contact
shape

ترمینولوژی

shape

حرف ش

شاذ

رک. خبر شاذ

شاذ مردود

رک. خبر شاذ

شاذ مقبول

رک. خبر شاذ

شارژ دافر

رک. کاردار

شارع

در اصطلاحات فقهی مرادف قانونگذار و مقنن می باشد.

شاکی

کسیکه از دست دیگری بیکی از مقامات رسمی مرجع شکایت، تظلم شفاهی یا کتبی می کند. ( رک. عارض )

شاکی خصوصی

رک. مدعی خصوصی

شانتاژ

رک. اخاذی

شاه

رئیس کشور در رژیم سلطنتی است. ( رک. سلطنت )

شاهد

کسیکه شهادت بر امری میدهد خواه اداء شهادت کرده باشد خواه تحمل شهادت کرده باشد یعنی موضوع مورد شهادت را احساس نموده و اطلاع ازآن حاصل کرده باشد. (رک. مطلع )

شاهد اصل

رک. شهادت برشهادت

شاهد عدل

(فقه - مدنی) شاهدی که دارای صفت عدالت (بمفهوم شرعی این کلمه) باشد درحقوق کنونی بجای صفت عدالت ماده 1313 قانون مدنی باید درباره شاهد رعایت شود (جز در مورد طلاق که مفهوم شرعی آن ملاک است ).

شاهد فرع

رک. شهادت بر شهادت

شاهد کذب

(مدنی- فقه) شاهدی که در اداء شهادت دروغ گفته باشد ودر فقه او را شاهد زور گفته اند.

شاهد الحال

( فقه) بمعنی رضای شأنی باطنی است. ( رک. رضای باطنی )

شاهی

الف- پول معروف و متداول که ده عدد آن برابر پنجاه دینار فعلی است. ب- سابقا( تا نیم قرن پیش )به خالصه گفته میشد یعنی املاک پادشاه. ( رک. خالصه )

شبه جرم

( مدنی )عملی است ناشی از تخطی Faute که فاعل آن را ضامن آن میگرداند.

شبه حق انتفاع

(مدنی) حقی است که شخص میتواند بموجب آن از اموال استهلاکی (مالی که استفاده ازآن موجب از بین رفتن آن است مانند میوه) غیر از طریق استفاده یا نقل بغیر بهره مند گردد ولی مکلف است بعد از این بهره برداری مثل آنرا از حیث مقدار و جنس و ارزش بمالک آن بدهد. این حق در ماده 587 قانون مدنی فرانسه پیش بینی شده ولی درمدنی با چنین چیزی بعنوان حق انتفاع( ماده 40 ق- م) منظور نشده و در باب قرض قسمتی از آنرا پیش بینی کرده اند( مقایسه شود ماده 648 قانون مدنی ایران با ماده 1892 قانون مدنی فرانسه )

شبه خطا

( فقه )بمعنی شبه عمد است( رک. شبه عمد).

شبه عقد

(مدنی)عبارت است از یک عمل ارادی که قانون آنرا منع ننموده و بدون اینکه عقدی منعقد گردد ایجاد تعهد در مقابل غیر مینماید مانند ایفاء ناروا (ماده 301 ق - م ) انققاد - وجود پدیده ای باین عنوان محل اشکال است زیرا آثار ناشی ازقصد انشاء یا محتاج بدوقصد انشاء هستند که دراینصورت از وجود عقد چاره ای نیست، ویا محتاج بیک قصد انشاء میباشند که در اینصورت ایقاع محقق میشود و برزخی وجود ندارد که اسم آن، شبه عقد باشد.