت مهریه دارد استناد کند. و قاضی را به اقناع وجدانی برساند که واقعا ناتوان است

4
چگونه به سوالات قاضی در دادگاه مهریه پاسخ دهیم؟

دادگاه مهریه و سوالات قاضی از زوجه

شما به عنوان زوج و زوجه که ملزم به حضور هستید بایستی درصدد پاسخگوی درست و دقیق به قاضی باشید. تا او با استناد به گفته های شما بتواند به مهریه و میزان آن که قرار است زوج ملزم به پرداخت آن باشد حکم دهد، اما در هر صورت قاضی این موارد را قبل از صدور حکم در نظر می گیرد.

  • اینکه زوج تنها ملزم به پرداخت ۱۱۰ سکه است. و مازاد بر آن نیاز به تمکن مالی دارد و اثبات آن بر عهده زوجه است‌، و تا زمانی که نتواند این ادعا را بر قاضی اثبات کند ضمانت اجرای قانونی که گرفتن حکم حبس است قابلیت اجرایی ندارد‌.
  • زوجه ملزم به پرداخت کل مهریه است. و نمی تواند از پرداخت  ممانعت کند مگر بتواند ثابت کند زوجه او را از پرداخت تمام یا نصف مهریه بری الذمه کرده.و مهریه خود  به او بخشیده یا هبه کرده است.
  • زوج نمی تواند به واسطه نداری و عدم تمکن مالی، از پرداخت مهریه ممانعت کند. مگر ثابت کند که واقعا معسر است. و نمی تواند درصدد پرداخت مهریه زوجه به صورت یکجا باشد. در این صورت، دادگاه تقاضای او را پذیرفته و به پرداخت تقسیطی مهریه طی مدت تعیین شده حکم می دهد.

5
دادگاه مهریه چقدر طول می کشد؟

دادگاه مهریه و سوالات قاضی از زوجه

اگر پرونده مهریه از طریق ثبت به نتیجه نرسد، و به دادگاه خانواده ارسال گردد،ممکن است کمی زمان بر و طولانی باشد. چرا که پیگیری دعوی از طریق دادگاه مراحل و تشریفاتی دارد. که زوجه قبل از اقدام باید آن را پشت سر بگذارد تا به دعوی او در محکمه ترتیب اثر داده شود. بنابراین زوجه بایستی در بدوا امر به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.و دعوی خود را به جریان بیاندازد. سپس منتظر بماند تا مراحل دادرسی که شامل دعوت زوجین به محکمه و اثبات شدن ادعای  زوجه مبنی بر پرداخت طلب مالی خود از زوج، مورد رسیدگی قرار بگیرد. و دادگاه به اقناع وجدانی برسد که زوج علی رغم عندالمطالبه بودن مهریه، از پرداخت ممانعت می کند.و حاضر به پرداخت طلب زوجه به او نیست.اگر ادعای زوجه ثابت شود زوج به پرداخت مهریه ملزم می گردد. و باید آن را به صورت یکجا بپردازد. مگر زوج با ارائه دلایل و مستنداتی عدم توانایی مالی خود را اثبات کند.و با مطرح کردن دعوی اعسار، این مدت را کمی طولانی تر کند و زوجه دیرتر بتواند به حق مالی خود برسد.

مطلب به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد نیز می تواند در این زمینه اطلاعات مفیدی به شما بدهد.

6
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهریه و سوالات قاضی در دادگاه مهریه، در جایی که قرار است خواسته زوجه مبنی بر مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده پیگیری شود، پرداختیم.گفتیم که پیگیری دعوی از طریق مهریه، مراحل و تشریفاتی دارد که زوجه بایستی آن را پشت سر بگذارد. تا به خواسته وی ترتیب اثر داده شود. که این امر ممکن است کمی روند پرونده مهریه را به تاخیر بیاندازد. اینکه قاضی به نفع زوجه رای دهد و زوج را ملزم به پرداخت مهریه کند به جلساتی بستگی دارد که قرار است با حضور زوجین تشکیل شود. لذا حضور در این جلسات الزامی است و زوجه بایستی به صورت دقیق و کامل به سوالات قاضی دادگاه مهریه پاسخ دهد تا بتواند روند پرونده را به نفع خود تغییردهد.

پیشنهادات

تیم حقوقی معید به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش دارد تا به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی هستند خدمات مشاوره و وکالت ارائه دهد. در صورتی که شما هم نیاز به خدمات حقوقی دارد و می خواهید از خدمات وکیل و مشاوره حقوقی برخوردار شوید می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با وکلای ما در تماس باشید و کلیه سوالات حقوقی خود را با ما در میان بگذارید.

 دپارتمان امور خانواده معید با بهترین وکلای خانواده و امور حسبی در تلاش است که بهترین خدمات در حوزه امور خانواده مخصوصا مهریه را، امروزه یکی از موضوعات پر تکرار در دادگاه خانواده است ارائه بدهد؛ همچنین اگر در تهران حضوری دارید می توانید بهترین وکیل مهریه در تهران را از مجموعه معید درخواست کنید.


ارتباطی با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

7
سوالات متداول

1-دادگاه مهریه چقدر طول می کشد و چه سوالاتی از زوج و زوجه پرسیده می شود؟

اگر قرار باشد پرونده مهریه از طریق دادگاه خانواده پیگیری شود، لازم است تشریفاتی سپری شود. و زوجین در جلسات دادگاه مهریه حضور پیدا کنند.و به سوالات قاضی پاسخ دهند. که این امر ممکن است روند پرونده مهریه را کمی به تاخیر بیاندازد.

2-اگر زوج در جلسات دادگاه مهریه، مدعی باشد که ناتوان از پرداخت مهریه است تکلیف چیست؟

دادگاه به خواسته زوج ترتیب اثر می دهد. و او را به پرداخت اقساطی مهریه ملزم می کند.مگر زوجه بتواند خلاف ادعای زوج را اثبات کند که در این صورت مهریه باید یکجا پرداخت شود.

 دادگاه مهریه و سوالات قاضی از زوجه

نظرات درباره مقاله سوالات قاضی در دادگاه مهریه

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401