contact

تفاوت وکالت تام ‌الاختیار و وکالت بلاعزل

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: قراردادها

سوالات مطرح شده
1
تفاوت وکالت تام ‌الاختیار و وکالت بلاعزل

وکالت دادن به اشخاص دیگر برای انجام امور مختلف، رواج زیادی دارد اما وکالت انواع مختلفی دارد که هر کدام شرایط و حدود اختیارات خاص خود را دارد. به همین دلیل لازم است که هم وکیل و هم موکل، با انواع وکالت و تفاوت‌های آن‌ها آشنایی داشته باشند و باتوجه به شرایط خود، بهترین نوع وکالت را انتخاب کنند. وکالت تام الاختیار و وکالت بلاعزل نیز دو نوع وکالت هستند که فسخ هر کدام شرایط خاص خود را دارند و تفاوت‌هایی با هم دارند. بنابراین لازم است که وکیل و موکل از همه شرایط و الزامات این دو نوع وکالت مطلع باشند و در وکالتنامه خود آن را مشخص کنند. ما نیز در این مقاله به تفاوت وکالت تام الاختیار و وکالت بلاعزل می‌پردازیم.

هنگامی که وکالتنامه‌ای بین دو شخص تنظیم می‌شود، نوع وکالت باید مشخص شود. وکالت از نظر فسخ شدن و حدود اختیارات دو نوع وکالت بلاعزل و وکالت تام الاختیار دارد که در وکالت تام‌الاختیار موکل هر زمان که بخواهد حق عزل وکیل را دارد اما در وکالت بلاعزل، فسخ وکالت تنها در شرایط خاصی امکان‌پذیر است. به منظور آشنایی بیشتر با وکالت بلاعزل و تام الاختیار و تفاوت‌های آن‌ها، در ادامه با ما همراه باشید. همچنین به دلیل حساسیت مسائل مربوط به وکالت، بهتر است که از وکیل و مشاوری متخصص در این زمینه کمک گرفت. مجموعه حقوقی معید با داشتن وکلایی متخصص و زبده که اطلاعات و آگاهی حقوقی زیادی دارند، بهترین مشاوره و راهکارها را به متقاضیان ارائه می‌دهد. توصیه میکنیم مقاله وکالتنامه چیست؟ را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات  بیشتر مطالعه نمایید.

2
تفاوت وکالت فروش با وکالت بلاعزل

امروزه برخی از اموال و دارایی‌ها به روش وکالتی به فروش می‌رسند که در این شرایط شخصی که قصد دارد اموال خود را به فروش برساند، به شخص خریدار وکالت می‌دهد تا اقدامات مربوط به انتقال سند را انجام دهند همچنین ممکن است فروشنده به شخص دیگری وکالت دهد که اموال خود که قصد فروش آن‌ها را دارد را به نام خریدار منتقل کند.

 فروش اموال به روش وکالتی دلایل مختلفی دارد و ممکن است به دلیل کوتاه کردن فرایند انتقال سند، در رهن بانک بودن سند یا مشکل داشتن آن، فرار از مالیات و مواردی از این قبیل، صورت گیرد. در روش وکالت فروش، موکل مالی که قرار است آن را به واسطه وکیل به نام شخص دیگری بزند را به صورت دقیق مشخص می‌کند و همچنین حدود و اختیارات وکیل نیز در وکالت‌نامه تعیین می‌شود. در صورتی که در وکالت‌نامه شرط عدم عزل وکیل قید شده باشد، امکان فسخ وکالت ‌نامه وجود نخواهد داشت. اما در شرایطی که وکالت فروش ساده باشد، امکان عزل وکیل در شرایط مورد نظر وجود خواهد داشت. اما همانطور که گفته شد در وکالت بلاعزل در صورتی عقد زمانی به صورت قهری منحل می شود که یکی از طرفین مانند وکیل یا موکل دچار مرگ، حجر یا جنون شود.

همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که در زمان وکالت فروش، وکیل و موکل می‌توانند به توافق خود تاریخی را برای وکالت‌نامه مشخص نمایند. بنابراین اگر تا زمانی که وکالت‌نامه تاریخ داشته باشد فروش و انتقال اموال صورت نگیرد، وکالت فسخ خواهد شد. توصیه می کنیم مقاله ابطال وکالت فروش را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

3
وکالت تام الاختیار و وکالت بلاعزل

وکالت، عقد جایزی است که بین دو نفر تنظیم می‌شود که به شخصی که وکالت می‌دهد موکل گفته می‌شود و به شخصی که به انجام کاری نائب می‌شود نیز وکیل گفته می‌شود. وکالت تام الاختیار و وکالت بلا عزل نیز دو نوع وکالتی هستند که تفاوت‌هایی باهم دارند و به منظور آشنایی با تفاوت این دو نوع وکالت، لازم است که ابتدا با هر کدام آشنایی داشت. در ادامه وکالت تام الاختیار و وکالت بلا عزل معرفی شده است‌.

3-1 وکالت تام الاختیار

وکالت تام الاختیار وکالتی است که موکل تمامی امور و اختیارات خود را به وکیل می‌سپارد و همانطور که مشخص است در وکالت تام الاختیار به وکیل اختیار کامل داده می‌شود و وکیل می‌تواند هر اقدامی را بدون اجازه گرفتن از موکل انجام دهد. وکالت تام الاختیار دو نوع ساده و بلاعزل دارد که در وکالت ساده تام الاختیار، موکل می‌تواند هر زمانی که بخواهد وکیل را عزل کند، اما در وکالت تام الاختیار بلاعزل امکان عزل وکیل وجود ندارد. در وکالت تام الاختیار ساده با استعفای وکیل یا عزل وکیل توسط موکل، وکالت‌نامه فسخ می‌شود. اما در صورتی که وکالت تام الاختیار از نوع بلاعزل باشد، تنها در صورت دیوانگی و مرگ وکیل یا موکل، وکالت‌نامه فسخ می‌شود.

3-2 وکالت بلاعزل

وکالت بلاعزل وکالتی است که مطابق با آن، موکل امکان فسخ وکالت نامه را از خود ساقط می‌کند. در واقع در صورتی که مشکلی بین وکیل یا موکل به وجود آید و یا شرایطی به وجود آید که موکل قصد داشته باشد که وکالت‌نامه را فسخ کند و وکیل را از عزل کند، این امکان وجود ندارد. بنابراین در صورتی که در وکالت نامه نوع وکالت را بلاعزل مشخص کرده باشند این اختیار از موکل سلب خواهد شد که هر زمان که اختیار کند وکالت را فسخ کند و وکیل را عزل نماید. در وکالت بلاعزلی که اختیارات گسترده‌ای به وکیل داده شده است نیز وکیل می‌تواند هر اقدامی را انجام دهد. بنابراین اگر قصد تنظیم وکالت‌نامه از نوع بلاعزل را دارید، بهتر است که اختیارات خود را به وکیلی معتبر و شناخته شده بسپارید. وکالت بلاعزل نیز دو نوع عام و خاص دارد که در وکالت بلاعزل عام، موکل انجام همه امور و مسائل را به وکیل سپرده است. در این نوع وکالت، وکیل حق دخالت در همه امور موکل را به صورت کامل دارد. اعتبار وکالت بلاعزل عام، تا زمانی که وکیل زنده است وجود خواهد داشت و وکیل عزل نخواهد شد. اما در وکالت بلاعزل خاص، موکل صرفا در امور و مسائل مشخصی به وکیل اجازه دخالت می‌دهد. در صورتی که موضوع وکالت از بین برود، امکان فسخ وکالت وجود دارد.

4
تفاوت وکالت تام الاختیار با بلاعزل

اکنون که با وکالت تام الاختیار و بلاعزل آشنا شدید، درک تفاوت بین این دو نوع وکالت نیز راحت‌تر خواهد شد‌. باتوجه به مطالب ذکر شده، وکالت تام‌الاختیار و وکالت بلاعزل، در اختیارات وکیل و نحوه فسخ آن‌ها با هم متفاوت هستند. در وکالت بلاعزل، اهداف و مقاصد حقوقی طرفین وکالت تامین می‌شود و دارای شروط خاصی است. وکالت بلاعزل معمولا در مواردی مانند خرید و فروش، پرونده طلاق، انحصار وراثت و غیره به وکیل اعطا می‌شود. اما در وکالت تام‌ الاختیار، وکیل اختیارات مطلق و کاملی از موضوع خواهد داشت.

تفاوت وکالت تام الاختیار ساده با وکالت بلاعزل در این است که در وکالت تام الاختیار، موکل می‌تواند در هر زمان که بخواهد، بدون دلیل خاصی وکیل را برکنار کند و وکالت‌نامه را فسخ کند. اما در وکالت بلاعزل، تنها درصورت جنون، مرگ، سفه، حجر یا توافق وکیل یا موکل، وکالت نامه منحل می‌شود‌ و یا درصورتی که وکیل اقداماتی بر خلاف موکل انجام دهد و از آن سواستفاده کند و در محاکمه به اثبات برسد، وکالت مرتفع می‌شود.

بنابراین افرادی که قصد دارند انجام امور خود را به وکیل بسپارند، باید ابتدا با توجه شرایط خود، بهترین نوع وکالت را مشخص کنند و سپس همه جزئیات وکالت دادن را مشخص نمایند و حدود و اختیارات وکیل را مشخص کنند.

5
نتیجه‌گیری

درصورتی که شخصی به دلایل مختلف نتواند به امور مشخصی رسیدگی کند، می‌تواند به فرد دیگری وکالت دهد تا از جانب آن، به امور مشخص شده رسیدگی کنند. در این صورت به شخصی که وکالت می‌دهد، موکل و به شخصی که به نیابت از موکل به امور آن رسیدگی می‌کند، وکیل گفته می‌شود.

 وکالت انواع مختلفی دارد که از لحاظ حدود اختیارات و همچنین فسخ وکالتنامه، می‌توان به وکالت بلاعزل و وکالت تام الاختیار اشاره نمود. وکالت تام‌الاختیار، وکالتی است که موکل اجازه تام و کامل به وکیل می‌دهد و وکیل می‌تواند هر اقدامی را بدون اجازه موکل انجام دهد و دو نوع وکالت ساده و بلاعزل دارد.در وکالت تام الاختیار ساده، امکان عزل وکیل به واسطه موکل وجود دارد اما در وکالت تام الاختیار بلاعزل، نمی‌توان وکیل را عزل کرد. وکالت بلاعزل نیز وکالتی است که، موکل امکان فسخ قرارداد و وکالت نامه را ندارد. وکالت بلاعزل نیز دو نوع عام و خاص دارد که در وکالت عام، وکیل رسیدگی به همه امور را به موکل سپرده است اما در وکالت بلاعزل خاص، وکیل تنها امکان دخالت در امور مشخص شده را دارد.

تفاوت وکالت تام الاختیار با وکالت بلا عزل نیز در این است که در وکالت تام الاختیار ساده، موکل می‌تواند هر موقع که بخواهد وکیل را عزل کند. اما در وکالت بلاعزل تنها درصورت جنون، سفه، حجر یا مرگ یکی از طرفین، وکالت منفسخ خواهد شد. بنابراین برای تنظیم هر وکالت نامه‌ای، یاید بهترین نوع وکالت را انتخاب نمود. به منظور دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه از وکیل نیز می‌توان از وکیل یا مشاوره حقوقی که در این زمینه دانش و تخصص کافی دارد، کمک گرفت.

6
سوالات متداول

1- وکالت تام الاختیار چیست؟

وکالت تام الاختیار وکالتی است که موکل همه امور و اختیارات خود را به صورت کامل به وکیل می‌سپارد و به وکیل اختیار کامل اعطا می‌شود. وکالت تام الاختیار دو نوع ساده و بلاعزل دارد.

2- وکالت بلاعزل چیست؟

وکالت بلاعزل وکالتی است که مطابق با آن، موکل امکان فسخ وکالت نامه را از خود ساقط می‌کند. وکالت بلاعزل دو نوع عام و خاص دارد.

3- وکالت تام الاختیار و وکالت بلاعزل چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت وکالت تام الاختیار ساده با وکالت بلاعزل در این است که در وکالت تام الاختیار، موکل می‌تواند در هر زمان که بخواهد، بدون دلیل خاصی وکیل را برکنار کند و وکالت‌نامه را فسخ کند. اما در وکالت بلاعزل، تنها درصورت جنون، مرگ، سفه، حجر یا توافق وکیل یا موکل، وکالت نامه منفسخ می‌شود‌ و یا درصورتی که وکیل اقداماتی بر خلاف موکل انجام دهد و از آن سواستفاده کند و در محاکمه به اثبات برسد، وکالت مرتفع می‌شود.

نظرات درباره مقاله تفاوت وکالت تام ‌الاختیار و وکالت بلاعزل

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401