contact

چک ضمانت چیست؟

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: اسناد تجاری

سوالات مطرح شده
1
چک ضمانت چیست؟

هر ورق چک از جمله اسناد تجاری خاصی هستند که علاوه بر روش پرداخت به عنوان وسیله تضمین نیز صادر می شوند. برای اینکه بدانیم چک ضمانت چیست بهتر است که مفهوم چک را بشناسیم که در واقع، چک سند و ابزاری است که برای پرداخت و انتقال وجه از حساب بانکی صادرکننده به حساب گیرنده یا دارنده چک صادر می گردد. چک دارای انواع مختلفی از جمله صیادی، رمزدار، مسافرتی، تایید شده و ضمانتی است. در یک تعریف کلی نیز چک ضمانت چکی بوده که از طرف متعهد برای تضمین انجام تعهد به متعهد له داده می شود و به نوعی ابزاری برای فشار و تضمین انجام امری است.

در یک بیان ساده چک ضمانت چکی است که برای تضمین انجام تعهد یا وعده به نام شخصی صادر شود. همچنین تنها در شرایطی می توان چک ضمانت را نقد یا وصول کرد که صادر کننده آن به وعده ای که داده عمل نکرده و خلف وعده نموده است، در غیر این صورت به اجرا گذاشتن چک ضمانت غیر قانونی، دارای پیگرد قانونی و مجازات خواهد بود. برای مثال وقتی صاحب خانه در هنگام اجاره و رهن از مستاجر خود چک ضمانت جهت تخلیه خانه در تاریخ معین دریافت می کند.

یعنی در شرایط کلی و خاص وقتی معامله ای بین دو نفر انجام می شود و نفر اول متعهد به انجام امری در زمان خاص برای شخص دوم می شود، نفر دوم برای تضمین انجام آن کار می تواند از فرد اول چک ضمانت دریافت نماید تا در صورت عدم انجام آن کار و یا خلف وعده شخص، تضمین و ضمانتی وجود داشته باشد. بر این اساس قوانین برگشت چک ضمانتی متفاوت بوده که در ادامه به آن پرداخته می شود.

نحوه نوشتن، شرایط صدور چک ضمانت، نحوه اجرا و قوانین برگشت چک ضمانتی یا شرایط حقوقی چک ضمانت نیز خاص و متفاوت با دیگر چک ها است. بنابراین در ادامه با مشاوره گروه وکلای معید به این پرسش همیشگی که چک ضمانتی چیست و شرایط برگشت زدن این چک و حقوق مربوط به آن پرداخته خواهد شد.

 

اگر در تهران هستید و به وکیل چک صیادی در تهران نیاز دارید مجموعه معید یکی از بهترین دپارتمان های حقوقی در ایران است که شما میتوانید به صورت آنلاین از این دپارتمان مشاوره بگیرید.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

2
نحوه به اجرا گذاشتن چک ضمانت

نحوه اجرا و وصول چک ضمانتی به دو روش ثبتی و حقوقی است و امکان وصول این سبک از چک ها با شیوه کیفری وجود ندارد. زیرا در قوانین صدور چک، نوع ضمانتی آن وصف کیفری ندارد و دارنده آن نمی تواند بابت چکی که جهت تضمین معامله و تعهد دریافت کرده اقدام به شکایت کیفری نماید. اگر پیش از اثبات انجام تعهد از طرف صادر کننده آن اقدام به نقد کردن آن نماید نیز مرتکب جرم خیانت در امانت خواهد شد. بنابراین دو روش وصول چک تضمینی وجود دارد که عبارتند از:

  •  وصول چک ضمانت به روش ثبتی

در این روش وصول چک ضمانتی، کپی چک و گواهی عدم پرداخت برای اخذ حکم اجراییه لازم بوده و این موارد باید به اداره ثبت تحویل و حکم اجرایی به سرعت برای ابلاغ به صادرکننده باید به ماموران تحویل داده شود. در این شیوه معرفی اموال صاحب چک برای توقیف نیز ممکن بوده ولی این اموال نباید جزو دارای‌ ضروری آن ها باشند.

در واقع فرایند و نحوه به اجرا گذاشتن چک ضمانت به روش اجرای ثبت، چنین است که دارنده این چک بعد از برگشت زدن چک ضمانت و گرفتن گواهی عدم پرداخت از همان بانک محل علیه باید در همان شهر برگشت چک به واحد اجراییه مراجعه نماید تا اموال صادرکننده چک توقیف شود. همچنین پس از استعلام از ثبت املاک، اموال صادرکننده چک توقیف و دارنده چک ضمانتی توانایی وصول وجه چک خود پس از مزایده گذاشتن اموال را خواهد داشت.

  •  وصول چک ضمانت به روش حقوقی

جایگزین روش کیفری برای وصول چک ضمانت، روش حقوقی یا از طریق دادگاه بوده و هنگامی که نتوان از روش کیفری استفاده کرد از شیوه حقوقی پیگیری وصول چک انجام می گردد با این تفاوت که دادخواست آن به صورت واضح تنظیم و جنبه مجازاتی برای صادرکننده آن ندارد. با این وجود در شرایطی هم اگر وصول چک با این شیوه امکان پذیر نبود، حکم جلب و بازداشت موقت تا زمان وصول طلب صادر خواهد شد.

فرایند این روش برای اجرا گذاشتن چک ضمانت چنین است که دارنده باید بعد از برگشت زدن چک و دریافت گواهی عدم پرداخت از مراجع، اقدام به ثبت درخواست مطالبه وجه چک نماید تا دادگاه محل در خصوص این موضوع حکم مقتضی را صادر کند. ثبت درخواست مطالبه وجه چک نیز با مراجعه به سامانه یا با حضور و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود.

3
شرایط حقوقی چک ضمانت

در حقیقت به دلیل ماهیت تضمینی و ضمانتی، چک ضمانت نباید به شیوه نقدی به حساب افزوده شود و تا هنگامی که خلف وعده انجام نشده به عنوان یک سند امانتی محسوب می شود. با این وجود این سند تنها امانت به شمار نمی رود و در صورت عمل نکردن صادرکننده آن به تعهداتش قابلیت وصول، برگشت یا به اجرا گذاشتن خواهد داشت. در این صورت به اجرا گذاشتن آن توسط دارنده چک مطابق قانون مرتکب به جرم و تخلف نخواهد شد ولی بر اساس ماده ۱۳ قانون اساسی امکان شکایت به صورت کیفری از انواع چک های تضمینی نیز وجود ندارد. سایر شرایط حقوقی برای صدور و اجرای این چک ها عبارتند از:

  • امکان انجام شکایت تنها به روش حقوقی و ثبتی برای چک های تضمینی

  • تنها در صورت تخلف از وعده امکان وصول آن وجود دارد

  • درج تاریخ بر روی چک ضمانت صادره، قید نام گیرنده و صادرکننده و ثبت چک در سامانه صیاد

  • برای اقامه دعوی حقوقی برای این چک ها باید در محل اقامت صادرکننده آن طرح دعوا صورت گیرد

توصیه می کنیم مقاله ی اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

4
نحوه نوشتن چک ضمانت

برای نوشتن چک ضمانت همانند چک های معمول باید با دقت و خط خوانا و تمیز موارد و بخش های مختلف آن را تکمیل کرد. همچنین باید تمامی مندرجات روی برگه چک از جمله مبلغ آن به حروف و عدد نیز نوشته شود. این چک باید دارای امضا و تاریخ وصول باشد و هیچ خط خوردگی نباید روی چک قرار گیرد. همچنین باید در چک به ضمانتی یا تضمینی بودن آن اشاره شده باشد. در قراردادی که بین متعهد و متعهد له نوشته خواهد شد باید مشخصات، شماره و جزئیات چک جهت پیگیری در آینده و جلوگیری از مشکلات حقوقی بیشتر نوشته شود.

5
قوانین برگشت چک ضمانت

به طور کلی چک بابت تضمین یا چک ضمانتی در زمانی قابل وصول بوده که متعهد خلف وعده نماید و یا نقص و قصوری در انجام معامله یا تعهد انجام دهد. به عبارت دیگر برای برگشت زدن چک ضمانت یا وصول این نوع از چک، دارنده چک باید تخلف و نقض تعهد صادرکننده آن چک را به طور قطعی به مراجع حقوقی و قانونی ثابت نماید.

مطابق قوانین نیز اگر وجه مورد نظر در چک ضمانت وجود نداشته باشد امکان برگشت زدن آن وجود دارد. همچنین اگر چک به طور نادرست تنظیم و صادر شده باشد، دارای ناهماهنگی بین نوشته ها و اعداد، خط خوردگی و یا امضای نادرست صادرکننده بود نیز می توان مطابق قانون آن را برگشت زد. برای اعلام بی محل یا بلا محل بودن چک ضمانتی مطابق قانون ۳۱۵ تجارت باید حداکثر تا ۱۵ روز اقدام کرده و اگر چک از دو نقطه دور در کشور صادر و دریافت گردد این مهلت تا ۴۵ روز است. بر حسب ماده ۱۲ قانون صدور چک نیز صدور بلا محل چک ضمانت جرمی خصوصی بوده و به طور غیابی یا بدون حضور شخص صادرکننده چک هم قابل پیگیری است. مجازات این نوع چک نیز بین ۶ ماه تا ۲ سال حبس و البته با توجه به مبلغ و پرونده افراد متفاوت است.

6
نتیجه گیری

چک ضمانت سندی بوده که متعهد جهت تضمین انجام کاری آن را برای طرف مقابل صادر کرده و تنها با شرط خلف وعده در انجام آن تعهد امکان وصول آن برای دارنده فراهم خواهد شد. در واقع چک ضمانت دارای شرایط و قوانین خاصی برای پیگیری قانونی است. همچنین برای به اجرا گذاشت و برگشت زدن چک به روش حقوقی و ثبت نیز می توان به کمک بهترین وکلای قانونی و حقوقی اقدام کرد.

در این مقاله نیز به این پرسش که چک ضمانت چیست و قوانین و موارد حقوقی آن پرداخته شد. با وجود مشاوره حقوقی گروه وکلای معید و امکان استفاده از خدمات و دریافت کمک از این کارشناسان برتر حقوق می توان پرونده های مربوط به برگشت زدن چک های تضمینی را راحت‌تر و سریع‌تر پیگیری و به نتیجه رساند.

شما می توانید از طرق مختلفی در جستجوی مشاور حقوقی باشید و حسب نیاز خود در موضوعات مختلف حقوقی بهترین مشاور حقوقی را پیدا کنید پیشنهاد ما در اینجا برخوردار شدن از خدمات تیم حقوقی معید است شما می توانید مشکلات حقوقی خود را با مشاورین و وکلای ما در میان بگذارید مشاورین حقوقی ما آماده ارائه بهترین خدمات به شما در هر ساعتی از شبانه روز باشید. و همچنین مطلب مشاوره حقوقی چیست از مجموعه معید به شما اطلاعات مفیدی خواهد داد.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

7
سوالات متداول

1-شیوه های به اجرا گذاشتن چک ضمانت چگونه است؟

این روش ها برای وصول چک ضمانت اهمیت و نتایج قطعی دارند و روش اجرای ثبت و حقوقی مناسب برای وصول این چک هستند اما نمی توان از روش کیفری برای این موارد استفاده کرد.

2- آیا امکان وصول فوری چک ضمانت بعد از صدور آن توسط صادرکننده وجود دارد؟

خیر این چک بیشتر حالت تضمین و امانت داشته و تنها بعد از خلاف وعده و متناسب با توافق بین طرفین امکان‌ برگشت زدم و نقد کردن آن وجود دارد در حالی که برای همه چک های ضمانت نیز این قواعد به طور نسبی وجود دارد.

3- نحوه نوشتن چک ضمانت چگونه است؟

در این چک باید حتماً نوشته شود که چک ضمانت بوده و تاریخ، نام صادرکننده، دریافت کننده و مبالغ و سایر جزئیات موزد نیاز نیز باید دقیق و مناسب در این سند نوشته شوند.

 نحوه به اجرا گذاشتن چک ضمانت

نظرات درباره مقاله چک ضمانت چیست؟

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401