contact

گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد؟

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: خانواده و امور حسبی

سوالات مطرح شده
1
گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد؟

اساس و لازمه اخذ مهریه بر مبنای ثبت با داشتن اسناد و مدارک معتبر و قانونی ممکن خواهد شد. مطابق نظریات و دانش وکلای خانوادگی، مطالبه مهریه زن از طریق اجرای ثبت یکی از راه های طلب مهریه از شوهر است زیرا با داشتن سند ازدواج یا سند نکاحیه این امر محقق می شود. در واقع این روش پیگیری و مطالبه مهریه اگر با کمک وکلا متبحر و باتجربه در این زمینه انجام شود، خیلی زودتر به نتایج مثبت منجر می شود.

بنابراین‌ در دپارتمان حقوقی معید علاوه بر وکیل اختصاصی امکان مشاوره و اخذ همکاری در پرونده طلاق و مهریه وجود دارد. همچنین در ادامه به کمک مشاوره وکلای متخصص مهریه به اینکه گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد پرداخته خواهد شد.

مسائل و موضوعات خانوادگی گستردگی زیادی دارند اما وکیل خانواده با تخصص و دانشی که در زمینه امور حقوقی مختلف دارد، با همه دعاوی و اختلافات خانوادگی و قوانین آن‌ها تسلط دارد و بهترین اقدامات را برای رفع آنها انجام خواهد داد. از جمله مسائل خانواده می‌توان به موضوعاتی مثل، طلاق، مهریه و مسائلی از این قبیل اشاره کرد. که می توان از وکیل خانواده در تهران مجموعه حقوقی معید کمک گرفت.

 

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

2
نحوه گرفتن مهریه از طریق ثبت

در این روش ابتدا از طریق اجرای ثبت و سپس دادگاه باید طلب مهریه صورت گیرد. مهم‌‌ترین گام تکمیل فرم وصول مهریه به روش خاص و به کمک وکیل متخصص در این گونه از پرونده‌های ثبتی است. در این روش درخواست صدور اجرائیه باید اطلاعات روی فرم چاپی مخصوص که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک تنظیم شده نوشته تا به جریان برسد.

سپس سر دفتر باید بعد از صدور اجرائیه مراتب کار را به وسیله پست پیشتاز به زوج اطلاع دهد. زوجه نیز بعد از مراجعه به مرجع ثبت، پرونده تشکیل داده و سپس اجرائیه را به زوج ابلاغ خواهد کرد تا ظرف مدت ده روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام شود. با این پیش زمینه به جزئیات اینکه گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد، در ادامه پرداخته می شود.

3
مراحل مطالبه مهریه از طریق ثبت

در واقع سند ازدواج یک سند رسمی و ثبت شده است و زوجه باید بدون مراجعه به دادگاه ابتدا با پر کردن فرم مطالبه مهریه از طریق ثبتی اقدام کند. بنابراین زوجه نباید رجوع مستقیم به دادگاه کند و به طور بدوی برای اجرای ثبت این طلب باید درخواست مهریه در سایت ثنا نماید. در نتیجه زوجه یا وکیل او باید به دفترخانه محل جاری شدن عقد مراجعه و تقاضای صدور این اجرائیه کنند.

سپس سر دفتر برگه اجرائیه را صادر کرده و پرونده را به اداره ثبت ارسال می کند. بعد از دریافت پرونده توسط اداره ثبت اموال معرفی شده از طرف زن توقیف و یک ابلاغیه برای همسر او یا زوج فرستاده می شود. بعد از مهلت مقرر برای زوج، اگر مهریه پرداخت نشود زوجه می تواند از طریق توقیف اموال و مزایده مهریه خود را دریافت کند.

به هر حال زوجه با وجود وکیل مهریه در تهران، می تواند به روند پرونده خود سرعت بخشد، و در کوتاه ترین زمان ممکن هم اجرای طلاق و هم مطالبه مهریه خود را از دادگاه بخواهد. وکلای تیم حقوقی معید با داشتن تخصص و تجربه به پرونده های خانواده، در این راستا می تواند  به شما کمک شایانی را نماید.

4
مدارک لازم برای گرفتن مهریه از طریق ثبت

برای مطالبه مهریه زوجه باید همه مدارک لازم و مستدل را در سامانه ثنا آپلود کند و بعد از آن به دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه کند. تکمیل و بارگزاری این اسناد و مدارک به روند سریع‌تر طلب مهریه کمک زیادی خواهد کرد و به وکیل و جریان نتیجه بخش پرونده نیز کمک می کند. بنابراین زوجه باید با در دست داشتن مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه، سند ازدواج و یا اسناد مربوط به اموال و دارایی شوهر خود برای روش ثبتی اقدام نماید‌. وجود وکیل برای بررسی مدارک و یا پیشنهاد تهیه سایر مدارک مازاد و موثر بر پرونده و حذف مدارک دارای مشکل به اخذ سریع مهریه از این روش طولانی کمک زیادی خواهد کرد.

5
گرفتن مهریه از روش ثبتی به چقدر زمان نیاز دارد؟

پاسخ قطعی به این پرسش به نوع و شرایط پرونده، تسلط و تکنیک وکیل ثبتی و مدارک و سادگی پرونده زوجه بستگی دارد. با این وجود مطابق نحوه و مراحل طلاق برای این پرسش که گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد؟ باید عنوان کرد که زوج بعد از دریافت ابلاغیه از اداره ثبت و از ۱۰ روز بعد از تاریخ دریافت آن ابلاغیه، فرصت خواهد داشت تا نسبت به پرداخت مهریه همسر خود اقدام کند.

اگر شوهر در این مدت ۱۰ روزه قادر به پرداخت مهریه زن نبود و اگر زوجه اموالی را توقیف کرد، اموال برای قیمت‌گذاری به کارشناس ارجاع داده می شود. پس از ارزیابی و تعیین قیمت پایه، اموال به مزایده می روند و زوجه یا زن از طریق فروش این دارایی های مرد می تواند مهریه خود را دریافت کند.

6
نکات مهم درباره گرفتن مهریه از طریق ثبت

در مطالبه مهریه از طریق مراجع ثبتی، زن می تواند هنگام صدور اجرائیه نسبت به معرفی و توقیف اموال اقدام کند. در صورت عدم دسترسی زن به اموال شوهر می توان تقاضای توقیف سه گانه یعنی از بانک مرکزی، اداره ثبت اسناد و املاک یا اداره راهور کند. نکته مهم دیگر این است که اگر محل دفترخانه تغییر کند یا سر دفتر فوت کند، می توان به کانون سر دفتران مراجعه و نشانی آن را پیدا کرد.

همچنین امکان اعتراض زوج به توقیف اموال و حسب مستثنات دین وجود دارد. رویه اخذ مهریه از طریق روش ثبتی طولانی و پیچیده‌تر از شیوه حقوقی بوده، بنابراین دریافت کمک و تحویل پرونده به یک وکیل متبحر در این زمینه بسیار مفید است که با وجود گروه وکلای معید نیازی به گشتن و تحقیق زیاد درباره بهترین وکیل ثبتی و طلاق نخواهد بود.

توصیه می کنیم مقاله ی سریع ترین راه گرفتن مهریه "از طریق اجرای ثبت" را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه نمایید.

7
قوانین مربوط به گرفتن مهریه از طریق ثبت

بعد از پاسخ به اینکه گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد، بهتر است که با تمامی قوانین جدید و به روز درباره این فرایند نیز آشنا شد. مطابق بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم، مفاد اسناد رسمی از سوی ادارات اجرای آن از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک لازم الاجرا است. ادارات مکلف و موظف هستند که بلافاصله بعد از تقاضای اجرائیه نسبت به شناسایی و توقیف اموال مدیون اقدامات لازم را انجام دهند. طبق این قانون اگر زوجه قصد اجرا گذاشتن مهریه را داشت باید بدواً به محل وقوع عقد مراجعه و تقاضای صدور اجرائیه کند.

بعد از ارجاع پرونده به اداره توقیف اموال نیز اگر زوجه در مدت ۲ ماه برای شناسایی و توقیف اموال اقدام کند، باید به مختومه کردن پرونده نیز بپردازد. بنابراین تمامی محاکم ایران از پذیرش دادخواست مهریه در ابتدا و بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت منع می شوند. طبق این قانون واحدهای اجرای احکام مدنی در جریان پرونده مهریه باید صرفاً به وسیله شناسایی اموال محکوم اقدام نمایند و نباید به ترتیبی شود که منتهی به جلب و بازداشت محکوم علیه گردد.

8
اصول کاربردی درباره گرفتن مهریه از طریق ثبت

علاوه بر نکات مهم و مطرح شده درباره گرفتن مهریه به شیوه ثبتی، برخی از اصول کاربردی و موارد دقیق و حاصل از دانش و تجربیات وکلای طلاق و مهریه وجود دارد که آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست. این موارد در جواب اینکه گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد آمده و عبارتند از:

  •  اگر زوج کارمند یکی از مراکز و ادارات دولتی و وابسته به آن بود، زوجه می تواند حقوق او را توقیف کند.
  •  اگر زوج فرزندی نداشته باشد یک چهارم حقوق و مزایای او یا در غیر این صورت یک سوم حقوق و مزایای او به نفع زوجه خواهد بود.
  •  مدیر اجرا باید مراتب را به سازمان مربوط ابلاغ کند و مدیر یا رئیس سازمان مکلف به کسر حقوق و مزایای زوج و ارسال آن به قسمت اجرا در صورت طلاق و وجود شرایط قانونی و ثبتی برای آن شخص است.
  •  با سند ازدواج یا نکاحیه طلب مهریه با اجرای ثبت ممکن است و اسنادی که توسط بستگان زوجین تهیه شده قابلیت اعتبار برای درخواست صدور اجرائیه نخواهند داشت.
  •  مطابق ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی مدت زمان پرداخت مهریه ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه است.
  •  در صورت فوت شوهر زن باید اقدام به تهیه گواهی حصر وراثت به صورت بدوی کرده و سپس تقاضای صدور اجرائیه با معرفی ورثه متعهد شوهر خود نماید.
  •  هر گاه زوجه نماینده یا وکیلی داشت، باید وکیل وکالتنامه خود را به همراه تقاضا ثبت کند.

9
نتیجه گیری

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت سریع‌تر از دادگاه بوده و عملیات اجرائی به محض درخواست کتبی زوجه شروع خواهد شد. در این روش بعد از تکمیل فرم درخواست اجرائیه باید مدارکی از جمله اصل سند ازدواج و مدارک هویتی توسط زوجه تهیه و در سامانه مخصوص بارگزاری شود. در این روش مراحل و نکات مختلفی وجود دارد که فرد متقاضی اخذ مهریه به روش اجرای ثبتی باید از آن ها آگاه باشد و درباره آن با وکیل ثبتی مشورت کند‌.

وکلای دپارتمان معید با حداکثر تجربیات ارزنده در حوزه پرونده مهریه و طلاق و امور ثبتی مربوط به این فرایند علاوه بر مشاوره آماده قبول این پرونده ها هستند. در این مقاله نیز به اینکه گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد و قوانین آن پرداخته شد.

 

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

10
سوالات متداول

1- مراحل مطالبه مهریه به روش اجرای ثبت چیست؟

ابتدا مراجعه به دفترخانه محل وقوع عقد و تقاضای صدور اجرائیه، ارسال اجرائیه به اداره پنجم و معرفی و توقیف قانونی اموال شوهر برای اخذ مهریه از جمله این مراحل است.

2- آیا امکان طلب مهریه هم در دادگاه و هم به روش اجرای ثبت ممکن است؟

خیر زیرا مطالبه یک دین از دو مرجع ممکن نبوده ولی به صورت بخش بخش و در زمان های متفاوت این فرایند با کمک وکیل ممکن است

3- در شرایط عادی گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد؟

حدود ۱۰ روز از تاریخ ابلاغیه باید زوج اقدام به پرداخت مهریه کند و در غیر این صورت توقیف و مزایده اموال صورت می گیرد.

 نحوه گرفتن مهریه از طریق ثبت

نظرات درباره مقاله گرفتن مهریه از طریق ثبت چقدر طول میکشد؟

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401