contact

انواع وکالت

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: قراردادها

سوالات مطرح شده
1
انواع وکالت

دادن نیابت به دیگری برای عهده دار شدن کاری را، وکالت می نامند. در واقع موکل به شخصی که وکیل است این اختیار را می دهد که به جای او انجام موضوع وکالت را عهده دار شود. این وکالت می تواند در حوزه های مختلف باشد مثلا

دادن وکالت برای خرید و فروش ملک،

وکالت برای مراجعه به دفترخانه و تنظیم سند

وکالت برای انجام کارهای طلاق

وکالت در نقل و انتقال زمین

وکالت در رهن و اجاره دادن ملک

این قرارداد اگر با شخص حقوقی منعقد شود به این وکالت، وکالت حقوقی و قضایی گفته می شود.اما در صورتی که شخصی غیر از وکیل قضایی، با داشتن وکالت از شخصی بخواهد عهده دار انجام کارهای اداری او در ادارات شود وکالت او از نوع اداری و کاری است. این وکیل برخلاف وکیل حقوقی، حق مراجعه به محاکم و دادگاه ها را ندارد چرا که سواد حقوقی ندارد. اما می تواند انجام کارهای غیر از امور حقوقی را بر عهده بگیرد.

معمولا امروزه وکلا فعالیت خود را به یک یا چند موضوع محدود می‌کنند و دانش و تجربه خود را در یک زمینه ارتقا می‌دهند تا بتوانند به حل سریع‌تر و بهتر مشکلات موکلین خود کمک کنند. به همین دلیل لازم است که با انواع تخصص وکیل آشنایی پیدا کرده و سپس با توجه به مسئله و مشکل به وجود آمده، از وکیلی متخصص در آن زمینه کمک گرفت.

 

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

2
انواع وکالت در قانون

انواع وکالت در قانون عبارتند از:

2-1 وکالت قضایی و حقوقی

به وکالتی که قرار است به یک شخص حقوقی داده شود. وکالت قضایی و حقوقی گفته می شود. این وکیل از انجایی که دانش آموخته حقوق است و وکالت پایه یک دادگستری را دارد قرار است با ورود در پرونده های حقوقی، کیفری، ملکی و ... و با حضور در دادگاه ها و محاکم در مقام دفاع از موکل خود باشد.این وکالت ممکن است :

مجانی باشد، با اجرت باشد، طی قرارداد منعقد شده، وکیل با موکل، تعیین می شود که وکالت مجانی باشد یا با اجرت.

اگر وکالت مجانی باشد، موکل وظیفه ای به پرداخت حق الوکاله ندارد. و اگر با اجرت باشد. تعرفه وکالت را توافق طرفین تعیین می کند. که میزان آن می تواند به موجب تعرفه و حق الوکاله ای باشد که سالیانه از سوی مرکز وکلا و مشاورین حقوقی قوه قضاییه تعیین می شود.و یا این تعرفه را خود طرفین قرارداد که وکیل و موکل هستند مشخص کنند. این وکالت ممکن است مطلق باشد یا مقید:

اگر وکالت مطلق باشد موکل به وکیل خود این حق را می دهد که در تمامی امور حق وکالت کردن داشته باشد.بدون آنکه نیاز باشد از موکل کسب اجازه بخواهد.

اما اگر وکالت به صورت مقید باشد و تنها در موضوعی خاص به وکیل، وکالت داده شده باشد، او نمی تواند جز مورد وکالت ورود پیدا کند در غیر این صورت وکالت او غیرنافذ است.

2-2 وکالت معاضدتی

گاهی اوقات، شخص استطاعت مالی برای گرفتن وکیل را ندارد. اما بدون وجود وکیل هم نمی تواند خود اقدام کند. ومسیر پرونده را خود عهده دار شود. در اینجاست که قانون گذار در راستای دفاع از حقوق متهم پرونده، و شخص ذی النفع این حق قانونی را به آنها دهد که بدون پرداخت حق الوکاله، از خدمات وکیل معاضدتی که به صورت رایگان خدمات ارائه می دهد.برخوردار شود.این در واقع اصلی است که در ماده ۳۵ قانون اساسی بدان اشاره شده است.

2-3 وکالت تسخیری

این نوع وکالت به پرونده های کیفری مربوط می شود. در جاهایی که قانون گذار صریحا وجود وکیل کیفری را در روند پرونده و دفاع از حقوق متهم الزامی می داند. اگر موکل که متهم پرونده است نتواند اقدام به گرفتن وکیل در پرونده های اعدام، سلب حیات، قطع عضو اقدام به گرفتن وکیل کند، این حق قانونی به موکل داده می شود که در مقام دفاع از خود از خدمات وکیل تسخیری که نوعی وکالت قضایی است برخوردار شود.

2-4 وکالت اتفاقی

اگر فردی اطلاعات کافی به علم حقوق داشته باشد و تحصیل کرده آن باشد. اما پروانه نداشته باشد می تواند پرونده اقوام نسبی و سببی خود را تا درجه ۲، در یک سال ۳ بار عهده دار شود. و با پرداخت مبلغی که تعرفه آن تعیین شده به قوه قضاییه، وکالت پرونده موکل خود را که از آشنایان و اقوام او هستند عهده دار شود.

3
انواع وکالتنامه

وکالتنامه یکی از عقودی است که بین وکیل و موکل تنظیم می‌شود و به موجب آن، وکیل اختیار رسیدگی به امور مشخصی را به نیابت از موکل خواهد داشت. طرفین وکالت نامه، وکیل و موکل هستند که به شخصی که وکالت می‌دهد تا به مسائل آن رسیدگی شود موکل گفته می‌شود و به شخصی که از جانب موکل اختیار می‌یابد که به نیابت از آن به امور مشخص شده رسیدگی کند، وکیل گفته می‌شود. در وکالت نامه، باید همه موارد به صورت دقیق مشخص شود و بعد از تعیین حدود و اختیارات وکیل و موکل، طرفین موظف هستند به وظایف خود پایبند باشند. توصیه می کنیم مقاله ی وکالتنامه چیست را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید،انواع وکالتنامه عبارتند از:

 

3-1 وکالت نامه رسمی و محضری

به وکالت نامه ای که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود و به صورت دستی نیست. و مصون از هر گونه جعل است. وکالت نامه رسمی یا محضری گفته می شود.

3-2 وکالت نامه عادی

به وکالت نامه ای که در دفتر خانه تنظیم نمی شود. و به صورت دستی و به موجب امضای طرفین فی مابین آنها منعقد می شود وکالت نامه عادی گفته می شود.

3-3 وکالت نامه شفاهی

به وکالت نامه که به صورت شفاهی داده می شود، و گاهی اوقات از طریق تلفن و پیام صوتی فی مابین طرفین منعقد می شود وکالت نامه شفاهی گفته می شود.

3-4 وکالت نامه بلاعزل

به وکالتی که به موجب آن حق عزل وکیل از موکل گرفته می شود وکالت بلاعزل گفته می شود. این وکالت منفسخ نمی شود. مگر آنکه موضوع وکالت از بین رود. و یا خود موکل عهده دار انجام کاری که به وکیل من باب آن وکالت داده بود، شود.

4
وکالت کاری و تفاوت آن با وکالت حقوقی

این وکالت، بر خلاف وکالت قضایی، قرار نیست به شخص حقوقی داده شود. و هرکسی حتی اگر پروانه وکالت هم نداشته باشد می تواند وکالت کاری یک پرونده را بر عهده بگیرد. و با مراجعه به ادارات، کارهای که به او سپرده شده و از جانب موکل به او داده شده عهده دار شود. این وکیل تفاوت هایی با وکیل قضایی دارد که مهم ترین آن در حوزه صلاحیت های وکیل است.

  • این وکیل برخلاف وکیل قضایی دانش آموخته حقوق نیست و وکالت قضایی نمی داند
  • این وکیل تنها می تواند وکالت امور غیر حقوقی را عهده دار شود. و در محاکم قضایی و دادگاه ها نمی تواند حضور پیدا کند.بلکه فقط حق مراجعه به ادارات را از جانب موکل دارد

5
مدارک مورد نیاز برای تنظیم وکالتنامه

برای اینکه وکالت نامه تنظیم شود لازم است تشریفاتی رعایت شود و وکیل و موکل با داشتن اهلیت و رضایت، قرارداد وکالت فی مابین خود را تنظیم کنند. وکالت ممکن است به صورت عادی باشد یا رسمی و محضری.

مدارکی که باید ضمیمه پرونده شود:

اداره مدارک شناسایی( شناسنامه و کارت ملی)

کپی مدارک وکیل  

کپی مدارک موکل

6
موارد ابطال وکالتنامه

انواع وکالت هایی که نام بردیم ممکن است در شرایطی باطل شوند و دیگر اعتبار قانونی نداشته باشد.

  • اگر وکیل از وکالت خود صرف نظر کند و استعفای خود را نسبت به وکالت پرونده اعلام کند
  • اگر موکل، اعطای وکالت خود به وکیل را از او بگیرد وکیل سمت خود را از دست داده، و نمی تواند به پرونده ورود پیدا کند. تنها جایی که موکل حق عزل وکیل را نداشته و نمی تواند او را عزل کند جایی است که وکالت به صورت بلاعزل باشد.و موکل حق عزل وکیل را از خود سلب کرده باشد
  • فوت و جنون وکیل یا موکل موجب انفساخ و باطل شدن عقد وکالت است. و هر نوع وکالت نامه ای از جمله وکالت بلاعزل را نیز باطل می کند
  • منقضی شدن موعد قرارداد وکالت
  • اگر موضوع وکالت از بین رود و یا  موکل عملی که موضوع وکالت است خود انجام دهد وکالت منفسخ می شود

7
اعتبار وکالتنامه

مدت اعتبار وکالت نامه را قرارداد فی مابین طرفین مشخص می کند، اگر موعد قرارداد منقضی شود وکالت فی مابین طرفین خود به خود منفسخ می شود.و بعد از آن هر اقدامی که از سوی وکیل انجام شود فاقد اعتبار است. چرا که قراردادی وجود ندارد و وکیل تعهدی نسبت به موکل نخواهد داشت.

8
حدود اختیارات وکیل

وکیل بایستی به مفاد قرارداد پایبند باشد و خلاف آن عمل نکند، وکیل باید در محدوده اختیارات خود که از سوی موکل به او داده شده اقدام کند، در غیر این صورت عملش فاقد اعتبار بوده و در مقابل موکل مسئولیت دارد، وکیل بایستی مصلحت موکل خود را رعایت کند و عملی انجام ندهد که موجب تضییع حقوق موکل باشد.

9
نتیجه گیری

ما در این مقاله به وکالت و انواع آن پرداختیم. گفتیم که وکالت و تنظیم وکالت نامه شرایطی دارد که طرفین قرارداد،بایستی آن را رعایت کنند.تا قرارداد فی مابین آنها واجد اعتبار باشد. حدود اختیارات وکیل را نیز وکالت نامه تنظیمی تعیین می کند. اینکه وکالت نامه چیست و انواع وکالت طبق قانون چگونه تقسیم بندی می شود موضوعی است که ما در این مقاله آن را مفصلا مورد بررسی قرار دادیم.

پیشنهادات

تیم حقوقی معید، به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش دارد که خدمات مشاوره و وکالت به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی در حوزه های مختلف هستند ارائه دهد. در صورتی که شما هم نیاز به خدمات حقوقی دارید می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید.

 

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

10
سوالات متداول

1-وکالت نامه طبق قانون به چند قسم تقسیم می شود؟

وکالت نامه تنظیمی، که فی مابین وکیل و موکل منعقد می شود ممکن است طی تقسیم بندی به وکالت عادی، محضری، وکالت کاری، وکالت بلاعزل...که هر یک ممکن است مطلق یا مقید باشد تقسیم بندی می شود.

2- وکالت قضایی چیست و چه تفاوتی با وکالت اداری دارد؟

وکالتی که قرار است شخص حقوقی و کسی که پروانه وکالت پایه یک دارد عهده دار شود، و در محاکم و دادگاه ها در مقام دفاع از موکل باشد وکالت قضایی گویند‌. و وکالتی که در رابطه با امور غیر حقوقی به شخصی عادی داده می شود را وکالت اداری می گویند.

انواع وکالت در قانون

  

نظرات درباره مقاله انواع وکالت

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401