contact
shape

ترمینولوژی

shape

حرف ی

یائسه

( مدنی فقه) زنی که سن او از شصت سال گذشته باشد و بعضی پنجاه سالگی را ماخذ قرار داده اند مگر در زنان قرشیه. چنین زنی عادت زنانگی نمیبیند.

یادداشت

نامه ای که برای یادآوری و خاطر نشان کردن مطلبی برای شخصی نوشته شود.

یاور

سرگرد شهربانی را گویند.

ید

(مدنی- فقه) تصرف در مالی را ید گویند خواه تصرف قانونی باشد خواه غیر قانونی( ماده 35 ق - م).

ید امانی

( مدنی فقه) تصرف در مال غیر بمنظور نگهداری آن باذن مالک یا باذن نماینده مالک یا باذن قانون.

ید سابق

( مدنی- فقه )در موردی که یک مال در دست غیر قا نونی چند نفر گردش میکند آن ید عدوانی که زمان تحققش بزمان تصرف صاحب مال نزدیکتر باشد آن ید را ید سابق گویند و ید بعد را ید لاحق نامند. در مورد تصرفات قا نونی هم این اصطلاح با همین مشخصات بکار میرود.

ید شرعی

رک. ید عادیه

ید عادیه

(فقه)تصرف در مال غیر که بدون اذن مالک و قانون بوده باشد مانند تصرف غاصبانه و تصرفی که در حکم غصب است (ماده 308 قانون مدنی ). در هـمین اصطلاح ید عدوان و ید عدوا نی را نیز بکار میبرند اصطلاح مقابل اصطلاح بالا را (ید شرعی و ید قانونی) نامند چنانکه در اصطلاحات جدید ید عدوانی را ( ید غیرقانونی) هم میگویند.

ید عدوان

رک. ید عادیه 6183- ید عدوا نی رک . ید عادیه

ید غیرقانونی

رک. ید عادیه

ید قانونی

رک. ید عادیه

ید لاحق

رک. ید سا بق

(قاعده) ید

(مدنی- فقه) تصرف بعنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگراینکه خلافش ثابت شود.این معنی را در فقه (قاعده ید) گویند. کسی که متصرف است تصرف او بعنوان مالکیت شناخته میشود...( ماده 747 آئین دادرسی مدنی ) قاعده ید از امارات قا نونی نسبی است و میتوان خلاف آنرا اثبات کرد. مقررات ثبت املاک این قاعده را محدود میکند( ماده 22 قانون ثبت ).

یرغو

(تاریخ حقوق )یا (یارغو) در ترکی بمعنی تفتیش از جرم و گناه و مؤاخذه و بازپرسی است. بمعنی سرهنگ و چاوش و حکم و فرمان و فصل خصومت هم ضبط شده است. در تاریخ- حقوق ما بمعنی بازرسی و تفتیش بکار رفته است حافظ گوید: عاشق از قاضی نترسد می بیار بلکه از یرغوی دیوان نیز هم

یسار

(فقه )عکس حالت اعسار راگویند (ان مع العسر یسرا).

یمین

یعنی سوگند و قسم( رک. قسم- سوگند ) و در اصطلاحات ذیل بکار رفته است

یمین استظهاری

مرادف قسم استظهاری است.( رک. قسم استظهاری)

یمین العقد Serment poromissoire

سوگند برای اقدام یا ترک اقدام بکاری درآینده است. علی الاصول قسم برای آینده است. در مقابل قسم قضائی بکار می رود.( رک. قسم قضائی )

یمین مدعی

رک. قسم مدعی

یمین مردوده

(فقه )هرگاه مدعی بینه نداشته باشد از مدعی علیه می خواهد که قسم بر نادرستی دعوی یاد کند و خوانده هم میتواند قسم را به مدعی رد کند و از او بخواهد که قسم بر صحت دعوی خود یاد کند قسم را در هر دو صورت بالا یمین مردوده گویند.