contact

تفاوت ظاهری چک صیادی با چک معمولی

دپارتمان حقوقی - دسته بندی: اسناد تجاری

سوالات مطرح شده
1
تفاوت ظاهری چک صیادی با چک معمولی

چک ها اسناد تجاری و مشمول قوانین حقوقی و کیفری هستند و امروزه مطابق تصمیمات و مصوبات بانک مرکزی شاهد تحول در ظاهر و قوانین آن ها بوده‌اند. در واقع چک های در گردش و رایج کنونی به دو دسته چک صیادی و چک عادی یا قدیمی تقسیم می شوند که شکل چک های صیادی با چک معمولی تفاوت دارد. بنابراین شناخت تمایزها و خصوصیات این دو سبک از چک ها برای همه افراد ضرورت دارد، زیرا بسیاری از دریافتی و پرداختی‌ های خود را با این ورقه های ارزشمند انجام می دهند.

استفاده از چک صیادی مزایای بیشتری برای دارندگان آن ها دارد اما شناخت تفاوت چک صیادی جدید و قدیم هم برای افراد بازاری، تاجران یا عموم مردم مفید و لازم است. بنابراین در این مقاله نیز تفاوت ظاهری چک صیادی با چک معمولی مطرح خواهد شد.

 

اگر در تهران هستید و به وکیل چک در تهران نیاز دارید مجموعه معید یکی از بهترین دپارتمان های حقوقی در ایران است که شما میتوانید به صورت آنلاین از این دپارتمان مشاوره بگیرید.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

2
تفاوت چک عادی و چک صیادی

چک های غیر صیاد یا معمولی چک هایی هستند که سایر بانک ها اقدام به ایجاد و صدور آن کرده و برای دسته چک این اسناد باید به بانک و حساب اعتباری خود رجوع کرد. بنابراین جهت دریافت چک بانکی عادی یا بین بانکی و مسافرتی نیاز به مراجعه به بانک است. بر خلاف این چک ها، چک صیادی به معنای صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک بوده که از طریق سامانه صیاد تحت نظر بانک مرکزی و بدون بدون نقش و تاثیر دیگر بانک ها صادر می شود.

تحول در نوع قدیمی و جایگزینی چک های صیادی جدید به دلیل برگشت زدن نوع کلاسیک، عدم آگاهی کامل و عمومی از کاربرد و استفاده چک و افزایش تخلفات و پرونده‌ های حقوقی و کیفری چک های معمولی بوده است. برای دریافت مبالغ چک عادی باید حداقل هفت روز منتظر بود اما مراحل ثبت و استعلام چک صیادی به راحتی و سریع انجام می شود. چک صیادی به عنوان ضمانت و سند یا مدرک ضمانت نیز کاربرد دارد اما در چک معمولی برای معاملات کلان از چک تضمینی استفاده می شود. بنابراین مزایای چک صیادی بیشتر از چک معمولی بوده و تفاوت های اصلی آن ها شامل موارد زیر است.

2-1 تفاوت چک صیادی با چک معمولی از نظر امنیت

دلیل اصلی تغییر و تحولات چک قدیمی و جایگزینی آن با چک صیادی، امنیت کم و عدم اعتبار و اعتماد به چک های معمولی بوده است. زیرا ایمنی و اطمینان به چک صیادی به دلیل نظارت و کنترل های بانک مرکزی بیشتر شده و مشخصه هر چک صیادی نیز نماد بانک مبدا و شناسه شانزده رقمی آن است. چک صیادی تنوع رنگ بیشتری دارد که دلایل خاص خود را دارد اما چک قدیمی و معمولی طبق قوانین گذشته و منسوخ قدیمی عامل ایجاد پرونده های دادگاهی کیفری زیادی شده بود. با این وجود چک صیادی بر حسب احراز هویت، ثبت اطلاعات هویتی و اعتباری افراد در سامانه صیاد و دارای شرایط وصول و اجرایی بهتری است.

2-2 تفاوت ظاهری چک صیادی با چک معمولی در رنگ

چک عادی و صیادی دارای تفاوت مهم و واضحی در ظاهر خود هستند به طوری که برخلاف چک های معمولی که به رنگ سفید بوده‌اند، چک های صیادی در رنگ بنفش یا صورتی و کرم در گردش و صدور از سوی اشخاص مختلف هستند. علاوه بر این تفاوت شکل چک های صیادی با چک های کلاسیک قدیمی، نوع صیادی به دو دسته قابل ثبت در سامانه و غیر قابل ثبت تقسیم می شوند که همه این اقدامات برای سهولت و رسیدن به تکنولوژی استفاده همگانی و همیشگی از چک های الکترونیکی آتی است.

3
شکل چک های صیادی

مطابق قوانین جدید صدور چک، شکل چک های صیادی بنفش بوده و کارسازی این چک منوط به ثبت صدور چک، انتقال و دریافت آن در سامانه جامع و معتبر صیاد است. در چک صیادی باید تاریخ، مبلغ، دریافت کننده و دیگر اطلاعات وارد و همگی در سامانه صیاد تایید شوند. همچنین نماد بانک مبدا و شناسه ۱۶ رقمی، ابعاد برگه چک ۸۵ در ۱۷۵ میلیمتر آن از دیگر مشخصات شکلی آن است‌ و با گرفتن برگه کاغذی چک جلوی نور می توان به اصالت و معتبر بودن آن بهتر پی برد. در واقع اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت چک صیادی جدید و قدیم این است که این دسته چک به رنگ سفید یا کرم و نیز بنفش یا صورتی است. فلسفه رنگ های چک صیادی نیز به صورت زیر برای هر رنگ چک صیادی است.

  •  چک صیادی بنفش یا صورتی

چک های بنفش رنگ صیادی به چک جدید مشهور بوده که آن ها را نباید در وجه حامل صادر کرد. روی این رنگ از چک های صیادی یک بارکد یا الگوی رمزی وجود دارد که با استفاده از آن امکان گرفتن استعلام از چک و صادرکننده آن وجود دارد. روی این چک نماد شاپرک و عبارت کارسازی آن نیز قید شده است. همچنین برای استفاده از این چک صیادی باید آن را در سامانه صیاد ثبت و مشخصات گیرنده را قید کرد. در صورت عدم ثبت و پیگیری گیرنده چک و صادرکننده آن، خسارت و مشکلات متعددی در زمان آینده برای طرفین ممکن است ایجاد شود که به دخالت و تخصص وکیل قوانین چک نیاز خواهد شد.

  •  چک صیادی کرمی رنگ

چک های قدیمی همان چک های صیادی کرم رنگ هستند که قبل از سال ۱۴۰۰ رایج بوده و رنگ سفید یا کرمی داشته‌اند. این چک ها غیر قابل ثبتی و قدیمی امروزه رو به منسوخ شدن بوده و دارندگان دسته چک کرم رنگ باید با مراجعه به بانک آن را تبدیل به چک صیادی بنفش نمایند. مطابق قوانین بانک مرکزی همه چک های جدید باید به رنگ بنفش صادر شوند و در سامانه صیاد نیز باید ثبت و تایید شوند. دلیل این الزام افزایش اعتبار چک ها و کاهش کلاهبرداری های سالانه و مداوم در نظام بانک ها و تجارت است که می تواند کارساز و برای عموم مفید گردد.

4
تفاوت چک صیادی جدید و قدیم

تفاوت ویژه چک جدید و قدیم صیادی در نوع رنگ آن ها است که در بخش قبلی به طور مفصل به آن ها پرداخته شد. با این وجود این چک ها تفاوت های دیگری نیز به شرح زیر دارند که موجب نقش موثر آن ها در کاربرد و استفاده از چک صیادی شده است. این موارد تفاوت چک صیادی جدید و قدیم عبارتند از:

4-1 تفاوت چک صیادی جدید و قدیم برای ثبت در سامانه

چک های صیادی سفید و کرمی صیادی که در گذشته استفاده می شد نیازی به ثبت در سامانه نداشتند و تنها به جزئیات و اصولی بودن محتوای آن دقت بیشتری می شد. اما امروزه چک های صیادی جدید بنفش رنگ حتما باید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت و تاییدیه دریافت کنند. بنابراین طبق قانون جدید صدور چک، تمامی چک ها و همه عملیات های بانکی از جمله انتقال، استعلام و تایید چک باید در سایت سامانه صیاد ارزیابی و انجام شوند. هدف از این کار افزایش امنیت چک و ضمانت نقدشوندگی آن برای اشخاص مختلف است و چک های قدیمی حتی امکان نوشتن در وجه حامل داشتند اما برای چک صیادی جدید این امر ممکن نیست.

4-2 تفاوت چک صیادی جدید و قدیم از نظر شکایت و پیگیری

نحوه به اجرا گذاشتن چک صیادی قدیم و جدید از دیگر تفاوت های آن ها است. بنابراین امکان اجرای مستقیم چک صیادی جدید وجود دارد اما چک قدیمی بدون جلسه دادرسی و دادگاه به اجرا گذاشته نمی شود. اگر چک صیادی موجوی نداشت می توان از طریق ثبت دعاوی حقوقی و شکایت کیفری و به اجرا گذاشتن چک شکایت کرد و مطالبه وصول چک نمود. دارنده چک صیادی جدید می تواند بدون طی کردن مراحل دادرسی یا تجدیدنظر، به واحد اجرای دادگاه به صورت مستقیم مراجعه و برای وصول چک اقدام کند.

5
نتیجه گیری

شکل چک های صیادی تفاوت های زیادی با چک های معمولی دارد. علاوه بر این از نظر امنیت و کارسازی نیز امروزه اعتماد به چک های صیادی بیشتر از هر چک معمولی دیگر است. در واقع تفاوت چک صیادی جدید و قدیم تنها در رنگ نبوده بلکه در شرایط شکایت و اجرای آن ها و ثبت در سامانه نیز این چک ها متمایز هستند.

گروه دپارتمان حقوقی معید با سالیان متوالی و موفق فعالیت در زمینه پرونده های مربوط به چک و دانش روز درباره مشکلات حقوقی و کیفری چک ها ارائه کننده این اطلاعات مفید بوده است. در این مقاله نیز تفاوت ظاهری چک صیادی با چک معمولی به شیوه ساده و قابل درک مطرح گردید.

 

توصیه می کنیم مقاله های نحوه نوشتن چک صیادی و وصول چک صیادی را از مجموعه حقوقی معید برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

ارتباط با مجموعه حقوقی معید

شماره تماس :  021-91016668

آدرس ما : تهران سعادت اباد چهارراه سرو غربی خیابان ریاضی بخشایش خیابان زند وکیلی غربی پلاک 91 طبقه 4

6
سوالات متداول

1- ویژگی های انواع چک صیادی چیست؟

چک های صادر از طرف بانک مرکزی و از سامانه صیاد به چک صیادی معروف هستند که دارای رنگ خاص، امکان اجرای مستقیم چک، لزوم ثبت در سامانه و برخورداری از شناسه پیگیری از خصوصیات این چک های جدید و مطلوب است.

2- بهترین نوع دسته چک های امروزی برای کدام چک ها است؟

چک صیادی دارای دسته چکی با ظاهر و مزایای بهتر و بیشتر از جمله امنیت، کارایی، مدرک ضمانت و دیگر ویژگی های مثبت است.

3- تفاوت اصلی چک صیادی با چک معمولی چیست؟

تفاوت اصلی آن ها در رنگ آن ها و نحوه کاربرد آن ها است زیرا چک های قدیمی نیازی به ثبت در سامانه نداشتند اما چک صیادی نیاز به تایید بانک مرکزی دارد.

 تفاوت چک عادی و چک صیادی

نظرات درباره مقاله تفاوت ظاهری چک صیادی با چک معمولی

دیدگاه کاربران

دیدگاه کاربران

افزودن دیدگاه
bg

موضوعات مرتبط

موضوعات مرتبط

آشنایی با مفهوم عقد یا قرارداد

10 آذر 1401

انواع شرکت های تجاری

11 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

استرداد هدایایی دوران نامزدی

07 آذر 1401

نحوه وصول چک | 0 تا 100 مراحل وصول چک با تصویر

09 آذر 1401

وکیل ثبت شرکت در تهران

11 آذر 1401