contact

وصول چک صیادی برگشتی

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: اسناد تجاری

سوالات مطرح شده
1
نحوه وصول چک صیادی برگشتی

هدف اصلی از روی کار آمدن چک‌های صیادی نظم بخشیدن به نظام چک و کاهش دعاوی مربوط به چک‌ها بوده است. با این وجود باز هم یکی از مشکلات رایجی که رخ می‌دهد، عدم وصول چک‌های صیادی است، البته درصد برگشت خوردن چک‌های صیادی نسبت به چک‌های قدیمی کاهش یافته است. در صورتی که شخصی برای انجام معاملات خود چک دریافت کند و در زمان مشخص شده برای نقد شدن چک به بانک مراجعه کند اما با دلیل عدم کافی بودن موجودی حساب صادر‌کننده چک یا دلایل دیگر نتواند مبلغ چک را دریافت کند می‌تواند به روش‌هایی که برای وصول چک صیادی وجود دارد، مبلغ چک را دریافت کند.

برای وصول چک صیادی برگشتی باید ابتدا چک برگشت بخورد و از بانک گواهی عدم پرداخت چک دریافت شود تا بتوان شکایت و سایر اقدامات لازم را انجام داد. همچنین وصول چک صیادی برگشتی به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که باید یکی از این روش‌ها انتخاب شود. با شکایت از صادر‌کننده چک برگشتی مهلتی به آن داده می‌شود تا بدهی خود را پرداخت کند که در صورت عدم پرداختن در مهلت مقرر شده نیز تنبیه و روش‌های دیگری برای وصول چک مشخص می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه وصول چک صیادی برگشتی و مراحل و الزاماتی که دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین به منظور انجام بهتر همه اقدامات لازم در خصوص شکایت و پیگیری چک برگشتی و تسریع در روند امور، می‌توان از وکلای مجرب و متخصص مجموعه حقوقی معید کمک گرفت.

 

مجموعه حقوقی معید، به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش دارد تا به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی هستند خدمات مشاوره و وکالت ارائه دهد. در صورت برخورداری از خدمات تیم حقوقی معید، شما می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید. و سوالات حقوقی خود را با وکلای ما از طریق مشاوره آنلاین، تلفنی در میان بگذارید. و اگر قصد مشاوره حضوری و بررسی مدارک دارید برای حضور در دفتر سعادت آباد، می توانید اقدام به گرفتن وقت مشاوره کنید.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

شخصی که چک خود را به بانک تحویل می‌دهد و متوجه عدم کافی بودن موجودی حساب یا مشکل دیگری شود که مانع از پرداخت و وصول چک می‌شود، باید برای وصول چک خود اقداماتی را انجام دهد. البته وصول چک‌های صیادی برگشتی به روش‌های مختلفی مانند وصول چک از طریق ثبت احوال، وصول چک از طریق شکایت کیفری و وصول از طریق حقوقی امکان‌پذیر است که هر یک از این روش‌ها تفاوت‌هایی با هم دارند. اما ما در ادامه روش کلی و مشترکی که باید برای وصول چک صیادی برگشتی انجام داد را بیان نموده‌ایم.

  • در مرحله اول باید همه حساب‌های صادر‌کننده چک بررسی شود و در صورتی که در سایر حساب‌ها موجودی کافی به اندازه مبلغ چک وجود داشته باشد، چک پرداخت خواهد شد و در غیر این صورت چک برگشت خواهد خورد.

  • در گام بعدی باید از بانک گواهی عدم وصول چک دریافت شود تا با استناد به آن، اثبات شود که موجودی حساب صادر‌کننده چک کافی نبوده است و چک پرداخت نشده است.

  • بعد از انجام مراحل ذکر شده باید به مراجع قضایی مانند دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و با داشتن اصل چک و گواهی عدم پرداخت، بر علیه صادر‌کننده چک دادخواست تنظیم نمود و از آن شکایت کرد.

  • با توجه به روشی که برای وصول چک انتخاب شده است مهلتی به صادر‌کننده چک داده می‌شود تا بدهی خود را پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت بدهی در مهلت مقرر شده نیز محدودیت‌هایی برای صادر‌کننده چک ایجاد می‌شود و یا دارایی‌های آن توقیف خواهد شد.

2
وصول چک صیادی به صورت حقوقی

یکی از دغدغه افرادی که چک آن‌ها وصول نشده است این است که به چه روشی برای وصول چک صیادی اقدام کنند. یکی از روش‌های سریع و مناسب وصول چک صیادی که طرفداران زیادی نیز دارد، وصول چک به صورت حقوقی است. وصول چک به این روش مانند گذشته نیست که زمان زیادی طول بکشد و در مدت کوتاه می‌توان چک را وصول کرد.

برای وصول چک صیادی به صورت حقوقی، دارنده چک می‌تواند بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک به صورت مستقیم از طریق دادگاه صدور اجرائیه را درخواست کند. درخواست صدور اجرائیه به این صورت است که باید بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت به دادگاه مربوطه مراجعه نمود و این درخواست را ثبت کرد. ثبت درخواست صدور اجراییه این اجازه را به شما می‌دهد تا با اجرای محکمه، مبلغ چک را از بدهکار اخذ کنید. از آنجایی که قوانین چک تغییر یافته است بر اساس قانون جدید در صورتی که فرد صادر‌کننده چک صیادی در مدت 24 ساعت مبلغ را پرداخت کند و کسری چک را تامین نکند، تمامی حساب‌های آن در موسسات مالی و بانک‌ها باتوجه به مبلغ چک مسدود می‌شود. در صورتی که 10 روز بعد از صدور فرمان اجرایی نیز صادر‌کننده چک همچنان بدهی خود را پرداخت نکند شامل محدودیت‌های مالی خواهد شد. بنابراین وصول چک صیادی به صورت حقوقی روشی سریع و مناسب برای افرادی است که چک آن‌ها پرداخت نشده است.

3
مراحل اولیه وصول چک صیادی

اگر شما نیز دریافت‌کننده چک صیادی هستید که به دلیل عدم کافی بودن موجودی حساب صادر‌کننده چک یا دلایل دیگر، چک برگشت خورده است، باید مراحل اولیه برای وصول چک را انجام دهید. در اولین وهله متصدی بانک باید سایر حساب‌های صاحب چک را بررسی نماید. منظور از حساب‌های صادر‌کننده چک همه حساب‌های آن از جمله، حساب سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، حساب سرمایه‌گذاری بلند مدت، حساب قرض الحسنه پس‌انداز و غیره است. در صورتی که سایر حساب‌های بانکی صادر‌کننده چک دارای موجودی کافی به اندازه مبلغ چک باشند، متصدی بانک مبلغ را پرداخت خواهد نمود.

در صورتی که در حساب‌های بانکی صادر‌کننده چک موجودی کافی برای پرداخت مبلغ چک وجود نداشته باشد، بانک هم بابت مابه‌التفاوت اصل مبلغ چک و موجودی سایر حساب‌های صادر‌کننده چک گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند. این گواهی بسیار مهم بوده و برای شکایت باید آن را به همراه داشت. گواهی عدم پرداخت مدرکی است که با آن اثبات می‌شود چک پرداخت نشده است و مطابق با آن اقدامات قانونی لازم برای شکایت و پیگیری صورت می‌گیرد. بعد از انجام مراحل ذکر شده نیز باید با توجه به روشی که برای وصول چک صیادی برگشتی انتخاب شده است اقدامات لازم را انجام داد و شکایت خود را بر علیه صادر‌کننده چک ثبت نمود تا با ایجاد محدودیت‌های مالی برای صادر‌کننده چک و یا توقیف اموال بتوان مبلغ چک را وصول نمود.

توصیه می کنیم مقاله ی نحوه نوشتن چک صیادی را از مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

4
محدودیت‌های مالی صادرکننده چک برگشتی

بعد از صدور فرمان اجرایی، به بدهکار یا صادر‌کننده چک صیادی برگشتی 10 روز مهلت داده می‌شود تا مبلغ چک را به دارنده آن پرداخت کند در غیر این صورت محدودیت‌های مالی برای صادر‌کننده چک برگشتی در نظر گرفته می‌شود. محدودیت‌های صادر شده با هدف ایجاد فشار بر فرد صادر‌کننده چک برای پرداخت بدهی است و تا زمانی که مبلغ چک پرداخت نشود این محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت. مهم‌ترین محدودیت‌های مالی صادر‌کننده چک برگشتی در ادامه بیان شده است.

  • منع دریافت کارت بانکی جدید

با برگشت خوردن چک امکان دریافت کارت بانکی جدید از آن سلب خواهد شد و تراکنش‌های بانکی و مالی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

  • عدم امکان افتتاح حساب جدید

عدم امکان افتتاح حساب جدید، محدودیت مالی اجتناب ناپذیر دیگر برای شخصی است که چک آن برگشت خورده است. تا زمانی که صادر‌کننده چک بدهی خود را پرداخت نکند نیز امکان افتتاح حساب جدید نخواهد داشت.

  • محدودیت در دریافت وام

محدودیت مالی دیگری که صادر‌کننده چک برگشتی خواهد داشت عدم امکان دریافت وام یا ضمانتنامه است.

  • عدم امکان صدور و ثبت چک جدید

محدودیت مالی دیگر برای صادر‌کننده چک برگشتی عدم امکان صدور یا ثبت چک جدید است و باعث محدودیت در تراکنش چکی خواهد شد.

5
نتیجه گیری

عدم وصول چک صیادی در تاریخ مشخص شده یکی از مشکلات رایجی است که در رابطه با این چک‌ها به وجود می‌آید. درصورتی که چک صیادی پاس نشود، می‌توان با روش‌هایی که وجود دارد، شکایت و پیگیری لازم را انجام داد و چک خود را وصول نمود. به منظور وصول چک صیادی برگشتی باید ابتدا از بانک گواهی عدم پرداتت دریافت شود و سپس از طریق دادگاه به صورت مستقیم برای صدور اجراییه درخواست داد. سپس درصورتی که بدهکار در ظرف مدت 24 ساعت بدهی خود را پرداخت نکند مهلت 10 روزه‌ای به آن داده خواهد شد که در صورت عدم پرداخت در این مدت نیز محدودیت‌های مالی یا جرائم دیگری برای آن در نظر گرفته می‌شود. ما در این مقاله به نحوه صدور چک صیادی برگشتی و مراحل و رو‌ش‌های آن پرداختیم. افرادی که درگیر مسائل چک برگشتی شده‌اند می‌توانند به منظور دریافت سریعتر و راحت‌تر نتیجه، از وکیل چک صیادی در تهران مجموعه حقوقی معید کمک بگیرند.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

6
سوالات متداول

1-برای وصول چک صیادی برگشتی باید چه مراحل اولیه‌ای انجام شود؟

به منظور وصول جک صیادی برگشتی باید ابتدا همه حساب‌های صادر کنننده چک بررسی شود و در صورت وجود موجود کافی در سایر حساب‌ها، مبلغ چک دریافت شود، در غیر این صورت نیز باید گواهی عدم پرداخت چک از بانک دریافت شود و مراحل و اقداملت بعدی برای شکایت صورت گیرد.

2-وصول چک صیادی به صورت حقوقی چگونه است؟

برای وصول چک صیادی به روش حقوقی باید بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت چک از بانک، به صورت مستقیم از دادگاه برای صدور اجرائیه درخواست داد تا با اجرای محکامه، مبلغ چک دریافت شود‌. درصورت عدم پرداخت چک در مدت 24 ساعت، به ثادر‌کننده چک مهلت 10 روزه داده می‌شود تا مبلغ چک را پرداخت کند.

3-محدودیت‌های مالی صادر‌کننده چک برگشتی چیست؟

محدودیت‌های مالی که برای صادر‌کننده چک برگشتی مشخص می‌شوند عبارتنداز، منع دریافت کارت بانکی جدید، عدم امکان افتتاح حساب جدید، محدودیت در دریافت وام و ضمانتنامه، عدم امکان صدور و ثبت چک جدید و غیره‌.

 نحوه وصول چک صیادی برگشتی

نظرات درباره مقاله وصول چک صیادی برگشتی

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401